'Intet skal komme imellem mig og dansen.' Sådan sagde den bare 9-årige Elsa Marianne von Rosen efter sin allerførste aften på teateret. Og den i dag 88-årige verdensberømte prima ballerina ville nok have valgt at dø med balletskoene på, hvis ikke kroppen havde sagt stop før.
Modgang har ellers aldrig holdt von Rosen tilbage. Da hun som 12-årig blev afvist fra balletskolen i Stockholm med en begrundelse om, at hun var for gammel, tog hun i stedet privattimer og dansede i revyer, indtil den danske balletmester Harald Lander spottede hendes talent og hvervede hende som gæsteelev ved Den Kgl. Ballet i København. Siden fulgte en storslået karriere som solodanser, koreograf og balletleder. En karriere, som sluttede smukt med en sidste optræden som 78-årig gæstesolist i Flemming Flindts genopsætning af "Dødens Triumf" på Østre Gasværk i 2002.
"Jeg mødte Elsa Marianne von Rosen, da jeg havde hende som medvirkende til min kortfilm "Gensyn" i 2004. Jeg blev simpelthen så fascineret af denne kraftfulde, viljestærke, lille dame med Frida Kahlo-blod i årene, at jeg straks vidste, at jeg ville lave en hel film om hende," fortæller instruktøren Maja Friis.
Passion og splittelse
I første omgang var instruktøren overvældet af materialet. Hvor skal man starte og slutte i et portræt af et menneske, der har haft så rigt et liv og glorværdig en karriere?
"Når man koger et helt liv ned til en 50-minutters film, er man nødt til at skrælle rigtig meget fra. Det har været en svær balance, for jeg ønskede selvfølgelig at være tro mod det menneske, jeg havde mødt. Jeg valgte at fokusere på passionen og splittelsen: trekantsdramaet mellem den kunstneriske lidenskab og den menneskelige kærlighed."
"Ballerina" viste sig hurtigt at have en del udfordringer. Elsa Marianne von Rosen har i dag mistet talen som følge af afasi og kunne derfor ikke selv fortælle sin historie. Hendes krop tillod hende heller ikke længere at udtrykke sig gennem dansen. Maja Friis valgte i stedet at tage udgangspunkt i von Rosens selvbiografi "Inte bara en dans på rosor", som den svenske skuespillerinde Stina Ekblad læser op fra som voice over i filmen, kombineret med arkivmateriale fra von Rosens karriere og nykoreograferede dansescener med tre moderne dansere.
"Jeg ønskede at portrættere hende gennem dansen: at gengive hendes følelser gennem billede, bevægelse og lyd," siger Maja Friis.
"Ofte tager historiefortælling og dialog over, men i virkeligheden er film dybt beslægtet med dans og bevægelse. Jeg forsøgte med 'Ballerina' at give rum for det visuelle og auditive udtryk. Ligesom filmen portrætterer en kvinde, der aldrig har gået på kompromis, er 'Ballerina' også et kompromisløst projekt."
Elsa Marianne von Rosen i "Ballerina". Foto: Friishaynes
Selskab for kreative dokumentardansefilm
Maja Friis fik i filmens første fase støtte fra Filmværkstedet, men de ambitiøse iscenesættelser gjorde, at projektet hurtigt blev meget omfattende og krævede et stort filmhold. Instruktøren slog sig derfor sammen med produceren Mille Haynes, som har arbejdet i dokumentarbranchen i bl.a. Danish Documentary og Futureshorts. Samarbejdet var så vellykket, at de to oprettede deres eget selskab, Friishaynes. Målet er at producere film i krydsfeltet mellem kreative dokumentarfilm, kunst og dans.
"Vores metode er fiktionaliseret virkelighed, men filmene har en klar forankring i virkeligheden. 'Ballerina' ville aldrig være blevet til, hvis jeg ikke havde mødt Elsa Marianne von Rosen. Hun er et menneske, jeg ikke kunne have digtet, " siger Maja Friis, og Mille Haynes supplerer:
"Vi fokuserer ikke på genre eller på, om vores film er dokumentar eller fiktion. Vi er interesseret i at udfordre formen. Her er det forfriskende at arbejde sammen med forfattere og dansere, fordi de har en 'naiv' tilgang til filmmediet – de har ikke på forhånd bestemt, hvad der kan og ikke kan lade sig gøre."
"Det er spændende at være med til at præge den måde, man kan producere film på. Der er utallige muligheder inden for finansiering og distribution, som vi slet ikke har afprøvet endnu. 'Ballerina' er på mange måder en nichefilm, men vi håber, den kan nå bredere ud. Den er smal i sit sprog, men tematikken er almengyldig," siger Mille Haynes.
Friishaynes' næste projekt "Pantomine (Sig noget, Pierrot!)" handler om en anden ordløs karakter: Pjerrot.
"Ballerina" er støttet af Filmværkstedet/DFI.
Besøg Friishaynes' hjemmside