Ny oplevelseszone for computerspil

Danmarksspillet
Med 20 millioner over tre år skal ny "oplevelseszone" støtte en kreativ, men også udfordret dansk spilbranche.

Oplevelseszonens seks indsatsområder
  • Uddannelse og kompetenceudvikling, hvor formålet er at sikre det bedste rekrutteringsgrundlag nationalt og internationalt
  • Forretningsudvikling, hvor formålet er at sikre, at nystartede og etablerede virksomheder har adgang til rådgivning og kompetenceudvikling i forhold til udvikling og drift
  • Kapital, hvor formålet er at bygge bro mellem virksomheder og investormiljøerne
  • Internationalisering, hvor formålet er at gøre branchen mere international gennem etablering af internationalt netværk, udvikling af eksportkompetencer og konkrete eksportfremstød
  • Brancheopbygning og netværk, hvor formålet er at samle branchen, skabe stærke netværk og sikre, at der opbygges viden om marked, forretningsmodeller, rammebetingelser etc.
  • Formidling, hvor formålet er at skabe øget bevidsthed om computerspil blandt kunder, politikere og andre interessenter

Den danske computerspilbranche beskyldes sjældent for at mangle kreative ildsjæle, som satser stort for at konkurrere på det voksende globale spilmarked. Ideerne står i kø, og underskoven af små virksomheder er både frodig og vildtvoksende. Men ifølge en analyse foretaget af Producentforeningen kniber det ofte med forretningsforståelsen, samarbejdet på tværs af branchen og evnen til at håndtere vækst. Kreativiteten til trods har flere endda sammenkogt branchens problemer til regulære dommedagsprofetier: Det diskuteres om branchen overhovedet, på de nuværende vilkår, vil eksistere om fem år.

At spilbranchen for nylig blev genstand for en såkaldt oplevelseszone glæder derfor Producentforeningens direktør Klaus Hansen. Oplevelseszonen modtager en statslig bevilling på 9,2 millioner kr. over tre år og er i øvrigt sikret investeringer på ca. 11 millioner fra de deltagende parter. Dette beløb samt en plan for hvordan branchens udfordringer kan mødes, kalder Klaus Hansen for "en unik chance for at udvikle en meget ung branche, som har et enormt potentiale", og fortsætter: "De aktiviteter vi kan sætte i gang, vil samlet kunne give et stort løft, og et af målene er at få skaffet mange flere private og offentlig penge til investeringer i spiludviklingsbranchen."

I et større perspektiv mener Klaus Hansen, at computerspil nu, også hos det officielle Danmark, anerkendes som et kultur- og medieprodukt. Det underbygges af kulturminister Carina Christensen, som nævner, at oplevelseszonen er et blandt flere computerspil-orienterede initiativer, som ministeriet støtter. Hun nævner, at ministeriet igennem de seneste år har etableret en spilstøtteordning under New Danish ScreenDet Danske Filminstitut og gjort spiluddannelsen DADIU permanent. Om zonen udtaler ministeren: "Jeg er sikker på, at den nye oplevelseszone for computerspil kan være med til at udfolde branchens store potentiale, og jeg glæder mig meget over, at Producentforeningen med dette projekt har samlet et meget stærkt felt af samarbejdspartnere".

- Læs Producentforeningens pressemeddelelse

[Topbillede: Computerspil tager mange former. Her VisitDenmarks browserbaserede Danmarksspillet, screenshot]