Se masser af danske film på CPH:DOX

OVERBLIK. Den store dokfestival er et sikkert sted at få indblik i, hvad der rører sig i dansk dokumentarfilm. CPH:DOX viser film i København og i flere kommuner i hele landet frem til den 3. april, mens udvalgte festivalfilm kan opleves digitalt fra den 1. april.

CPH:DOX vender tilbage i 2022 i en fysisk udgave for første gang i tre år. Det spækkede program byder på mere end 200 nye dokumentarfilm, og traditionen tro fylder de danske film godt op i programmet med i alt 30 lange dokumentarfilm, 24 kortfilm og 3 interaktive værker. 

Årets åbningsfilm er Lars Ostensfelds 'Into the Ice' om forskningsekspeditioner på den grønlandske indlandsis. Filmen dyster desuden i festivalens hovedkonkurrence, Dox:Award, der også viser Andreas Koefoeds 'Faldet’ om en ung piges helingsproces og Olha Zhurbas ukrainsk-dansk-hollandske ’Outside’ om den ukrainske revolution i 2014.

Ti danske film er nomineret til Politiken:Dox:Award, hvor Politikens fimkritikere udpeger vinderen udvalgt på tværs af årets program. Danske dokumentariske fortællinger fra både yngre og etablerede navne er desuden repræsenteret i programmet Danish:Dox

I år har CPH:DOX særligt fokus på Ukraine. I solidaritet med landets befolkning og filmskabere vises syv film fra og om det krigshærgede land. Heriblandt er danske Simon Lereng Wilmonts Sundance-vindende ’A House Made of Splinters’, der følger en række børn bosat på et østukrainsk børnehjem med krigen som bagtæppe. Instruktøren stod også bag ’Olegs krig’ fra 2017, der skildrer en 10-årig dreng og hans hverdag i den østukrainske krigszone. Få overblik over hele serien Stand with Ukraine.

CPH:DOX løber af stablen fra 23. marts til 3. april med fysiske visninger, ikke blot i København, men også via minifestivaler i hele landet under titlen Dox:Danmark. Desuden har publikum mulighed for at streame en række af programmets film mellem 1. og 10. april.

Læs mere om film og nye tiltag på cphdox.dk, og udforsk programmet for branchefolk på cphdox.dk/professionals.


Danske film i konkurrence på CPH:DOX

DOX:AWARD

  • ’Faldet’ af Andreas Koefoed, produceret af Sara Stockmann for Sonntag Pictures. En pige overlever mirakuløst et fald fra femte sal. Seks år senere skal hun finde ud af skyggen fra traumet.
  • ’Into the Ice’ af Lars Ostenfeld, produceret af Malene Flindt Pedersen for Hansen & Pedersen. Et filmisk eventyr om indlandsisen i Grønland med tre førende forskere på jagt efter, hvad isen kan fortælle om vores klima, fortid og mulige fremtid. 
  • ’Outside’ af Olha Zhurba, koproduceret af Final Cut for Real. Som 13-årig blev Roma selve ansigtet på den ukrainske revolution. Nu er han tilbage på gaden uden andet på lommen end en lighter og en kniv.

NEW:VISION AWARD

  • ‘Abyss’ af Jeppe Lange og Googles Image Recognition AI. Et kosmisk sansebombardement bestående af 10.000 still-billeder, kædet sammen af Googles kunstige intelligens.
  • 'Honeycomb Image/Archive Cladding' af Tinne Zenner og Eva la Cour. I en montage af billede, lyd og tekst sammenfletter instruktørerne to parallelle og tæt forbundne historier mellem den monumentale bygning Overformynderiet i København og det grønlandske marmorbrud i Maarmorilik.

F:ACT AWARD

  • ’Chokoladekrigen’ af Miki Mistrati, produceret af Helle Faber for Made in Copenhagen. Én mands kamp mod en milliardindustri af chokolademastodonter, der benhårdt benytter ulovligt børnearbejde i deres chokoladeproduktion.
  • ’The Territory’ af Alex Pritz, koproduceret af Real Lava. Et netværk af landmænd med støtte fra regeringen æder sig ind på det oprindelige folks territorium i den brasilianske regnskov, men en lokal aktivist slår igen med et videokamera som våben.

