Plads til leg

Billede til artiklen PLADS TIL LEG
En legeplads for unge talenter - med rum til eksperimenter. Der er masser at komme efter i kortfilmgenren, både for instruktører og publikum. Torsdag den 23. april viser CPH:PIX og New Danish Screen ni bud på, hvor dansk kortfilm står lige nu.

Der er den med 13-årige Nadia, der strejfer rundt i sommerlandet og begynder at udspionere en billedskøn familie. Den om havmonsteret Aqualorius, der måske, måske ikke, gemmer sig på bunden af 2-meter-bassinet i svømmehallen på Hulgårdsskolen. Og så er der historien om gymnasieknægten Carsten, der på en sommerhustur finder ud af, at han har mere til fælles med sin kærestes far, end man skulle tro.

Fakta:
De ni korte fiktionsfilm fra New Danish Screen bliver vist i Empire Bio torsdag den 23. april i to blokke fra kl 20 til 22 og kl 22.15 til midnat. Der bliver budt på forfriskninger efter sidste blok, og festen fortsætter på natklubben Rust, hvor en billet til New Danish Screen-fremvisningerne giver gratis adgang hele natten.

Filmene vises også i Cinemateket tirsdag den 28. april klokken 19.

Den 23. april er der Talentudviklingsdag i Cinemateket. Her præsenterer CPH:PIX et panel af erfarne manuskriptforfattere, instruktører, producenter, producere og distributører, blandt andre filmproducent Peter Aalbæk Jensen, manuskriptforfatter Rasmus Heisterberg, producer Meta Louise Foldager, instruktør Manyar Parwani og Jacob Høgel, kunstnerisk leder af New Danish Screen. Mere information på cphpix.dk.

Det myldrer med spændende historier i tidens danske kortfilm. Ni af de bedste kan man se, når Empire Bio torsdag den 23. april blænder op for fire timers kortfilm som en del af CPH:PIX. Udover de tre nævnte film er Dorte W. Høghs Oscar-nominerede "Grisen" (billedet) og skuespilleren Anne-Grethe Bjarup Riis' instruktørdebut "Nedenunder" blandt udvalgtet.

Et springbræt til det store lærred
De ni kortfilm viser den mangfoldighed, som dansk kortfilm kan byde på lige nu, fortæller Jakob Høgel fra Det Danske Filminstituts talentudviklingsafdeling New Danish Screen. "Der er utrolig stor spredning i de film, vi præsenterer i forbindelse med CPH:PIX. Fra den allegoriske komedie "Grisen" til eksperimentalfilmen "501".

Som kunstnerisk leder af New Danish Screen er Jakob Høgel hver dag i kontakt med nye, danske filmtalenter. For dem er kortfilm en legeplads, inden turen måske går til det store lærred. "Kortfilm kan være en forøvelse, et visitkort og en måde at få lov til at lave spillefilm på. Med det kortere format får man mulighed for at prøve sig selv af og finde ud af, hvor man står filmisk," fortæller Jakob Høgel.

Prøver ting af
Producer Jesper Morthorst, der har produceret filmene "Får" og "Sol Skin" er enig. Han mener, at kortfilm er et naturligt format at starte i for unge instruktører.

"Det er en måde at få nye talenter frem på og give dem lidt kilometer i kroppen, inden de tager springet til spillefilm. Med kortfilm behøver man ikke at være nervøs for, om der er en masse investorer, der står og river i en, hvis det går galt," siger Jesper Morthorst.

Men kortfilmgenren kan mere end blot at lede de unge opkomlinge mod en karriere som stjerneinstruktører. Det korte format indbyder i dag til kunstneriske eksperimenter, fortæller Jesper Morthorst.

"Tidligere var danske kortfilm meget pæne og helstøbte. Kortfilm var tydeligvis skridtet på vejen mod spillefilm, og der blev ikke eksperimenteret særlig meget. Efter at New Danish Screen er kommet til, er der sket noget. Nu prøver man ting af. Det betyder, at der er mere spredning i diversitet, og det er måske derfor, dansk kortfilm markerer sig stærkt på filmfestivaler verden over."

Mere radikalt til værks
Netop eksperimenterne er kendetegnede for tidens danske kortfilm, mener Jesper Morthorst.
"Man kan gå mere radikalt til værks i en kortfilm end i en spillefilm. Da man ikke skal holde publikum gående i to timer, kan man prøve nogle karakterer af, " siger han og nævner Alice de Champfleurys film "Sol Skin" om pigen Nadia og hendes sommerferie som et eksempel på et eksperiment i kortfilmform.

"Det er en historie, der bliver fortalt stort set ordløst. Instruktøren har arbejdet rigtig meget med at bygge universet op. Vi har jo alle sammen nogle svage minder fra barndommen om den der særlige sommerstemning, der ligger som en dyne over byen i de 7-8 uger, man er væk fra skolen, og den følelse får hun formidlet her."

Dansk debut
For en anden af Jesper Morthorsts unge talenter, Frederikke Aspöck, var arbejdet med kortfilm egentlig ment som et skridt på vejen mod spillefilm. Den unge, amerikansk-uddannede instruktør vandt i 2004 Cinefondation-konkurrencen for filmskoleelever i Cannes med sin afgangsfilm fra New York University Tisch School of the Arts, 'Happy Now', og ville helst hurtigt i gang med at lave spillefilm. Men processen trak ud, og på opfordring af Det Danske Filminstitut gik hun i gang med en novellefilm.

Resultatet er det 30 minutter lange drama "Får" - et psykologiske kammerspil med blandt andre Søren Sætter-Lassen og Vibeke Hastrup om sandheder, hemmeligheder og skeletter, der vælter ud af skabene.

"I dag kan jeg se, at det er en luksus at få lov til at lave novellefilm. Man får mulighed for at prøve nogle ting af uden at skulle være afhængig af billetsalg. Og jeg elsker selv at se kortfilm; det er interessant at se, hvilke historier man kan fortælle på kort tid, " siger Frederikke Aspöck i telefonen fra New York, hvor hun stadig slår sine folder."

De 9 film:
Blok 1:
Dorte W. Høghs "Grisen" (produktion: M&M Productions / Christian Potalivo)
Jesper Maintz' "501" (produktion: JA FILM)
Anne-Grethe Bjarup Riis' "Nedenunder" (produktion: Zentropa)
Pil Maria Gunnarssons "Musen" (produktion: Cosmo Film)
Christian Tafdrups "En forelskelse" (produktion: Nordisk Film)

Blok 2:
Nikolaj Tarps "Aqualorius" (produktion: Zentropa RamBUk)
Lars Kristian Mikkelsens "Træneren" (produktion: Zentropa)
Alice de Champfleurys "Sol Skin" (produktion: Nimbus Film)
Frederikke Aspöcks "Får" (produktion: Nimbus Film)

[Foto: framegrab fra filmen "Får"]