Moderne cowboys på Ngorongoros savanne

INTERVIEW. "I mennesker oppe nordpå, hvad arbejder I med?", spørger Simon nysgerrigt til kameraet i "Masaier på vej". Robin Schmidt og Morten Vests dokumentar om de tre masaier Simon, Elisabeth og Samuel er et tankevækkende og poetisk portræt af en oprindelig kultur spækket med paradokser. Filmen er udvalgt til konkurrence på IDFA i Amsterdam.

Simon, Elisabeth og Samuel er blandt de én million masaier i Kenya og Tanzania. De bor i en af verdens smukkeste naturreservater, Ngorongoro Safari Park i Tanzania. De tre er hovedpersonerne i Robin Schmidt og Morten Vests "Masaier på vej", hvor vi følger dem over et helt år, lytter til deres tanker og ser deres kamp for at tilpasse sig en moderne tilværelse i en globaliseret verden.

"På trods af, at vi befinder os i et af verdens smukkeste områder, har vi valgt at se bort fra naturscenerierne og de vilde dyr. Det er det, som alle turisterne kommer her for."

Masaierne er kvæghyrder. De er afhængige af land for at kunne drive deres dyr. Men tørke og de lokale myndigheders skærpede adgang til græsningsområder har sat masaiernes traditionelle livsstil under pres. Også de kan mærke konsekvenserne af klimaforandringer og en verden i økonomisk krise.

Vil undgå klicheen

Robin Schmidt og Morten Vest har forsynet filmen med en slags undertitel, "Oprindelige folk med moderne problemer". Den afspejler en vigtig ambition hos de to instruktører.

"Det har været et mantra for vores arbejde. Vi har ønsket at være i øjenhøjde med vores medvirkende. De skal kommunikere direkte til os. Vi har derfor bevidst navigeret uden om belærende speaks om deres traditioner og ritualer," siger Robin Schmidt.

"Vi er også styret uden om at vise sultne og nødlidende mennesker, som bare ønsker mere hjælp, men i stedet forsøgt at skildre, hvad det betyder i det daglige, når for eksempel regnsæsonen udebliver."

For at forstærke nærheden i hovedpersonernes historier valgte instruktørerne at gå helt tæt på dem. "På trods af, at vi befinder os i et af verdens smukkeste områder, har vi valgt at se bort fra naturscenerierne og de vilde dyr. Det er det, som alle turisterne kommer her for. Selvfølgelig er der skønne landskaber i filmen – man kan ikke undgå det, for der er jo ikke andet – men vi ville bevare fokus på de menneskelige historier.

"Vi betragter masaierne som en slags cowboys. De driver kvæg rundt i øde, fantastiske vidder, dog ikke på hest, men til fods. Vi var mere i en stemning af westernfilm end én, der var fyldt med traditionel trommemusik," siger Robin Schmidt.

For at antyde dette slægtskab har instruktørerne valgt en westernagtig musik, som er komponeret til filmen. "Vi håber, at det kan være med til at løfte forståelsen op på et højere niveau og gøre problemstillingen mere universel," siger instruktøren.

"I mennesker oppe nordpå"

Filmen er lavet i forbindelse med et ulandsprojekt støttet af Danida, som kørte fra 1998 til 2009.

"Normalt laver man evalueringsrapporter ved afslutningen af større projekter. Rapporter der ikke bliver læst af særlig mange. I den forbindelse fik projektledelsen – Den danske Ambassade i Dar Es Salaam og tilknyttede konsulentfirmaer – den ide, at de ønskede en film om de mennesker, som projektet har omhandlet og hjulpet. De ønskede ikke en traditionel ulandsfilm, som næppe har det store publikum mere. Og der måtte ikke optræde eksperter eller lokale ansatte fra projektet i filmen. Desuden skulle vi sikre en dansk tv-visning af filmen."

Efter en researchtur var Robin Schmidt og Morten Vest i stand til at lave en synopsis og fandt bud på mulige medvirkende, og DR 2 var med ideen.

"Vi valgte at følge vores hovedpersoner gennem et år, så vi fik et indblik i deres livsrytme. Ved af følge de samme personer over længere tid vil sæsonsvingerne give et bredere billede af, hvor udsatte disse nomadefolk er. Hvor lidt der skal til for at vende et godt liv til en hverdag, som ikke hænger sammen," siger Robin Schmidt.

De to instruktører var i området i fire perioder i løbet af et år og fik derved opbygget en fortrolighed til deres hovedpersoner, en fortrolighed som afspejler sig i filmen ved de modspørgsmål, som de tre masaier stiller direkte til kameraet – spørgsmål som "I mennesker oppe nordpå, hvad arbejder I med?" eller "Når I ser de forandringer, der foregår her, ser I det som noget godt eller dårligt?" Spørgsmål, som dukker op undervejs i filmen, og som siger en hel del om, hvad der optager dem – ægteskab, skilsmisse, arbejde, kærlighed, økonomi, drømme, overgangsritualer, vejret.

"I kraft af, at vi spurgte ind til personlige problemstillinger, opstod modspørgsmålene, som endte med at blive et bærende element i filmen. Jeg tror, at deres spørgsmål virker stærkt på publikum. De siger mere end nok så mange svar og sætter vores egen tilværelse og kultur i perspektiv," siger Robin Schmidt.

"Masaier på vej" er produceret af Filmselskabet. Artiklen er bragt i en engelsk version i FILM#70.