I dette afsnit af vores interviewserie med konsulenterne bag Filminstituttets støtteordninger kan du møde Heidi Kim Andersen, der er konsulent for dokumentarfilm og korte fiktionsprojekter:
INTERVIEW. Heidi Kim Andersen har siden januar været ansat som konsulent for kort- og dokumentarfilm. Hør her hendes tanker om jobbet som filmkonsulent, hvad der efter hendes mening er særligt ved dansk dokumentarfilm og hvad der kendetegner et godt filmprojekt.
25. august 2021 Redaktionen
I dette afsnit af vores interviewserie med konsulenterne bag Filminstituttets støtteordninger kan du møde Heidi Kim Andersen, der er konsulent for dokumentarfilm og korte fiktionsprojekter:
I denne videoserie kan du møde Filminstituttets konsulenter (se hele serien).
Konsulentsystemet blev indført i Danmark i 1972 og er efterfølgende indført i flere andre lande.
Konsulenterne foretager den endelige kunstneriske vurdering af manuskript- og produktionsforslag og afgiver forslag til direktionen om anvendelsen af midler til manuskriptudarbejdelse og produktion af spillefilm og kort- og dokumentarfilm (Filmloven §6).
Filmkonsulenterne er ansat i tidsbegrænsede stillinger og fungerer som individuelle beslutningstagere. Baggrunden for ordningen er blandt andet et ønske om at undgå at træffe afgørelser ved konsensus eller afstemning – og i erkendelse af, at det er vanskeligt at lave objektive kriterier for god filmkunst.
Konsulentordningen blev i 1989 suppleret af en støtteordning, der retter sig mod fiktionsfilm med populærkulturelle kvaliteter, nu kaldet Markedsordningen.
RELATERET INDHOLD
Abonnér på 'Nyheder fra Filminstituttet' og få seneste nyt om dansk film og Filminstituttets aktiviteter i din indbakke. Nyhedsbrevet udkommer 3-4 gange om måneden.