Også danskerne er grebet af "Mad Men mania". Serien om livet på et reklamebureau i 1960'ernes New York har netop haft premiere på femte sæson på TV3PULS. Den har solgt 100.000 dvd'er, øget whisky-salget og bragt pencil skirts, rød læbestift og timeglasfigurer ind i modebilledet.
Universelle temaer
Spørger man filmanmelder og forfatter til bogen "MAD MEN MANIA", Iben Albinus, skyldes seriens gennemslagskraft dog mere end lækre billeder, der er som taget ud af et vintage Vogue-magasin, og nostalgi efter en svunden tid, hvor mænd er mænd, og kvinder er kvinder, og der drikkes, ryges, hores i stor stil. Skildringen af 60'ernes brydningstid, hvor kønsroller, familieværdier og lykken ved et lækkert brand er til diskussion, er ifølge forfatteren ligeså relevant i dag.
"'Mad Men' er tidens svar på en skelsættende samtidsroman. Serien handler om, hvordan det er at være menneske i en kompleks og moderne verden, hvor folk søger identitet gennem selviscenesættelse, " siger Iben Albinus og fortsætter:
"Hovedpersonen Don Draper er en mand, der har 'det hele'. Alligevel er han ikke lykkelig, fordi han har været for optaget af at tilrettelægge sit liv, så det ser attraktivt ud udefra. Det samme problem er aktuelt for mange i dag, der oplever et, måske selvpålagt, pres efter at leve op til vores tids idealer. Bogens ærinde er at sætte fokus på serien som et subtilt og elegant, men uomgængeligt oprør mod vores aktuelle selviscenesættelseskultur."
Ifølge Iben Albinus skyldes seriens høje kvalitet bl.a. et særdeles gennemarbejdede manuskript – et fokusområde, anmelderen efterlyser i endnu højere grad i den danske tv-branche.
"Danske film- og tv-folk er knalddygtige, men lad os endelig få endnu mere fokus på manuskriptets kvalitet. Se hvor godt det går, når man gør netop dét i tv-fiktion som "Forbrydelsen" og "Borgen" og hos en ny filmskaber som Tobias Lindholm," siger Iben Albinus.