Open Workshop: Rum til at udvikle forestillingsevnen

TALENTUDVIKLING. Flere midler, mere internationalt samarbejde, mere kreativ undervisning i skolerne og flere unge københavnere, der har mod på at flytte til Viborg. Det skal der til for at styrke talentudviklingen i animation i Danmark, mener lederne af Open Workshop i Viborg, Morten Thorning og Timothy Guy Leborgne.

Som del af strategien for talentudvikling i dansk film styrkes den regionale talentudvikling gennem et tættere samarbejde mellem filmværkstederne i Viborg, Odense, Aarhus og København i den nyoprettede Fonden Filmtalent. Her fortæller Morten Thorning, centerleder The Animation Workshop/VIA UC og Timothy Guy Leborgne, Leder af Open Workshop, om værkstedets styrker og udfordringer i forhold til at udvikle animationstalenter i Viborg, og om deres syn på talentudvikling i Danmark anno 2016.

"København er altså globalt set en mindre provinsby, og det er mit indtryk, at det internationale mindset på animationsområdet er langt stærkere i Viborg end i København."

Hvad er Open Workshops styrke?

Fakta

SERIE / TALENTUDVIKLING
Vi sætter i en række artikler fokus på talentudvikling i Danmark anno 2016.

OPEN WORKSHOP

The Animation Workshop blev skabt i 1988. animationskompetencer. Da institutionen blev statsanerkendt i 2003 til at drive bacheloruddannelser, blev Open Workshop en selvstændig afdeling, støttet af Viborg Kommune og DFI.

Produktioner:

Open Workshop støtter mellem 100 og 150 projekter/kunstnere om året: Fra udvikling af portfolio og showreels til tegneserier/graphic novels, kortfilm (inklusiv animerede dokumentarer), musik, video, spil, cross/transmedia projekter, TV/web serier, installationer/udstillinger hele vejen op til udviklingen af film i spillefilmslængde.

Udvalgte produktioner:

Hund i Himlen af Jeanette Nørgaard
7 Minutes in the Warsaw Ghetto af Johan Oettinger
Subway Surfers af Bodie Jahn-Mulliner og Sylvester Rishoj Jensen
Hollow Land af Michelle og Uri Kranot
Machine af Sunit Parekh-Gaihede

Hvem er brugerne?

Animationsfilm tager lang tid at producere, og derfor fungerer Open Workshop som et “artist residency”, hvor brugere kommer og bor fra i gennemsnit seks måneder til to år.

Målgrupperne for Open Workshop er:

  • Unge kunstnere der ønsker at producere et portfolio og eksperimenterer med animation.
  • Nyuddannede fra animationsuddannelser der ønsker at udvikle og/eller producere deres egne projekter, før eller mens de påbegynder deres professionelle karrierer. 
  • Professionelle inden for animation, der ønsker at tage et afbræk fra deres karrierer for at udvikle og/eller producere deres egne projekter.
OW giver også støtte til eksterne projekter, der produceres i danske animations studier.

Andre aktiviteter:

Open Workshop organiserer workshops, master classes, konsultationer og pitch- og præsentationstræning, hjælper brugerne med at finde mulige kilder til finansiering og vi faciliterer matchmaking med animationsstudier og virksomheder.
OW arbejder tæt sammen med Arsenalet, en klynge for kreative virksomheder, hvor der mulighed for at indgå i inkubationsprogrammer for nye virksomheder.

Årligt budget:

Open Workshop har et årligt budget på 2.750.000 kr. Er støttet at Det Danske Film Institut, Viborg Kommune og Aarhus 2017.

Morten_Thorning
Morten Thorning, centerleder for The Animation Workshop

Tim-Leborgne
Timothy Guy Leborgne, Leder af Open Workshop.

Der er store fordele for Open Workshop i at være en integreret del af The Animation Workshop (TAW) i Viborg. Placeringen betyder, at værkstedsmiljøet ligger lige i midten af et stærkt internationalt fællesskab for animation. Unge mennesker og animationskunstnere, der kommer her for at arbejde og udvikle deres talenter og projekter, bliver automatisk en del af den internationale Animation Tribe, der består af omkring 500 professionelle, bachelorstuderende, gæsteundervisere og andre, der på den ene eller anden måde beskæftiger sig med animation, tegneserieproduktion eller tegning.

Og så er der den teknologiske platform. TAW har sandsynligvis den største samlede ekspertviden i Nordeuropa på områderne 2D, 3D, VFX, pipelines etc. En ekspertviden, der hele tiden udfordres af de mange og yderst forskelligartede ideer, visioner og produktioner, der passerer gennem huset.

Animation kræver lang tids fordybelse – først for at tilegne sig kompetencerne, dernæst for at udvikle projekterne. Der skal være rum, tid, stilhed og plads til, at mennesker kan arbejde med en væsentligt udviklet forestillingsevne. Viborg er et godt sted at koncentrere sig og finde billederne i sig selv. Det betyder ikke, at byen er kedelig. Den er bare ikke så besværlig, omstændig, dyr og opmærksomhedskrævende som større byer kan være.

