Lysvågen BUSTER

BUSTER. Christina Rosendahls nye kortfilm "Lysvågen" om drengen Benjamin får premiere på BUSTER Filmfestival. Historien om Benjamin handler om at skulle acceptere en ny familiestruktur, som man intet kan stille op overfor.

Benjamin bor sammen med sin mor og hendes nye mand Robert, der gør, hvad han kan for at få et godt forhold til Benjamin. Men Benjamin savner sin far, der gang på gang aflyser sine aftaler med ham. Han samler på tinsoldater, og ved alt om Slaget ved Somme, Nordfrankrig, i Første Verdenskrig. Benjamin kan se ting de voksne ikke kan se, og pludselig bliver tinsoldaterne levende. Benjamin vågner en nat ved, at der ligger en soldat ved navn Dietrich under hans seng. Han vil redde Benjamin og hans mor, men moderens nye mand kan ikke komme med.

Christina Rosendahl har med film som "Pusling", "Fucking 14" og spillefilmsdebuten "Supervoksen" gået tæt på børn og unge. I børnenes øjenhøjde behandler hun deres oplevelse er verden og de problemer, som findes i den. I "Lysvågen" kobles Benjamins indre kamp med at acceptere den nye familiestruktur med soldatens kamp for overlevelse. Han er presset af papfarens tilstedeværelse, af det uforløste savn efter far og den gamle familie. Det er det, som sætter krigen i gang.

Undervisningsmateriale til "Lysvågen"

I forbindelse med BUSTER Filmfestival er der blevet udviklet et undervisningsmateriale. Materialet introducerer nogle af de temaer, som "Lysvågen" behandler, ligesom det beskriver Slaget ved Somme, der har en stor plads i filmen. Fokus for materialet er også skellet mellem drøm og virkelighed. Benjamin har netop svært ved at skelne mellem drøm og virkelighed, og udkæmper sin kamp i drømmeverdenen.

Undervisningsmaterialet kan downloades på BUSTER.dk.

"Lysvågen" bliver vist seks gange på BUSTER i programmerne Kortfilm 10 år+ og Kortfilm 13 år+.

Filmen ses i dvd-kvalitet på internettet via www.filmstriben.dk.
Filmstriben er en netportal, som drives af DBC i samarbejde med Det Danske Filminstitut.

Filmen er produceret af Ane Mandrup Pedersen for Zentropa med støtte fra Det Danske Filminstitut.