Skolebioordning sætter rekord i Nordjylland

BØRN & UNGE. Rekordmange nordjyske børn har skiftet skolebænken ud med biografsædet i forbindelse med Filminstituttets landsdækkende biografordning Med Skolen i Biografen. 

Mere end 8.000 nordjyske børn var med skolen i biografen i februar. Dermed blev der sat ny rekord for Det Danske Filminstituts bioordning, som har til formål at give skolebørn fra hele landet en god og lærerig filmoplevelse som del af undervisningen.

Film fylder i forvejen meget i elevernes liv, så det er vigtigt også at få dem med på skoleskemaet.

"Det er uden sammenligning den største måned i ordningens levetid," siger Nordjyllands konsulent på ordningen, Keld Mathiesen, som er glad for, at lærerne bruger biograftilbuddet i deres undervisning:

Med skolen i biografen

Skolebioordningen er et led i Filminstituttets arbejde på børn og unge-området, hvis målsætning er, at børn og unge i hele landet skal have mulighed for at opleve, forstå og skabe film.

Med Skolen i Biografen 2015-2016:

  • 78 % af landets kommuner
  • 220.000 deltagere
  • 118 biografer

Sæsonen byder på 13 danske og internationale spillefilm. Alle filmene er ledsaget af undervisningsmateriale tilpasset elever fra indskolingen til gymnasiet og de øvrige ungdomsuddannelser.

Læs mere om filmene og find det tilhørende undervisningsmateriale

"Filmene fylder i forvejen meget i elevernes liv, så det er vigtigt også at få dem med på skoleskemaet. Her har børnene oven i købet en lærer med, som kan hjælpe dem med at arbejde med de temaer, som filmen præsenterer dem for."

Med Skolen i Biografen er en landsdækkende biografordning, som i gennemsnit sender omkring 200.000 børn fra 75 forskellige kommuner i biografen om året.  

Kulturmøder

For nogle af børnene er det den første tur i biografen. For andre er biografturen en mulighed for at få en biografoplevelse fra en anden verden.

I en brugerundersøgelse fra 2015 påpeger lærere, at de nyder spændvidden i de gode og varierede film fra både Danmark og udland. De sætter dog særligt pris på de smalle film, som er anderledes end dem, som eleverne ellers ser – også med deres forældre.

"Film giver børnene mulighed for at møde kulturer, som de ikke selv ville have besøgt," siger Keld Mathiesen og fremhæver den kinesiske "Nattergalen" fra denne sæson som et eksempel på en udenlandsk film, der har fået mange positive kommentarer med på vejen.

"En lærer påpegede, at selvom meget var så fremmed i 'Nattergalen', var der stadig en masse, man kunne genkende i de menneskelige relationer i filmen. Med sådan en film opdager børn, at de kan identificere sig med andre kulturer."

Nattergalen
Den kinesiske film "Nattergalen" om mødet mellem to generationer har fået mange positive kommentarer fra skolelærerne. 

 

Et fælles sprog

Filmene er også med til at give lærere og elever en fælles referenceramme i undervisningen. I brugerundersøgelsen fra sidste år nævner flere lærere, at klassen får et fælles sprog, som også smitter af på andre fag og undervisningsforløb.

"Børn sidder ofte selv derhjemme og ser film. Her får de mulighed for at se filmene sammen med skolekammerater og lærere og tale om dem sammen," siger Mathiesen, der håber, at film fremover kommer til at fylde endnu mere på skoleskemaet.

Denne sæsons program har budt på 13 internationale og danske spillefilm, heriblandt filmatiseringen af Ole Lund Kirkegaards børneklassiker "Albert", den grønlandske ungdomsfilm "Inuk" samt den socialrealistiske ungdomskrimi "Trash" fra slumkvarterer i Rio de Janeiro.

Med Skolen i Biografen er et samarbejde mellem Det Danske Filminstitut, landets centre for undervisningsmidler, filmudlejere, biografer og kommuner i Danmark.