Open Workshop ligger også sammen med virksomhedsklyngen Arsenalet der indeholder omkring 30 virksomheder, der har specialiseret sig i en eller anden form for animationsrelateret produktion eller forretning. Det betyder at der er en stor interesse for de nye talenter i Open Workshop. Mange projekter har funder sammen med virksomheder om koproduktion, også af mere kunstneriske projekter.

Open Workshop er det eneste danske filmværksted under Filmtalent, der er organiseret som et internationalt Artist Residency. Det betyder, at mange af brugerne og kunstnerne kan bo på stedet, hvis de arbejder med produktioner over længere tidsforløb.

Og så er det bare et rigtigt rart sted at være.

Hvad er jeres udfordringer?

Den første udfordring er, at vi skal øge vores aktiviteter. Vi gør det på den rigtige måde i dag – men vi gør for lidt. Vi skal bruge flere midler, i omegnen af 1½-2 millioner om året, for virkelig at kunne arbejde nationalt effektivt med talentudviklingen på animationsområdet. Og pengene vil være en god investering for samfundet, når danske animerede medieprodukter for alvor begynder at få tag i verdensmarkedet. Succesfulde digitale medieprodukter er noget af det der genererer den største profit i verden i dag.

Vi skal generelt arbejde på at give danske unge mere mod på at blive bedre til at tegne. Det er et paradoks, at vi som danskere lærer kreativ og individuel tænkning i den grad, vi gør – men at skolebørn omvendt kun må udtrykke sig gennem skriftsproget. Uddannelsessystemet marginaliserer en masse talent på den måde.

Vi skal styrke internationaliseringen af de danske talenter. Danmark er et meget lille land. Det har både betydning for udformningen af ideer, men i høj grad også for udviklingen af discipliner og færdigheder, at vi i talentarbejdet måler os op imod en international skala og ikke kun efter, hvad der foregår i Danmark.

Hollow-Land-2
"Hollow Land" af Michelle og Uri Kranot blev shortlistet til en Oscar for bedste korte animationsfilm i 2014.

Endelig betyder placeringen i Viborg, at unge københavnere har svært ved at få sig selv til at ansøge om ophold og hjælp fra Open Workshop. Det gælder ikke for andre danskere, selv om de måtte bo endnu længere væk, så vi ved, at det kun er en mental barriere. Det er en mental barriere, som vi skal arbejde med for at skabe et mere sammenhængende Danmark – men også for at få de unge ud af København, hvor de går rundt og bekræfter hinanden i, at de befinder sig i den mest hippe storby i verden – og at resten af Danmark er en idéforladt frygtens udørk. København er altså globalt set en mindre provinsby, og det er mit indtryk, at det internationale mindset på animationsområdet er langt stærkere i Viborg end i København. Så en udfordring er at gøre OW mere synligt og trygt i forhold til de unge københavnere.

Hvad er mulighederne i den nye fond Filmtalent?

Vi ser store muligheder for at arbejde bedre sammen med de tre "rigtige" filmværksteder. Der er væsentlig forskel på talentudvikling til animation og til film. Animation og de mange forskellige discipliner under fagområdet forudsætter, at man kan tegne på højt niveau. Det forudsætter en langt større forståelse og accept af markedet. Og der er endelig tale om mennesker med et helt andet mindset end dem der arbejder med rigtig film.

 Machine_450
Kortfilmen "Machine" af Sunit Parekh-Gaihede

 

Hvordan ser du på situationen i talentudvikling i Danmark generelt?

 

 

Det faktisk ikke så dårligt. Det er bare ikke omfattende og intenst nok. Talentarbejde handler for mig at se, om at skabe nogle tiltrækkende, disciplinerede autonome miljøer, der udfordrer talenterne til at udvikle en høj arbejdsdisciplin. Ordet autonome skal i denne sammenhæng ikke forstås som revolutionært samfundsomstyrtende med molotovcocktails, men som miljøer, der opererer med en meget høj grad af tillid og mental plads til unge kunstnere, der på et lidt usikkert grundlag har brug for at udvikle deres visuelle kompetencer fra kunstnerisk føle-famlen til stilsikker professionalitet.

 

Den bedste oplevelse, I har haft som leder af Open Workshop?

 

 

Der er rigtigt mange dejlige oplevelser. Det er fantastisk med den succes, som vores film oplever rundt omkring i verden. Det er dejligt, når instruktørerne kommer tilbage og deler ud af deres erfaringer til nye talenter. Det er bekræftende at se multinationale teams dannes spontant og autonomt for at løfte deres visioner op på et højere fælles niveau. Det er naturligvis skønt, når film udviklet og produceret i vores miljø har succes på EKKO Shortlist, bliver optaget på internationale festivaler, vinder internationale filmpriser eller bliver shortlistet eller nomineret til Oscars.