Danmarks ældste filmtidsskrift, Kosmorama, har udgivet to nye digitale artikler:
Dreyers urealiserede film
C. Claire Thomson har været i DFI’s Dreyer-samling og afdækket den minutiøse research, Carl Th. Dreyer udførte i 1940'erne og 50'erne under arbejdet med en storfilm om den myteomspundne skotske dronning Mary Stuart. Arkivet viser, at Dreyer afsøgte hver en krog af Mary Stuarts liv og var velinformeret om de kontroverser, der verserer om dronningens rolle i mordet på en af hendes tre ægtemænd. Men selvom Dreyer er kendt for at stræbe efter nærmest pinagtig autenticitet i enhver detalje af sine historiske film, argumenterer Thomson for, at Dreyer ofrede den historiske akkuratesse på det lidenskabelige psykologiske dramas alter i manuskriptet til den aldrig realiserede film om Mary Stuart. Dreyers originalmanuskript publiceres for første gang i artiklen.
Læs artiklen: "Dreyer i Skotland: Arkivet og den urealiserede film om Maria Stuart" (C. Claire Thomson)
Komedie under besættelsen
Også Casper Tybjerg har været i arkiverne for at blotlægge produktionshistorien om en af Nordisk Films største sællerter under besættelsen, "Sørensen og Rasmussen" (1940). Filmen er en veldrejet og ærkedansk forvekslingskomedie med datidens største kvindelige skuespillere, Marguerite Viby og Bodil Ipsen, i svingende samspil som henholdsvis gæv tjenestepige og kong Frederik 7.’s dronning til venstre hånd, Grevinde Danner. Filmen anslår nogle særdeles nationale strenge i en tid, hvor dansk nationalfølelse var under pres, og selvom besættelsesmagtens filmanmeldere var begejstrede, frabad Justitsministeriet sig, at filmen blev eksporteret til Nazityskland.
Læs artiklen: "Den nationale Balsambøsse: Sørensen og Rasmussen (1940)" (Casper Tybjerg)
Se filmen: Den 10. september kl. 19.00 introducerer Casper Tybjerg "Sørensen og Rasmussen" i Cinemateket.
Endelig har Kosmorama, som en lille sommerbonus fra bagkataloget, lagt to numre af tidsskriftets trykte forgænger i arkivet: #222 - om Farvefilm og #223 om Film Noir.