Som del af strategien for talentudvikling i dansk film styrkes den regionale talentudvikling gennem et tættere samarbejde mellem filmværkstederne i Viborg, Odense, Aarhus og København i den nyoprettede Fonden Filmtalent. Her fortæller Morten Thorning, centerleder The Animation Workshop/VIA UC og Timothy Guy Leborgne, Leder af Open Workshop, om værkstedets styrker og udfordringer i forhold til at udvikle animationstalenter i Viborg, og om deres syn på talentudvikling i Danmark anno 2016.
Hvad er Open Workshops styrke?
Der er store fordele for Open Workshop i at være en integreret del af The Animation Workshop (TAW) i Viborg. Placeringen betyder, at værkstedsmiljøet ligger lige i midten af et stærkt internationalt fællesskab for animation. Unge mennesker og animationskunstnere, der kommer her for at arbejde og udvikle deres talenter og projekter, bliver automatisk en del af den internationale Animation Tribe, der består af omkring 500 professionelle, bachelorstuderende, gæsteundervisere og andre, der på den ene eller anden måde beskæftiger sig med animation, tegneserieproduktion eller tegning.
Og så er der den teknologiske platform. TAW har sandsynligvis den største samlede ekspertviden i Nordeuropa på områderne 2D, 3D, VFX, pipelines etc. En ekspertviden, der hele tiden udfordres af de mange og yderst forskelligartede ideer, visioner og produktioner, der passerer gennem huset.
Animation kræver lang tids fordybelse – først for at tilegne sig kompetencerne, dernæst for at udvikle projekterne. Der skal være rum, tid, stilhed og plads til, at mennesker kan arbejde med en væsentligt udviklet forestillingsevne. Viborg er et godt sted at koncentrere sig og finde billederne i sig selv. Det betyder ikke, at byen er kedelig. Den er bare ikke så besværlig, omstændig, dyr og opmærksomhedskrævende som større byer kan være.
Open Workshop ligger også sammen med virksomhedsklyngen Arsenalet der indeholder omkring 30 virksomheder, der har specialiseret sig i en eller anden form for animationsrelateret produktion eller forretning. Det betyder at der er en stor interesse for de nye talenter i Open Workshop. Mange projekter har funder sammen med virksomheder om koproduktion, også af mere kunstneriske projekter.
Open Workshop er det eneste danske filmværksted under Filmtalent, der er organiseret som et internationalt Artist Residency. Det betyder, at mange af brugerne og kunstnerne kan bo på stedet, hvis de arbejder med produktioner over længere tidsforløb.
Og så er det bare et rigtigt rart sted at være.
Hvad er jeres udfordringer?
Den første udfordring er, at vi skal øge vores aktiviteter. Vi gør det på den rigtige måde i dag – men vi gør for lidt. Vi skal bruge flere midler, i omegnen af 1½-2 millioner om året, for virkelig at kunne arbejde nationalt effektivt med talentudviklingen på animationsområdet. Og pengene vil være en god investering for samfundet, når danske animerede medieprodukter for alvor begynder at få tag i verdensmarkedet. Succesfulde digitale medieprodukter er noget af det der genererer den største profit i verden i dag.
Vi skal generelt arbejde på at give danske unge mere mod på at blive bedre til at tegne. Det er et paradoks, at vi som danskere lærer kreativ og individuel tænkning i den grad, vi gør – men at skolebørn omvendt kun må udtrykke sig gennem skriftsproget. Uddannelsessystemet marginaliserer en masse talent på den måde.
Vi skal styrke internationaliseringen af de danske talenter. Danmark er et meget lille land. Det har både betydning for udformningen af ideer, men i høj grad også for udviklingen af discipliner og færdigheder, at vi i talentarbejdet måler os op imod en international skala og ikke kun efter, hvad der foregår i Danmark.
"Hollow Land" af Michelle og Uri Kranot blev shortlistet til en Oscar for bedste korte animationsfilm i 2014.
Endelig betyder placeringen i Viborg, at unge københavnere har svært ved at få sig selv til at ansøge om ophold og hjælp fra Open Workshop. Det gælder ikke for andre danskere, selv om de måtte bo endnu længere væk, så vi ved, at det kun er en mental barriere. Det er en mental barriere, som vi skal arbejde med for at skabe et mere sammenhængende Danmark – men også for at få de unge ud af København, hvor de går rundt og bekræfter hinanden i, at de befinder sig i den mest hippe storby i verden – og at resten af Danmark er en idéforladt frygtens udørk. København er altså globalt set en mindre provinsby, og det er mit indtryk, at det internationale mindset på animationsområdet er langt stærkere i Viborg end i København. Så en udfordring er at gøre OW mere synligt og trygt i forhold til de unge københavnere.
Hvad er mulighederne i den nye fond Filmtalent?
Vi ser store muligheder for at arbejde bedre sammen med de tre "rigtige" filmværksteder. Der er væsentlig forskel på talentudvikling til animation og til film. Animation og de mange forskellige discipliner under fagområdet forudsætter, at man kan tegne på højt niveau. Det forudsætter en langt større forståelse og accept af markedet. Og der er endelig tale om mennesker med et helt andet mindset end dem der arbejder med rigtig film.
Kortfilmen "Machine" af Sunit Parekh-Gaihede
Hvordan ser du på situationen i talentudvikling i Danmark generelt?
Det faktisk ikke så dårligt. Det er bare ikke omfattende og intenst nok. Talentarbejde handler for mig at se, om at skabe nogle tiltrækkende, disciplinerede autonome miljøer, der udfordrer talenterne til at udvikle en høj arbejdsdisciplin. Ordet autonome skal i denne sammenhæng ikke forstås som revolutionært samfundsomstyrtende med molotovcocktails, men som miljøer, der opererer med en meget høj grad af tillid og mental plads til unge kunstnere, der på et lidt usikkert grundlag har brug for at udvikle deres visuelle kompetencer fra kunstnerisk føle-famlen til stilsikker professionalitet.
Den bedste oplevelse, I har haft som leder af Open Workshop?
Der er rigtigt mange dejlige oplevelser. Det er fantastisk med den succes, som vores film oplever rundt omkring i verden. Det er dejligt, når instruktørerne kommer tilbage og deler ud af deres erfaringer til nye talenter. Det er bekræftende at se multinationale teams dannes spontant og autonomt for at løfte deres visioner op på et højere fælles niveau. Det er naturligvis skønt, når film udviklet og produceret i vores miljø har succes på EKKO Shortlist, bliver optaget på internationale festivaler, vinder internationale filmpriser eller bliver shortlistet eller nomineret til Oscars.