Siden efteråret 2011 har spilvirksomheder, som har ønsket hjælp til at føre deres forretning et skridt videre, kunnet deltage i Growing Games. Forløbet skal gennem faglige oplæg, konkret sparring og netværksdiskussioner træne iværksætterne til at formidle deres forretningsplaner.
Filmhuset i Gothersgade, København, lagde i år hus til den afsluttende Growing Games-workshop, og otte forskellige spiludviklere skulle pitche foran panel og publikum. Formålet med dagen var, at deltagerne skulle trænes i at pitche deres idé til mulige investorer og samarbejdspartnere. Deltagerne skulle træne og forbedre deres pitch, før de skulle præsentere den over for dommerne, der derefter kom med kritik.
Foto: Karina Rashwan
Selve præsentationen stod områdechef for Produktion og Udvikling, Claus Ladegaard, for. Han forklarede, at der i dag er et langt større fokus på hele spilindustrien. Da spilordningen blev lanceret for otte år siden, var fokus rettet mod computerspil til børn og undervisning.
Det øgede fokus på computerspil til alle aldersgrupper betyder, at der blev sat flere penge af til spil i filmforliget, og at Det Danske Filminstitut har valgt at hæve støttebeløbet yderligere, så der i det kommende år er afsat 12,5 mio. kr. mod tidligere 5 mio.
Der skal også i højere grad satses på øgede kompetencer inden for markedsføringen af spil, på festivaler såvel som til events og konferencer, og Filminstituttet arbejder derfor i øjeblikket på at udvikle og designe den nye støtteordning, der træder i kraft næste år.
Foto: Karina Rashwan
Efter workshoppen gik finalen i gang. Otte spiludviklere skulle hver især bruge de kompetencer, de havde nået i løbet af formiddagen på at pitche deres spil over for et hold af fem dommere. Spiludviklerne viste stor variation i de præsenterede spil – idéerne spændte fra adventure multiplayer-spil til mobile apps.
Hver person præsenterede sin overordnede idé, alpha-versioner – den første upolerede version – målgruppe og budget. Efter præsentationen fik alle feedback på, hvordan de kunne forbedre deres pitch foran eventuelle investorer.
Foto: Karina Rashwan
Efter voteringen udnævnte dommerne vinderen. Hovedpræmien – et legat til en forretningsrejse – blev givet for et nytænkende digitalt brætspil ved navn "Wartile", udviklet af Michael Rud Jakobsen fra Playwood Games. Begrundelsen gik på, at han havde bedst styr på sin målgruppe og havde været klar i sin målretning af spillet.
Michael Rud Jakobsen vil bruge muligheden til at opsøge en masse kontakter og "i bedste fald finde en investor til at finansiere og realisere mit spil," fortalte han til FILMupdate efter prisoverrækkelsen. Legatet har en værdi af 10.000 kr.