I Holtens moderne fortolkning af Mozarts opera "Don Giovanni" er kvindebedåreren en karismatisk storby-playboy, der ønsker at skabe en videodatabase over de knuste kvinder i hans kølvand.
Den klassiske udgave havde udgangspunkt i et aristokratisk miljø. "Juan's" opdaterede udgave placerer hovedpersonerne i en hip, urban adel af kunstnere og forretningsmænd, der omgiver sig med moderne statussymboler som hurtige biler, MacBooks, italienske jakkesæt og iPhones. Teksten er sunget på engelsk, med en god del ukvemsord, der understreger samtidigheden og den seksuelle spænding.
Holten har vist sig som lidt af et wunderkind på den internationale operascene. Han stopper snart som operachef på Det Kongelige Teater for at overtage samme stilling på Royal Opera House Covent Garden i London. "Juan" er Holtens debut som filminstruktør.
Holten var især var fascineret af Juan pga. ekstremerne i karakterens psykologi: "Han forfører kvinde efter kvinde, men han gør det, fordi han er afhængig af det," udtaler han. "Han gør det som en tvangsmæssighed lige som, hvis man er afhængig af alkohol, sit arbejde, spil eller lignende."
"Juan" er skrevet af Mogens Rukov og Kasper Holten. Malene Blenkov og Michel Schønnemann har produceret for Blenkov og Schønnemann Aps med støtte fra det Danske Filminstitut.