Da Ditte Milsted og Jacob Jarek dimitterede fra Filmskolens producerlinje i 2011, vidste de, at de ville starte deres eget produktionsselskab. Sammen med medstifter og daværende partner Thor Sigurjonnson ville de med Profile Pictures bane vejen for en ny generation af filmskabere. I næste uge når makkerparret et foreløbigt højdepunkt med premieren på Fenar Ahmads 'Valhalla'.
"Da vi gik på Filmskolen talte folk om dansk film i krise, så der blev ret tidligt sået et frø i os om, at vi måske skulle tage sagen i egen hånd," siger Jarek. "Filmlandskabet var meget anderledes dengang: Det føltes, som om der var de her mastodonter, som lavede deres film med deres faste instruktører. Der var ikke det talentfokus i branchen, som man ser i dag."
"Vi ville gerne være med til at skabe en ramme for vores egen generation, og samtidig havde vi lyst til at lave en ny type film, som eksperimenterede med genrer," fortæller Milsted.
I 2016 fik deres selskab sin ilddåb med to debutfilm, Rasmus Heisterbergs Bodil-vinder 'I blodet' og Ali Abbasis gyserfilm 'Shelley', der blev produceret for kun to millioner kroner og blandt andet var udtaget til Berlinalen.
"'Shelley' var af en de første meget billige debutfilm, der blev lavet på New Danish Screen. Efter den var det som om, at der pludselig åbnede sig en masse muligheder, hvor det tidligere havde været svært at få finansieret film med unge talenter. På den måde tror jeg, at filmen gavnede branchen og de andre mindre selskaber, som kom til senere, fordi man hurtigere kunne få spillefilm ud," siger Jarek.
Genrefilm med noget på hjerte
Målsætningen for Profile Pictures var fra start at lave film, som tør at udfordre og gå til kanten inden for historiefortælling eller genre og som både finder et publikum i Danmark og udlandet, fortæller Milsted og Jarek.
"Det er vigtigt for os, at filmene har et aftryk og kan gøre en forskel. Der skal være en markant filmskaber bag fortællingerne. Det går vi ikke på kompromis med. Vi er ikke bange for at kaste os ud i genremæssige eksperimenter med for eksempel Fenar Ahmad, som vi lavede både 'Underverden' og 'Valhalla' med. Det er vigtigt for os ikke at stå stille, og hele tiden udforske, hvad der er muligt at lave," siger Milsted.
'Underverden' er netop et eksempel på Profile Pictures særlige form for amerikansk-inspirerede genrefilm, der altid har noget mere på hjerte end den typiske Hollywood-fortælling. Filmen var en hårdkogt hævnfilm, som alligevel tog fat på tematikker som etnicitet og klasseforskelle. Dens rå skildring af den københavnske underverden spejlede sig senere i sæson tre af DR Dramas spændingsserie 'Bedrag', som Profile Pictures' producere blev hyret ind til af DR.
"Efter 'Underverden' har man set en ny tendens i måden, der bliver fortalt om de her kriminelle miljøer. Sæson tre af 'Bedrag' har taget en drejning væk fra bestyrelseslokalerne og ned på gaden. En serie som 'Kriger' udspiller sig også i den kriminelle underverden," bemærker Jarek.
"Det var vigtigt, at vi kunne dele hovedforfatter Jeppe Gjervig Grams vision om at gøre noget markant anderledes med seriens tredje sæson, hvor vi særligt fik nogle yngre instruktører med ombord, og hvor vi helt klart følte, vi kunne bidrage til, at serien fik en anden nerve og autenticitet end tidligere. Samtidig var det en unik mulighed for at få tv-serie-erfaring på allerhøjeste niveau hos Danmarks Radio uden samtidig at være fastansat der. Det var en sjælden og lærerig mulighed," siger Jarek.
Tættere på det nordiske
Med Fenar Ahmads tredje film 'Valhalla' kaster de sig igen over genrefilmen. Denne gang med en stort anlagt eventyrfilm med et budget på 35 millioner kroner. Men selvom alt har været større end tidligere, har udgangspunktet stadig været at skabe et værk med en distinkt stemme, der også afprøver nye ting inden for fantasyrammen.
