Godt begyndt er halvt fuldendt, siger man. Men for produktionsselskabet Profile Pictures har det lige nu lange udsigter at komme til at gøre to, endda store udenlandske produktioner færdige. Selskabets ejere, ægteparret Ditte Milsted og Jacob Jarek, måtte på grund af coronakrisen lukke hver deres produktion ned i en rasende fart midt under optagelser henholdsvis på Gran Canaria og i Holland.
Jacob Jarek er ansvarlig for produktionen af Christian Tafdrups kommende spillefilm, gyseren 'Benelux', som holdet var 47 procent igennem optagelserne af i Holland, da statsminister Mette Frederiksen lukkede Danmark ned onsdag den 11. marts.
"Dengang tænkte vi, at hvis vi overlevede de næste 3-4 dage, kunne det ikke blive værre. Det blev det så," fortæller Jarek. To dage efter opfordrede udenrigsminister Jeppe Kofod alle danskere i udlandet til at komme hjem "hurtigst muligt".
"Det var det værst tænkelige tidspunkt, fordi vi var godt i gang. Alt kørte, og vi kunne se lyset for enden af tunnelen. Alt i mit producer-DNA sagde, at vi ikke kunne stoppe midt i en film. Men logikken sagde det modsatte. Verden var ved at gå i stå. Så vi skyndte os at få hold og udstyr hjem i løbet af weekenden, nogle i biler, andre på fly."
Imens rejste Ditte Milsted til Gran Canaria en dag før planlagt for at diskutere coronasituationen med holdet til 'Kamikaze', den første danske HBO-serie. De nåede 28 dage ind i optagelserne – præcist halvvejs.
Efter Mette Frederiksens pressemøde onsdag virkede det umiddelbart som et bedre valg at blive på Gran Canaria, da den spanske ø ikke var ramt lige så hårdt af virussen som Danmark. Men holdet var bekymrede over situationen og nervøse over at sidde fast på en ø. Og efter udenrigsministeriets udmelding fredag var der ikke noget at rafle om – også fordi det forlød, at Spanien ville indføre samme restriktioner som Danmark.
En dyr pause
Nu sidder parret hjemme på Østerbro og knokler for at mindske selskabets økonomiske tab.
"Vi bruger al tiden på at lukke aftaler ned, lave nye aftaler, håndtere forsikringer, lægge budgetter og planer og beregne forskellige scenarier i forhold til, hvornår vi kan komme i gang med optagelserne igen. Vi tænker også meget på, hvordan vi kan strukturere produktionerne i en coronavirkelighed, for det er jo ikke forsvundet om to måneder. Det er et kæmpe arbejde, og fordi vi har sagt en stor del af holdet op, sidder vi alene med det. Det er en ekstra udfordring, når vi ligesom mange andre danskere ikke har pasning til vores børn på to og fire," siger Milsted.
"Pausen koster en masse penge, så vi venter på meldinger fra DFI og vores andre finansiører om, hvordan vi kan lave filmen og serien færdig uden at gå for meget på kompromis. Det er projekter, vi har arbejdet på i flere år, så det ville være så ærgerligt, hvis kvaliteten skulle falde."
Selskabet har været nødt til at sige filmholdene op, men skal stadig betale løn i forhold til opsigelsesvarsler, forklarer Milsted. Det var dyrt at få alle hjem akut. Selskabet skulle betale for hotelværelser og ophold, der var booket på forhånd, og for at få udstyret hjem. Og når optagelserne på et tidspunkt kan starte igen, skal man betale for at fragte alt tilbage og ansætte folk igen til at koordinere og forberede produktionerne.
"Det mest frustrerende er al den tid og energi, vi bruger på at afvikle noget, der skal op at køre igen. Det er ikke energi, der går til indholdet, og det er virkelig ærgerligt, når vi arbejder så hårdt for at skabe indhold på et højt ambitionsniveau," siger Milsted.
Alle må indstille sig på en ny virkelighed
Lige nu ser parret situationen an og har også udskudt præproduktionen til Ali Abbasis næste spillefilm, der skulle være startet efter påske. "Alle tre produktioner kræver en del rejser og udlandsoptagelser. Vi kan ikke bare tage ud med et lille hold på Nørrebro. Derfor har vi været ekstra hårdt ramt," siger Jarek.
