Øjeblikkets foranderlige skønhed

NY BOG. Filmkollektivet ABCinema skrev sig som fortaler for eksperimenter og demokratisering af filmmediet ind i dansk filmhistorie på trods af sin korte levetid. Ole John har redigeret antologien "Øjeblikkets foranderlige skønhed". FILMupdate bringer her et uddrag af hans forord.  

"Filmkollektivet ABCinema eksisterede kun i ganske få år fra 1968 til 1971 og forsvandt lige så hurtigt som det opstod. På et tidspunkt havde ABCinema mere end 50 medlemmer, som var samlet om en enkel vision – at ville befri filmen. Det var et oprør mod hele det magtapparat, som herskede over filmen og distributionen.

ABCinema gav desuden inspiration til det næste filmoprør, Dogme 95, og pegede også frem mod den filmkultur, vi har i dag, hvor et videokamera, en smartphone og en computer gør enhver i stand til at producere sine egne film og sende dem ud i hele verden

Dengang hvor mediet tilhørte få private producenter, og hvor konventionen var, at det var svært og dyrt at lave film. ABCinemas medlemmer, hvoraf de fleste var udøvende kunstnere, ville demonstrere, at man simpelthen kunne tage filmkameraet i egne hænder og bruge det som en maler sin pensel eller en forfatter sin skrivemaskine, også selv om filmene blev optaget på et format, som ellers kun amatørerne brugte. Det var øjeblikket man ville filme. Det var det vigtigste. Man behøvede bare et Super 8-filmkamera og en fremviser, så var man både filminstruktør, producent og distributør på en gang.

Fakta

ABCinemas film tæller bl.a. "Dyrehavefilmen" (1969), kollektivets første film og filmiske manifest, "Krag-filmen" (1969), der portrætterer den daværende statsminister Jens Otto Krag, og eksperimentalfilm-antologien "Frændeløs" (1970).

Ole John, producer, instruktør, fotograf, har gennem sin filmkarriere arbejdet med udviklingen af talenter i dansk film, bl.a. som leder af Filmværkstedet, Dansk Novellefilm samt leder af produceruddannelsen og pro-rektor på Den Danske Filmskole. Han har været initiativtager til oprettelsen af filmgrupper som ABCinema, Elevator på Drakabygget og i Tyskland af Filmgruppe Düsseldorf, hvor han i en årrække var docent på Kunstakademiet. Han har desuden været producer og fotograf for Jørgen Leth og har selv instrueret en række eksperimental- og dokumentarfilm bl.a. med den tyske multikunstner Joseph Beuys.

Det var en vision, som udløste et væld af Super 8-film, ofte optaget i kollektivitet og vist på alle mulige måder uden for den officielle biograf og ofte for et stort publikum. Selv om filmoprøret dengang måske ikke var særlig populært i offentligheden, blev det alligevel heftigt omtalt og diskuteret i dagblade, tidsskrifter og undergrundsaviser og såmænd også i en enkelt tv-udsendelse. For ABCinemas oprør handlede i kernen om, at adgangen til filmmediet i fremtiden skulle tænkes i et lang større og mere demokratisk perspektiv.

Med denne bog har jeg samlet en række af de tiloversblevne dokumenter, fotos og avisartikler suppleret med Tania Ørums historiske gennemgang, interviews med nogle af de personer, som var med dengang, og et par af mine egne erindringer. Dels fordi jeg synes, at dokumenterne stadig udstråler en umiddelbar begejstring og rummer udsagn, som stadigvæk er aktuelle. Dels fordi ABCinema trods sin korte eksistens alligevel skrev sig ind i filmhistorien og resulterede i radikale ændringer, bl.a. oprettelsen af offentlige åbne filmværksteder, en filmskole, som lagde vægten over på det kunstneriske, og ikke mindst en mere rummelig og demokratisk filmlov med plads til både eksperimentet, filmkunsten og det folkelige.

ABCinema gav desuden inspiration til det næste filmoprør, Dogme 95, og pegede også frem mod den filmkultur, vi har i dag, hvor et videokamera, en smartphone og en computer gør enhver i stand til at producere sine egne film og sende dem ud i hele verden…"

Øjeblikkets foranderlige skønhed
ABCinema og filmoprøret i Danmark 1968-71

Redigeret af Ole John. Bidrag af bl.a. Per Kirkeby, Jørgen Leth, Bjørn Nørgaard, Kristen Bjørnkjær og Allan de Waal, Tania Ørum, Niels Skousen, Peter Thorsboe og Ole John.

Udgivet af Forlaget Arena med støtte fra Den Danske Filmskole og Det Danske Filminstitut.