"Med 'Valhalla' har vi forsøgt at gå tættere på originalkilden og lave en mere neddæmpet og realistisk gudefortælling. Fenar har tilføjet sin særlige stemme til det her nationale klenodie af Peter Madsen. Typisk er danske eventyrfilm målrettet de helt små og forældrene, men det har han forsøgt at udfordre ved at gå efter det ungdomspublikum, som han fik fat i med både 'Ækte vare' og 'Underverden'," siger Jarek.
"Normalt optager man den type film i Østeuropa, men det var vigtigt for os at optage filmen i Skandinavien og på Island, både fordi den handler om de nordiske guder, men også for at fastholde vores måde at lave film på: Med et mindre hold og mere frihed," supplerer Milsted.
"På den måde havde vi også en anden tilgang til arbejdet med de visuelle effekter, hvor vi ikke har brugt meget green eller blue screen. I stedet tog vi ud på de vilde locations på Island og i Sverige og Norge i blæst og kulde – selvfølgelig i kombination med VFX – så vi kom tættere på naturen og elementerne, hvilket var helt i filmens ånd. Det giver en anden production value, som ikke ligner Hollywood, men er mere analog. I og med at vi har været vant til at producere for meget få penge, har vi lært at få meget ud af dem. For os handler det stadig om at prøve at få 35 millioner til at ligne 50," fortsætter Jarek.
Allerede nu har producerne mærket stor international interesse omkring filmen, der indtil videre er solgt til over 26 lande. Som makkerparret siger, er nordisk mytologi blevet populært, som aldrig før med 'Avengers'-filmene, og derfor er folk også interesseret i at se, hvordan historien vil se ud fra skandinavisk synspunkt. "Alle ved jo godt, at de nordiske guder er herfra, så det her var et forsøg på at tage historien tilbage til Norden," siger Jarek.
Dansk film står stærkt internationalt
Netop det internationale udsyn har været en integreret del i Profile Pictures' forretningsmodel fra dag ét. De har et stærkt samarbejde med den islandske producer Grímar Jònsson, med hvem de senest har ko-produceret 'The County', der var udtaget Toronto Film Festival.
Samarbejdet strækker sig tilbage til deres første spillefilm 'Blandt mænd og får', der vandt hovedprisen i Un Certain Regard-konkurrencen på Cannes-festivalen i 2015, og tæller desuden 'Under træet', som havde premiere i Venedig, mens Jònsson også var en af ko-producenter på netop 'Valhalla'. Når det gælder de internationale samarbejder er kriteriet ikke så meget genrefortællinger, men derimod at fortælle stærke historier, der kan nå et internationalt publikum gennem festivaler og derved styrke selskabets netværk.
"Mange af de film, vi har været på festivaler med, har været internationale ko-produktioner. De giver et stærkt bagkatalog til selskabet, som igen kommer selskabets nye projekter til gode, fordi det bliver nemmere at få udenlandsk finansiering. Det netværk og know how, man kan få gennem udenlandske samarbejder giver en stor værdi," siger duoen.
Fremtiden for Profile Pictures byder på endnu flere ko-produktioner, blandt andet Bent Hamers norsk-danske ko-produktion 'The Middle Man', der netop er gået i optagelse og danske Anna Sofie Hartmanns tysk-danske ko-produktion 'Giraffe', der er blevet vist på San Sebastian Filmfestival og Locarno.
Og i en dansk sammenhæng fortsætter Milsted og Jarek med at udforske genrefilmen som format i samarbejde med stærke instruktører: Jarek er i sidste fase af finansieringen af Ali Abbasis næste film samt en thriller af Christian Tafdrup, mens Milsted arbejder på hvad der skal blive selskabets første større serie.
Forhåbningen er, at de fortsat kan bidrage til diversitet i det danske filmudbud:
"Jeg synes, det giver en stor rigdom i dansk film, når man arbejder inden for mange forskellige genrer. Det giver plads til mange forskellige typer filmskabere. Når jeg kigger ud over filmlandskabet i dag, er der i hvert fald 10-15 instruktører fra den yngre generation, som jeg synes er superspændende og vildt forskellige, som vi ikke har arbejdet med endnu. Sådan synes jeg ikke, det var for 5-10 år siden," siger Jarek.