"Den bliver godt nok svær," udtaler Rune Ditmer, før han med et perfekt afmålt håndledsvrid frembringer en snorlige gangbro, som overlegent redder drengen Max fra druknedøden. Max er hovedperson i Press Plays kommende spil, Rune Ditmer er direktør i foretagendet, og man fornemmer, at hans udtalelse mest skal mildne interviewerens skam over sin egen elendige præstation lidt tidligere.
Vi befinder os i københavnske Pilestræde, og her har den meget omtalte danske spilkrise ikke sat sine spor. Tværtimod faktisk. Ikke mindre end otte ambitiøse spiludviklingsfirmaer har netop fundet sammen i de herskabelige omgivelser.
Det er her ved de herskabeligt høje paneler, at Rune Ditmer og hans ansatte har sat alle sejl til for at færdiggøre deres hidtil største spilsatsning: "Max and the Magic Marker", et platformspil til Nintendo Wii, den mest populære moderne spillekonsol. Budgettet løber samlet op i ca. 3 millioner kroner, og spillet vil være det første New Danish Screen-støttede spil, som kommer på markedet.
I er snart klar til lancering. Hvor længe har udviklingen taget?
Vi har været længe om det, men har heller ikke arbejdet intensivt i hele perioden. Vi startede i december 2007 med de første prototyper og var meget inspireret af alt det, der skete lige i den periode omkring fysikbaserede platformspil. "Little Big Planet" var lige blevet annonceret, "Line Rider" var rigtig stort – i hvert fald for os – og der var lige kommet materiale på "Crayon Physics".
Demoen var færdig i februar 2008, og herefter har der siddet tre mand, som kun har arbejdet på Max, indtil midten af juli, hvor slutspurten gik ind, og vi opskalerede til syv mand.
"Crayon Physics". En inspirationskilde til "Max and the Magic Marker"
Er det syv personer, der alle har en spilbaggrund?
Nogle har. Kasper, som laver baner, er fra spiluddannelsen på ITU, Stine, der sidder med grafikken, har taget en DADIU-linie [Det Danske Akademi For Digital Interaktiv Underholdning – red.], og så har vi også nogle stykker fra den interaktive linie ved Kolding Designskole. Jeg selv og mine to partnere har derimod alle sammen læst kommunikation og datalogi på RUC.
Kan du fortælle lidt om finansieringen af spillet og jeres forretningsmodel?
Af de ca. tre millioner, som spillet koster, har vi fået ca. 1,2 millioner fra de tre puljer, der har støttet os: New Danish Screen – Spilordningen, Nordic Game og EU MEDIA. Resten kommer primært af egen lomme – vi har jo et konsulentfirma kørende ved siden af, hvor vi bliver hyret til at lave spil til alle mulige forskellige formål. Og noget af det overskud har vi kanaliseret over i Max. Endelig er en investor gået ind i færdiggørelsen. Heldigvis har vi haft held med at søge støtte. Vi har været heldige, eller dygtige.
Hvordan ser den økonomiske fremtid ud for Max?
Vi er jo endt med at udvikle spillet til WiiWare [rent onlinesalg til Wiiplatformen, – red]. Vi gik længe efter at ramme en børnemålgruppe, og så skal man ud i butikkerne, så bedstemor kan købe det i BR eller i Føtex, men det kræver en god kontakt til et spilforlag, og vi syntes ikke, vi fik nogen tilbud, der kunne overgå egen lancering på WiiWare.
Med hensyn til indtjening, så vil prisen på spillet ligge omkring de 100 kr., og vi får så en procentdel af dette beløb.
Det lyder jo, som om I klarer jer ganske godt, men står vi ikke midt i en krise for spilbranchen?
Altså, vi har jo set en del lukninger på det sidste, men det er ikke noget nyt, at spilfirmaer lukker. De seneste lukninger er vel alle sammen et symptom på de problemer, som mange spilfirmaer har haft. Jeg tror noget af krisesnakken skyldes, at nogle journalister har opdaget, at stemningen i virkeligheden har været lidt for jubeloptimistisk og blandt andet bygget på glad nationalisme og teknologiglæde.
Der er jo mange grunde til, at disse firmaer lukker. Nogen har haft det rigtige produkt, men ikke kunnet skaffe kapitalen til det. Andre lukker, fordi de har haft en risikofyldt forretningsmodel og ikke har været i stand til at fylde ordrebogen op.
Hvad med dem, der har sagt, at det er meget vanskeligt at lave spil i Danmark? Er det forkert?
Nej, det er rigtigt nok, men vel ikke sværere end i Sverige, hvor det går noget bedre.
Men spilbranchen modtager jo mindre støtte end andre medier, f.eks. film og dagblade. Hvad tror du, forklaringen er på det?
Det skyldes nok bare tradition. Og det vil tage lidt tid endnu, for der er sikkert stadigvæk et stort flertal af dem, der sidder i Folketinget i dag, for hvem det ville være pinligt at sige, at de aldrig læste en bog eller gik i teatret eller aldrig så en film, men det ville være totalt legitimt at sige, at de aldrig havde spillet et computerspil. Vi døjer nok også stadig med et lidt underlødigt image, men det er på vej ud. Og der kommer et tidspunkt, hvor du selvfølgelig ikke er noget særligt dannet menneske, hvis du ikke spiller computerspil.
"Max and the Magic Marker" udkommer, efter planen, i dette efterår.