Ready to rumble

Christian Potalivo er vokset op med Spielberg, brænder for de gode historier og drømmer om at lave en stor episk film om Danmarks historie i bedste Gladiator-stil. Potalivo, der var tre måneder i Australiens outback i forbindelse med sin seneste film "Ved verdens ende", er årets danske Producer on the Move.

Som barn elskede han "Goonierne" og "E.T.", som han så igen og igen. Det var tiden med de store Hollywood-film, der lagde gaderne øde, takket være instruktører som Steven Spielberg og producere som Don Simpson og Jerry Bruckheimer.

Jeg brænder for at lave film, som folk gerne vil se

Som voksen er Christian Potalivo stadig vild med drengerøvsfilm, hvor fantasi, eventyr og action går op i en højere enhed. Og når tiden tillader det, får han stillet lidt af sulten ved at lægge dansk stemme til Disney-hits som "Shrek" og "Chicken Little".

Biografi

Christian Potalivo, f. 1979

Siden sin afgang fra Filmskolen i 2007 har Christian Potalivo været involveret i fire spillefilm for M&M Productions: børnefilmene "Tempelriddernes skat III", "Frode og alle de andre rødder" og "Monsterjægerne", og senest actionkomedien "Ved verdens ende".

Faktisk er det ikke første gang, Tomas Villum Jensen og Christian Potalivo arbejder sammen. De har begge haft deres debut i filmbranchen som skuespillere og spillede, da de var ganske unge, sammen i de populære "Krummerne" i starten af 90'erne.

Brænder for det store publikum

Christian Potalivo er del af en producer-trio på M&M Productions, der ud over Johanne Stryhn Hørby består af selskabets grundlægger Tivi Magnusson, der har mere end 40 års erfaring i branchen. Magnusson fornemmede tidligt, at den unge producer og selskabet udgjorde et fint match - kniven og gaflen lå godt sammen, som han siger.

Det er ikke mindst Christian Potalivos evne til at tænke på sit publikum, som passede selskabet godt.

"Jeg brænder for at lave film, som folk gerne vil se," siger 30-årige Christian Potalivo. "Jeg kan godt lide at læse et manuskript, hvor jeg med det samme kan fornemme, at det her er der en hel masse unger, som vil synes er vildt sjovt. Eller det her er der så meget knald på, at folk vil dø af grin over det, eller her giver vi folk noget at tænke over. Det er ikke, fordi det absolut skal være kommercielt. Det skal bare være et projekt, hvor jeg fra starten kan fornemme, at folk vil få en god oplevelse ud af det."

Eventyr i Australien

En af de film, som Christian Potalivo elskede som barn, var Robert Zemeckis "Romancing the Stone" med Michael Douglas og Kathleen Turner, et eventyr i den sydamerikanske jungle med skurke, skatte og romantiske alliancer. Derfor var det lidt af en drøm for ham at lave "Ved verdens ende", en actionkomedie, der er filmet i den australske outback.

"I forhold til dansk film var det ud over det sædvanlige at tage til udlandet - og navnlig så langt væk som Australien - og lave film i tre måneder sammen med et internationalt hold. I modsætning til os var de jo vant til at lave film i den skala, og her skulle vi pludselig operere med helikoptere og soldater og røvere og fuld knald på hele tiden. Det gav et vildt rush at vide, at man var med til at lave noget, som ikke er lavet før i dansk film. Hvor man ikke går på kompromis med effekterne."

I forhold til det australske filmhold og den australske co-producent var Christian Potalivo også lidt af en eksotisk fugl.

"Jeg besøgte sættet rigtig ofte, fordi jeg godt kan lide at være tæt på dem, jeg arbejder med. Det giver mig en god indsigt, at jeg ved, hvad der foregår, når jeg fx skal tænke økonomi. Det var de australske filmfolk ikke vant til - heller ikke at jeg kunne finde på at hjælpe med det praktiske og havde en jovial omgangstone med folk. Det var sjovt at opleve det kulturmøde."

Fighterinstinkt

"Christian gik ekstremt meget ind i projektet, og på grund af tidsforskellen mellem Australien og Danmark skulle han jo også tit arbejde om natten," siger filmens instruktør Tomas Villum Jensen. For ham var det en luksus at have sin producer så tæt på.

"Der var nogle beslutninger, som jeg havde svært ved at tage alene, og så var det enormt rart med en producer, der var klar til kriser - det kunne være alt fra vejret, problemer med helikopteren, et ødelagt kamera, men selvfølgelig også de større kampe omkring økonomien."

"Christian udviste et enorm fighterinstinkt. Han er nok den yngste producer, jeg har arbejdet med, og det var ganske imponerende at se den unge 'dreng' stå og sætte folk på plads, der er 20 år ældre end han. Der var i hvert fald ikke nogen, der skulle have skovlen under ham