Stærke kvinder og slow cinema på CPH:DOX

INTERVIEW. På dette års CPH:DOX kan man fra den 15. marts se over 200 nye dokumentarer, heriblandt 55 danske bidrag, og opleve et bredt udvalg af arrangementer. Ifølge Niklas Engstrøm, der er programchef på festivalen, er nogle af de mest fremtrædende tendenser i årets filmprogram retssamfundet, slow cinema, stærke kvinder og opgøret med Danmarks fortid som kolonimagt.

Årets CPH:DOX-program er stærkt præget af de aktuelle samfundstendenser, der fylder nyhedsstrømmen, men der er også plads til at konfrontere fortidens spøgelser og de små tålmodige fortællinger. Derfor vil man på dette års udgave af dokumentarfilmfestivalen kunne støde på temaer og serier, der kredser om alt fra den vestlige verdens retssamfund og stærke kvinder til slow cinema og Danmarks fortid som kolonimagt.

"I USA må man bruge næsten alle midler for at få en tiltalt til at tilstå. Det medfører, at rigtig mange uskyldige mennesker ender med at tilstå ting, de ikke har gjort"

- Niklas Engstrøm

Niklas Engstrøm, programchef for CPH:DOX, peger på en af årets serier, nemlig det helt nye program JUSTICE, der fokuserer på retsstaten som en essentiel del af demokratiets fundament. Her kan man blandt andet opleve Katrine Philps 'False Confessions', der følger den danske advokat Jane Fisher-Byrialsen i USA, hvor hun kæmper for at forhindre falske tilståelser.

"I USA må man bruge næsten alle midler for at få en tiltalt til at tilstå. Det medfører, at rigtig mange uskyldige mennesker ender med at tilstå ting, de ikke har gjort. En af dem er den danske pædagog Malthe, der for et par år tilbage blev anklaget for at have forgrebet sig på flere af børnene i en institution i New York. Han skulle igennem politiets forhørsteknikker, som man i filmen ser er fuldstændigt vanvittige, og endte med at tilstå," siger Engstrøm.

Fathi fra 'Den fortabte kriger'.

De stærke kvinder

Det samlede filmprogram er generelt præget af stærke kvinder, og det er Søren Steen Jespersen og Nasib Farahs 'Den fortabte kriger' et af de bedste eksempler på ifølge Engstrøm. Filmen, der er udtaget til hovedkonkurrencen, handler om en ung somalisk mand, der kæmper for at komme tilbage til sin kone Fathi og deres barn, men det ender med at være Fathi, der stjæler al opmærksomheden i filmen.

"Hun er et fuldstændig fantastisk eksempel på en ung muslimsk kvinde, der ikke lader sig bøje, alt imens hun klarer sig som enlig mor og kæmper for at få sin mand hjem, hvilket viser sig at have virkelig lange udsigter," siger Engstrøm.  

Inden for samme tema er der også premiere på Josefine Exners 'Trommeslager', der handler om den unge kvindelige trommeslager Sara, som drømmer om at blive optaget på musikkonservatoriet. Efter filmen vil der være debat om kvinder i musikbranchen med filmens instruktør, sanger Nana Jacobi, filmskaber og medlem af Pluralisterne Astrid Dynesen samt filmens hovedperson Sara Mouritzen.

Still fra Frederik Sølbergs 'Doel'.

Slow cinema

En ny tendens, der gør sig særligt bemærket blandt de danske bidrag i år, er ifølge Niklas Engstrøm slow cinema. "Det er noget, der stort set ikke har været i dansk dokumentarfilm, selvom det ellers har været en tendens de sidste mange år. De her helt langsomme film, der gør langsomheden til en dyd."

Fakta

Det Danske Filminstitut støtter Fonden De Københavnske Filmfestivaler med 4,2 millioner kroner årligt til afvikling af festivalerne CPH:DOX, CPH PIX/BUSTER samt drift af fonden.  

De Københavnske Filmfestivaler omfatter også DOXBIO, der viser dokumentarfilm året rundt i hele landet. 

Som et nyt initiativ præsenterer CPH:DOX i samarbejde med Politiken i år tre landsdækkende simultanvisninger på landets biblioteker under titlen DOX:DIREKTE. Her kan man se Nitesh Anjaans 'Dreaming Murakami', Cille Hannibals 'Den nat vi faldt' og Christopher Quinns 'Om at spise dyr'.

Her er der tale om de to unge filmskabere, Frederik Sølberg og Sebastian Cordes, der er aktuelle med henholdsvis 'Doel' og 'Visitor', som begge er blevet til uden støtte fra Det Danske Filminstitut.

"Vi besøger en lille spøgelsesby i Belgien, hvor der kun er 26 indbyggere tilbage, og det er sådan et meget nedgraderet, men poetisk og humoristisk portræt af den her lille by observeret gennem lange, dvælende billedindstillinger," siger Engstrøm om 'Doel'. 

"Og Sebastian Cordes' film er næsten endnu mere langsom og introvert, selvom han faktisk tager et emne op, som er utrolig befængt med nyhedsværdi, nemlig flygtningekrisen. Og det gør han så i en film, der fremstår som et filmisk postkort fra den græske ø Chios, men strippet for alt, hvad der signalerer ferie og glade dage. Begge film er spændende nye bud på, hvad dokumentarfilm også kan være."

Still fra Lasse Laus 'Lykkelænder'.

Opgør med Danmarks fortid som kolonimagt

Flere danske filmskabere har også valgt at gøre op med Danmarks fortid som kolonimagt. Der er ifølge Niklas Engstrøm sket "en opvågnen blandt danske dokumentarister", hvor man ser nærmere på den indflydelse, som koloniseringen af især Grønland har haft. 

"Det er især tydeligt i en film som Lasse Laus 'Lykkelænder', som jeg syntes er en af de allermest vellykkede danske film på årets festival. Filmen er et forsøg på at vende hele diskursen omkring Grønland rundt, så det er grønlænderne selv, der får ordet. Han gør det på en ret fin og ironisk måde, som sætter et spejl op for os danskere i forhold til vores opfattelse af Grønland," siger Engstrøm.

"Og så er der kunstfilmen 'Translations' eller 'Nutsigassat' på grønlandsk, som den unge billedkunstner Tinne Zenner har lavet, der også berører de her temaer omkring Danmarks kolonisering af Grønland gennem et portræt af en lille by i Grønland." 

Engstrøm peger også på Max Kestners nyeste dokumentarfilm 'Slette omstændigheder', der har en ekspedition til det nordøstlige Grønland som omdrejningspunkt. Ekspeditionen gik grueligt galt, og man fandt kun en ud af de tre danskere, der tog af sted. I filmen følger man amatørhistorikeren Steffen Holberg, der i dag er opsat på at opklare gåden om, hvad der fandt sted på den tragiske ekspedition for 100 år siden. 

CPH:DOX løber fra 15. til 25. marts. Se hele programmet.

Tags: