Filmiske fortællinger ses ikke længere kun i biografen. Derfor inviterede New Danish Screen med initiativet New Danish Webisodes for halvandet år siden filmskabere til at søge om støtte til "udvikling af radikale filmiske fortællinger til nettet".
Nu får initiativets første støttede projekt '21 roser' fra Third Ear premiere den 4. maj, og fem yderligere webserier, der spænder over animation, realfilm og dokumentar, rammer skærmen i løbet af 2018-19.
Inddragelsen og udviklingen af webserieformatet er et naturligt skridt i talentudviklingsarbejdet, sådan som mediebilledet ser ud i dag, siger kunstnerisk leder af New Danish Screen Mette Damgaard-Sørensen.
"Vi udvikler talenter til at være filmiske fortællere i det lange format, så de tager skridtet videre ind i en professionel branche. Og det lange format har ændret sig, så vi ikke kun ser fortællinger i biografen, men på forskellige platforme og også serielt," siger hun.
"Det interessante ved at arbejde med webisodes i forhold til tv-serier er, at nettet som platform har en frihed både i forhold til indhold og format. Fordi man ikke er bundet af flow-tv's format har man en frihed til at lade fortællingen styre rytmen og kan lade afsnittene variere i længde i forhold til, hvad der passer.
Vi ville også gerne undersøge, hvad nettet egentlig kan som format. Der er en tendens til, at man tænker, at indhold til nettet er noget, man kan lave for en femøre. Men hvad nu, hvis man faktisk laver produktionerne professionelt, og hvis man virkelig går ud og undersøger, hvordan man kommer i kontakt med sin målgruppe? Hvad kan man så med sin fortælling?" spørger Mette Damgaard-Sørensen.
Skarpt defineret målgruppe
I de fremtidige webserieprojekter vil hun i endnu højere grad arbejde med filmskabernes målrettethed mod et klart defineret publikum.
"Det forudsætter en ret høj skarphed og tydelig identitet, hvis man skal trænge igennem på nettet. Som filmfortæller bliver man nødt til at være meget klar over, hvem ens publikum er og proaktiv i forhold til at skabe det. Det gælder særligt, hvis man ikke ligger på de største platforme, men det er egentlig vigtigt for enhver ung instruktør og manuskriptforfatter, der skal ud med sin fortælling. Jeg tror, det er realiteten i dag, at man uanset hvilket projekt, man har, skal være ret præcis på, hvordan man positionerer det: Hvem skal se det, hvorfor skal de se det, hvor er de henne, hvordan når man dem, hvordan aktiverer man dem, og hvordan får man gjort dem loyale?"
Mette Damgaard-Sørensen er glad for at med New Danish Webisode-initiativet have fanget talenter, som normalt ikke er at finde i ansøgningsbunken.
"Vi har fået fat i nogle fortælletemperamenter, som vi normalt ikke ville have fået fat i: Som er vildere og ret radikale inden for deres genre, og som allerede har opbygget en fanbase og erfaringer med nettet. Det har været positivt at få mulighed for at arbejde med at fintunere deres tone."