NORDIC:DOX AWARD

  • ’Mod de blindes verden’ af Julie Bezerra Madsen, produceret af Katrine A. Sahlstrøm for Good Company Pictures. Hvad ville du gerne nå at se, hvis du snart ikke kunne se mere? En blind mor og hendes syv-årige søn lærer hinanden at finde rundt i en verden, mens hans syn langsomt aftager.
  • ’Daughters’ af Jennifer Malmqvist, koproduceret af Good Company Pictures. Om tre unge pigers sorgproces efter deres mors selvmord, fortalt over en periode på ti år.
  • ’Light Upon Light’ instrueret af Christian Suhr, produceret af Hala Lotfy. Et filosofisk udflugt fra Kairo, langs Nilen og ind i den lyse ørken i en antropologisk søgen efter, hvad lyset betyder som religiøst begreb i Egypten efter revolutionen.
  • ‘Mr. Graversen’ af Michael Graversen, produceret af Mathilde Hvid Lippmann for Made in Copenhagen. Efter et årelangt misbrug vågner Michaels far op til livet igen, men et familietraume hjemsøger familien Graversen. 
  • ‘The Last Human’ af Ivalo Frank, produceret af Rie Hougaard Landgreen og Rikke Tambo. Livet på Jorden starter og slutter med Grønland. Forsker Minik Rosings skelsættende opdagelse af det første liv står i kontrast til de smeltende ismasser i Ivalo Franks hyldest til sit naturskønne hjemland.
  • ‘Tsumu – Where Do You Go with Your Dreams’ af Kasper Kiertzner, produceret af Holy Ravioli. De tre 19-årige venner Lars, Eino og Thomas er vokset op sammen i Tasiilaq, den største by i det østlige Grønland. Nu står de tre unge mænd over for et dilemma: Skal de blive eller rejse ud? 

NEXT:WAVE AWARD

  • 'An Eternity of You and Me' af Sanne This, produceret af Mathilde Hvid Lippmann for Made in Copenhagen. En humoristisk fortælling om kønsroller og om to menneskers kamp for at få opfyldt deres drøm om at få et barn.
  • ‘Moosa Lane’ af Anita Mathal Hopland, produceret af Sara Stockmann for Sonntag Pictures. En personlig familiefortælling i bredformat, hvor den dansk-pakistanske instruktør ser tilbage på sine to familiers historie gennem 15 år i Karachi og København.

POLITIKEN:DOX AWARD

  • ‘A House Made of Splinters’ af Simon Lereng Wilmont produceret af Monica Hellström for Final Cut for Real. Den årelange krig i det østlige Ukraine kræver sine ofre. I mange tilfælde er det, som altid, børnene, der betaler den højeste pris.
  • ‘Abyss’ af Jeppe Lange og Googles Image Recognition AI. Se ovenfor.
  • ’Mod de blindes verden’ af Julie Bezerra Madsen, produceret af Katrine A. Sahlstrøm for Good Company Pictures. Se ovenfor.
  • ’Into the Ice’ af Lars Ostenfeld, produceret af Malene Flindt Pedersen for Hansen & Pedersen. Se ovenfor. 
  • ‘Moosa Lane’ af Anita Mathal Hopland, produceret af Sara Stockmann for Sonntag Pictures. Se ovenfor.
  • ‘Mr. Graversen’ af Michael Graversen, produceret af Mathilde Hvid Lippmann for Made in Copenhagen. Se ovenfor.
  • ‘Taliban land’ af Nagieb Khaja og Peter Eggert Vestlund. Som den eneste journalist i verden rejser Cavling-vinder Nagieb Khaja rundt i Afghanistan efter Talibans magtovertagelse for at tegne et portræt af Taliban og magtskiftet.
  • ’Faldet’ af Andreas Kofoed, produceret af Sara Stockmann for Sontag Pictures. Se ovenfor.
  • ‘The Last Human’ af Ivalo Frank, produceret af Rie Hougaard Landgreen og Rikke Tambo. Se ovenfor.
  • ‘Tsumu – Where Do You Go with Your Dreams’ af Kasper Kiertzner, produceret af Holy Ravioli. Se ovenfor.

Film i udvalg: