Premiere på Gesamt

KUNST. "Disaster 501 – What Happened to Man?" er titlen på det færdige gesamtkunstværk, som på én og samme tid er et smukt og smertefuldt vidnesbyrd om vores forhold til hinanden og os selv. "Disaster 501" har premiere på Kunsthal Charlottenborg den 12. oktober.

I august i år stillede Lars von Trier en udfordring til mennesker verden over: Indsend fem minutters materiale i lyd og billede inspireret af seks store kunstværker. Det resulterede i 501 forskellige bidrag fra 60 lande, som filminstruktør Jenle Hallund har sat sammen til ét samlet gesamtkunstværk på bare fire uger. Af de 501 bidrag blev 142 udvalgt til det endelige projekt med titlen "Disaster 501 – What Happened to Man?"

"Selvom det er smertefuldt og fremmedgjort, er der også håb." - Jenle Hallund

 

Gesamt-kunst

Ordet "gesamt" stammer fra tysk og kan oversættes til "hele" eller "kumulativ". Et Gesamt-kunstværk er et udtryk for et "universelt kunstværk" eller et "ideelt kunstværk". Begrebet blev brugt af den tyske komponist Richard Wagner som et kunstværk, der består af så mange kunstformer som muligt.

De seks kunstværker, som deltagerne har ladet sig inspirere af, er et maleri af Gauguin, en scene fra Strindbergs skuespil "Faderen", Molly Blooms ja-monolog i James Joyces roman "Ulysses", Hitlers hofarkitekt Albert Speers monument "Zeppelintribunen" i Nürnberg, en sonate af César Frank og endelig en stepdans af Sammy Davis Jr.

Læs mere om "Gesamt" på www.gesamt.org./dk

Jenle Hallund

jenle-hallund-2-93x140

Dansk instruktør. Arbejder som manuskonsulent for Lars von Trier. Hendes tidligere film har bragt hende vidt omkring. Hun har blandt andet arbejdet med børneprostituerede i Brasilien og katolske og protestantiske fanger i Hyde Park-fængslet i Belfast. Medinstruktør på "Limboland", der i 2011 vandt en Robert for bedste kortfilm.

En katastrofefilm

Som titlen kunne antyde, er "Disaster 501" en katastrofefilm. Titlen udspringer af et spørgsmål, Jenle Hallund blev ved med at stille sig selv under redigeringsprocessen: "Hvad er det, vi gør mod os selv og hinanden?"

"Det, der slog mig, da jeg så de forskellige bidrag, var, hvor ensomme vi mennesker er, og hvor afskåret vi er fra hinanden. Filmen er en undersøgelse af vores personlige forhold til hinanden, og hvordan disse forhold udløser konflikter, der i sidste ende udløser kollektive handlinger som krig. Det kommer til udtryk gennem værkerne i forholdet mellem mand og kvinde i f.eks. Joyces roman 'Ulysses' og mellem far og datter i Strindbergs teaterstykke 'Faderen'," siger Jenle Hallund.

De øvrige værker, deltagerne har ladet sig inspirere af, er et maleri af Gaugin, et monument af Hitlers hofarkitekt Albert Speer, en sonate af César Frank og en stepdans af Sammy Davis Jr.

Der er altid håb

For Jenle Hallund er filmen dog ikke et udtryk for menneskehedens totale forfald.

"Selvom det er smertefuldt og fremmedgjort, er der også håb. Der er altid håb. Jeg synes, der er noget smukt i, at folk stiller sig op imod den smerte og fejhed, vi har i os. Der var også mange smukke, sublime og romantiske indslag, som gav udtryk for en fortsat længsel efter det ideelle og det ultimativt skønne," siger hun.

Lars von Trier har som kreativ bagmand sat reglerne for projektet. Det betyder blandt andet, at filmen skal vises på fire store skærme samtidig, dog uden at det samme materiale bliver vist simultant.

Gesamt er blevet til i samarbejde mellem Copenhagen Art Festival, Charlottenborg, Zentropa og Det Danske Filminstitut.

Læs mere om tilblivelsen i artiklen et globalt vidnesbyrd

Premiere på "Disaster 501 – What Happened to Man?"
Tid: Kulturnatten den 12. oktober kl. 18.00-24.00
Sted: Kunsthal Charlottenborg, hvor filmen kan ses året ud.