Christian E. Christiansen
Film: Råzone (2006), Om natten (Oscar-nomineret kortfilm, 2007)
Trodsighed og en tro på projektet
"Christian og jeg gik på producerlinjen sammen. Han var virkelig en katalysator for ideer. Efter Filmskolen lavede vi 'Råzone', et barskt teenagedrama om en udsat pigegruppe i en københavnsk forstad, hvor stoffer, druk, vold og mobning tager overhånd."
Men trods den gode historie var det svært at skaffe finansiering: "Investorer og fonde var glade for historien, men der var mange, der tvivlede på, om Christian kunne løfte skiftet fra producer til instruktør."
Resultatet gjorde imidlertid alle bekymringer til skamme, og "Råzone" viste sig at blive den første danske ungdomsfilm i lang tid, der talte til de unge på deres eget sprog.
"Jeg lærte, at man kan, hvad man vil. Samarbejdet med Christian kom på den måde meget til at handle om trodsighed – en slags 'der skal også være plads til os'." Som producer var en af Vesths vigtigste funktioner derfor at tro på projektet og gøre det klart, at hun var parat til at gå hele vejen med det, uanset hvad de mødte af skepsis og støttepolitiske udfordringer. "Jeg blev rigtig god til at insistere. Vi sagde til hinanden: 'Vi laver filmen lige meget hvad' – og det er et motto, vi stadig arbejder efter."
Mikkel Nørgaard
Film: Klovn – The Movie (2010), Kvinden i buret (2013)
At give mest mulig plads
Mikkel Nørgaard var Louise Vesths instruktørmakker på Filmskolen. "Mit samarbejde med Mikkel har betydet noget helt særligt. Fordi vi så at sige blandede blod på et tidspunkt, hvor vi lærte at tage de første skridt, virkede det naturligt for os , at vi skulle arbejde sammen senere." Da komikerne Casper Christensen og Frank Hvam skulle bruge en producer på tv-satiren "Klovn", fik Vesth og Nørgaard mulighed for at teame op igen, og de fortsatte samarbejdet på spin-off-filmen "Klovn – The Movie".
Nørgaards udpræget søgende tilgang til filmarbejdet har lært Vesth, at den gode idé ikke kan bestilles på forhånd.
"Min rolle på Mikkels projekter er at kunne tilpasse mig, men også sørge for, at tingene trods alt kommer derhen, hvor de skal. Jeg er jo den økonomisk ansvarlige. Samtidig er det vigtigt for mig ikke at blive for hurtig i mine konklusioner og at turde strække mig langt, før jeg går i panik. Derfor giver jeg al den plads, jeg kan, før jeg begynder at blande mig. For mig er producerrollen at finde balancen mellem det, der er kunstnerisk forsvarligt og økonomisk rationelt. I samarbejdet med Mikkel er jeg klart blevet bedre til at se økonomisk uoverskuelige beslutninger i øjnene og klare mig igennem dem. Og jeg har lært aldrig at stille mig tilfreds med, at det bare bliver okay, men altid at hige efter det fremragende."
Nikolaj Arcel
Film: Sandheden om mænd (2010), En kongelig affære (Oscar-nomineret, 2012)
At bane vejen for den stålsatte vilje
"Nikolaj er den mest arbejdsomme og detaljeorienterede af de instruktører, jeg har med at gøre, og han er ekstremt bevidst om, hvad han vil. Det at arbejde med en, der er så målrettet, kan være en udfordring. Der er ikke ret mange sideveje med ham, der er kun én hovedvej. Til gengæld er den ekstremt kraftfuld. Nikolaj stiller store krav til sig selv og dem, der er omkring ham, så man skal slibe stålet og virkelig være grundig i sine beslutninger."
Vesth og Arcel, som gik på samme årgang på Filmskolen, arbejdede første gang sammen på drama-komedien "Sandheden om mænd". Siden producerede hun Arcels "En kongelig affære", der er nomineret til en Oscar for bedste udenlandske film.
"Fordi Nikolaj arbejder så vedholdende og målrettet, er min rolle at sørge for, at alting omkring produktionen er i orden. Så jeg bruger mange af de organisatoriske og strategiske egenskaber, som jeg har med mig fra økonomistudiet. Det er nødvendigt at skabe orden for at bane vej for hans stålsatte vilje. Det er måske ikke lige min spidskompetence, så det er også det, jeg lærer af samarbejdet."
Lars von Trier
Film: Melancholia (2011), Nymphomaniac (2013)
Koldblodighed og kaosmanagement
Da Louise Vesth blev producer på Lars von Triers dommedagsværk "Melancholia", havde den økonomiske krise et solidt tag i den danske filmbranche, filmselskabet Zentropa inklusive. Hendes rolle blev derfor at køre den enorme produktion "gennem systemet" – at effektivisere og stramme op rent økonomisk. For Vesth var arbejdet på en så omfattende produktion en kærkommen udfordring.
"På Lars' film kan jeg for alvor udfolde mit producer-gen og mine evner inden for kaosmanagement. Det er meget sjældent, at jeg når til et sted, hvor jeg siger: 'Det kan jeg ikke løse.' Jeg bliver enormt stædig, og så er jeg meget optimistisk. Generelt opererer jeg godt med modstand, og mine egenskaber – koldblodighed, min rimelig kølige tilgang til problemer – hjælper mig helt klart i de store produktioner."
Vesths samarbejde med von Trier er blevet tættere på "Nymphomaniac". De har nu det, Vesth kalder 'en rigtig instruktør-producer-relation'. Hendes rolle er også politisk. "Lars' film er så internationalt orienterede, at meget af arbejdet handler om ham som person, Zentropa som selskab og dansk film som helhed. Der er min rolle at sørge for at holde profilen og varetage det brand, som Lars von Trier er."
Peter Schønau Fog
Film: Du forsvinder (forventet 2014)
At finde kernen i historien
Peter Schønau Fog fik i 2006 lutter anmelderroser for sin debutfilm. "Kunsten at græde i kor" er baseret på en roman af Erling Jepsen om hans misbrugsprægede opvækst i Sønderjylland. Siden har Fog holdt lav profil, blandt andet, siger Vesth, "på grund af instruktørens perfektionisme og høje kvalitetskrav". Nu skal de to arbejde sammen på "Du forsvinder", en filmatisering af Christian Jungersens roman om en mand, der bliver hjerneskadet og følgerne, det får, for ham og hans familie.
"I et nyt samarbejde som dette er det vigtigt for mig at finde frem til, hvad kernen er i historien. Det gør mig til en bedre guide og sparringspartner senere i forløbet, fordi jeg ved præcis, hvad det er, instruktøren vil. Jeg kigger på, hvordan vi kan gå ind og løfte opgaven og skabe en historie, som er interessant for det nationale marked, men også har en international appel – som alle de projekter, vi laver på Zentropa, ideelt set skal have."
Artiklen har været bragt i en engelsk version i Det Danske Filminstituts festivalmagasin FILM Berlin Issue, februar 2013.