Nordisk filmfestival på amerikansk tv

INTERNATIONALT. 36 millioner nordamerikanske husstande kan få serveret "Kongekabale" til aftenkaffen, når den første nordiske Video on Demand festival med 12 film ruller løberen ud 1. maj.

Et godt tv og nogle få dollars på lommen er alt, hvad filmelskere fra USA og det engelsksprogede Canada behøver for at komme til nordisk filmfestival. Fra 1. maj lanceres nemlig noget så sjældent som en Video on Demand festival, der præsenterer håndplukkede film fra Norden til download frem til 1. november.

"Der er ingen tvivl om, at skandinavisk film har et særligt momentum lige nu."

Nordisk Film & TV Fond har taget initiativ til denne First Annual Scandinavian On Demand Film Festival med globaliseringskroner fra Nordisk Ministerråd, og direktør Hanne Palmquist forventer sig en del af festival-konceptet.

De 12 film

"Eurocinema har stået for det endelige udvalg, i tæt samarbejde med Nordisk Film & TV Fond. Det er titler, som de virkelig tror på i forhold til deres publikum. Flere har vundet priser på toneangivende festivaler og har skuespillere med, som er berømmede fra andre sammenhænge, for eksempel Michael Nyqvist og Lena Endre fra hit-succesen 'Mænd der hader kvinder' og de andre Stieg Larsson-film. Alt i alt er det en god blanding, fra de mere eksperimenterende over krimier til ensemble-dramaer."
Hanne Palmqvist

1. maj

Limbo
Instr. Maria Sødahl
Norge 
Underbare älskade
Instr. Johan Brisinger
Sverige
Kongekabale
Instr. Nikolaj Arcel
Danmark
Sandheden om mænd
Instr. Nikolaj Arcel
Danmark

1. juni

Upperdog
Instr. Sara Johnsen
Norge
Pure
Instr. Lisa Langseth
Sverige
Voksne mennesker
Instr. Dagur Kári
Danmark
En familie
Instr. Pernille Fischer Christensen
Danmark

1. juli

Himlen är oskyldigt blå
Instr. Hannes Holm
Sverige
Kautokeino-opprøret
Instr. Nils Gaup
Norge
Dear Alice
Instr. Othman Karim
Sverige
Lille soldat
Instr. Annette K. Olesen
Danmark

Stem på din favorit

"Meningen er, at man skal sidde i sin stue og få film serveret, som har været igennem en udvælgelsesproces – ligesom på en festival. Vi håber, at det skaber en synergi-effekt filmene imellem og giver dem større vægt hver især."

"Vi samarbejder med on-demand kanalen Eurocinema, som har stor erfaring med europæiske film i USA. Lige nu har 36 millioner husstande adgang til kanalen. Det er ikke så lidt – taget i betragtning, at hjemmemarkedet i Norden kun har 24,5 millioner indbyggere. Via globaliseringspuljen giver vi støtte til markedsføring, så filmene kan få en fælles lancering i en noget større skala, end hvis de skulle hypes én for én."

Som led i lanceringen får publikum – som en anden festivaljury – mulighed for at stemme på deres favoritfilm og -skuespiller og vinde præmier. "Det kunne være en rejse til Skandinavien," spår Hanne Palmquist.

Nordisk momentum

Festivalen lægger ud 1. maj med de første fire film, der tæller "Limbo" af norske Maria Sødahl, "Underbare älskade" af svenske Johan Brisinger samt de to Nikolaj Arcel-film "Sandheden om mænd" og "Kongekabale". Når festivalen slutter 1. november, har i alt 12 film ligget til download for det kræsne nordamerikanske arthouse-publikum.

Hanne Palmquist mener, at nordisk film generelt har en klang af kvalitet, og at det især er de karakterdrevne historier, der fascinerer det amerikanske publikum.

"Der er ingen tvivl om, at skandinavisk film har et særligt momentum lige nu. Den svenske 'Lad den rette komme ind' og Millennium-trilogien har skabt opmærksomhed. Refns 'Valhalla Rising' og Trier's 'Antichrist' har solgt godt på VoD. Og ikke mindst har Biers Oscar-succes givet den nordiske bølge ekstra styrke."

Et uudnyttet potentiale

Hver af de 12 film koster fra 4,99 til 6,99 dollars per download og er tilgængelige med engelske undertekster over hele Nordamerika for seere med kabel- og satellit-tv – og kan også streames via computer.

"Tendensen er, at nordiske film har ubrugte VoD-rettigheder. Vi overvejede derfor, hvordan vi kunne udnytte det potentiale," fortæller Hanne Palmquist om baggrunden. Derfor er den første nordiske VoD-festival også tænkt som lidt af et eksperiment, hvor Nordisk Film & TV Fond afprøver en ny forretningsmodel.

"Vi har valgt USA, fordi det er det mest attraktive marked for VoD. Deres teknologi for at downloade film til tv er meget udbygget. Danmark er ved at komme godt med, men det er i høj grad i USA, at vi kan få de gode erfaringer. En vigtig ambition for os er naturligvis at sikre indtægter til de udvalgte film. I og med at Nordisk Film & TV Fond har dækket lanceringsomkostningerne, vil rettighedshaverne blive tilbagebetalt fra førsttjente krone. Men festivalen er også et forsøg på at få en værdifuld indsigt i markedet ved at kickstarte en udvikling, der så småt allerede er i gang."

Om festivalen får en second edition, må tiden vise, siger Hanne Palmquist. "Vi har midler til endnu en omgang VoD-festival i 2012, men beslutter først senere, om vi igen skal satse på det amerikanske marked. Er det en god måde at arbejde med filmene på i forhold til VoD? Vi må vente til 1. november for at få svaret."

Nordisk Film & TV Fond