Fx handler 'Kamikaze', der er baseret på norske Erlend Loes roman 'Muleum', om en ung kvinde, der mister sin familie i et flystyrt og forsøger at finde sig selv igen ved at rejse rundt i hele verden. Derfor var planen at filme serien i Seoul, London, København og Gran Canaria.
"Men jeg tror, vi bliver nødt til at tænke anderledes i hele branchen i forhold til rejser og holdstørrelser. Ingen forventer, at tingene bliver præcist, som de var 1. marts – virkeligheden bliver en helt anden. Indtil nu har vi set på verden, som om alt var muligt, og det har været billigt at flyve frem og tilbage. Nu kommer vi måske til at vende tilbage til en tid, hvor det bliver en større beslutning at rejse – i hvert fald indtil der kommer en vaccine," siger Jarek.
Parret håber på økonomisk hjælp fra Filminstituttet, og at filmbranchen står sammen om nogle solidariske ordninger, så man fx undgår, at danske film kannibaliserer hinanden, når de endelig kan få biografpremiere. Og at det lykkes gennem Producentforeningen at aftale midlertidige retningslinjer for ansættelsesforhold med kortere kontrakter, indtil tilstanden bliver mere stabil.
Krisen har også skabt fællesskab
Producerparret er optimistiske, fordi fællesskabet med de andre producenter har været en af de positive oplevelser i krisen.
"Der er vokset et sammenhold blandt producenterne, som jeg ikke har oplevet før, om at hjælpe hinanden og dele erfaringer. Det har været fint at opleve, at selvom vi er konkurrenter, er alle interesserede i at bevare et stærkt produktionsmiljø," siger Milsted.
"Vores branche er lille, og alle producenter er en del af et økosystem, hvor hver især bidrager med noget særligt. Derfor må vi passe på hinanden og ikke lade nogen bukke under," siger Jarek.
Krisen har fået dem begge til at tænke over ambitioner og mål for Profile Pictures fremover. Jarek er efter faser med desillusion og fandenivoldskhed nu "faldet lidt ned og har accepteret situationen". Han har haft tid til at se lidt fremad og observere selskabet fra et fugleperspektiv.
Der er Milsted "ikke nået til endnu". For hun har ikke haft en eneste pause. Men krisen har alligevel fået hende til at reflektere over opgaven.
"Jeg har mærket, hvor vigtigt det er, hvem man omgiver sig med – både på et hold og som samarbejdspartnere. Det er verdens mest ufede følelse at skulle sige mennesker op, som vi er glade for, og som har knoklet. Men alle har haft stor forståelse for situationen og var glade for, at vi tog beslutningen om at tage hjem. Det er ensomt at være den, der sidder med hele ansvaret og tager beslutningerne. Derfor tænker jeg også meget over, hvor vigtigt det er at omgive sig med et hold, der bakker en op. Man skal ikke underkende den fællesskabsfølelse," siger hun.
Netop fællesskab er ifølge producerne det, film kan skabe i denne coronatid.
"Film kan bidrage med ekstremt meget for tiden, næsten mere end før. På Facebook anbefaler folk hele tiden film, podcasts og bøger. Fiktion åbner en eskapisme, der kan transformere éns mentale tilstand til noget andet. Selvom det ikke foregår i biografen, men på små skærme, tror jeg, at den tendens er bevis for fortællingernes centrale plads i vores hverdag. Det er livsbekræftende for os som producenter," siger Jarek.
"Ja, og derfor er det også vigtigt, at film bliver ved med at rumme godt dansk indhold," siger Milsted. "Lokalt indhold er altid vigtigt, fordi publikum kan spejle sig i film, der foregår der, hvor de selv kommer fra, og handler om deres hverdag. Nu hvor mange sportsbegivenheder er aflyst, håber jeg også, at tv-kanalerne vil sende nogle ældre danske film, der kan skabe fællesskabsfølelse. Det er endnu vigtigere i krisetider."