Superbror i Berlin

Birger Larsen præsenterer i dag "Superbror" i Berlin Filmfestivalens børnefilmkonkurrence, Generation Kplus. Det er anden gang Birger Larsen deltager i konkurrence i Berlin.

Efter visningen, der starter kl. 15.30, stiller Birger Larsen og hans hold op til Q&A, hvor det sædvanligvis ivrige unge publikum får lejlighed til at stille spørgsmål til instruktør og børneskuespillerne Lucas Odin Clorius og Victor Kruse Palshøj.

FILM#68 bringer i anledning af Berlin et interview med instruktøren af Liselotte Michelsen. Heri står blandt andet:

Fakta

Både publikum og juryer i Berlin har haft et godt øje til danske børnefilm gennem årene. Birger Larsen deltog allerede i 1991 med "Lad isbjørnene danse!", der fik UNICEFs Special Mention.

Danske børnefilmsvindere i Berlin:

2009 Max pinlig, Lotte Svendsen
2007 Drengen i kufferten, Esben Toft Jacobsen (kortfilm)
2006 Drømmen, Niels Arden Oplev
2003 Drengen der ville gøre det umulige, Jannik Hastrup
2003 Kald mig bare Aksel, Pia Bovin
2002 Send mere slik, Cæcilia Holbek Trier
2002 Klatretøsen, Hans Fabian Wullenweber
2000 Tilbage til byen, Michael W. Horsten (kortfilm)
1999 Bror min bror, Henrik Ruben Genz (kortfilm)
1998 Hænderne op! Morten Henriksen (kortfilm)
1996 Anton, Aage Rais
1992 Møv og Funder, Nils Gråbøl
1991 Lad isbjørnene danse, Birger Larsen
1990 Tarzan Mama Mia, Erik Clausen
1990 En verden til forskel, Leif Magnusson
1989 Guldregn, Søren Kragh-Jacobsen
1985 Busters verden, Bille August
1984 Drengen der forsvandt, Ebbe Nyvold
1981 Gummi Tarzan, Søren Kragh-Jacobsen

To brødre

Det var brødrehistorien og den tekniske udfordring, der straks fangede Birger Larsen, da han blev ringet op og præsenteret for ideen til "Superbror". I den anden ende af røret var manuskriptforfatter og producer Åke Sandgren, som fortalte historien om de to brødre Anton og Buller, hvis hverdag ikke ligefrem kører på skinner.

Tiårige Anton har fået pålagt lige lovlig stort ansvar for familiens trivsel og sin lidt ældre storebror Buller, der har autisme. I hemmelighed drømmer Anton om en helt anderledes stærk og fræk storebror, der kan hjælpe ham mod de drenge, der mobber ovre på skolen, og i det hele taget gøre tilværelsen til lidt mere af en fest.

Buller på sin side er også ulykkelig over situationen og reagerer ved at fantasere sig ud i rummet til fjerne galakser. Og måske er han rent faktisk på sporet af noget der! For en dag lander en mystisk meteor i nærheden af, hvor de bor. Meteoren viser sig at indeholde uanede kræfter, og pludselig forandres livet radikalt for de to drenge og deres omgivelser.

Genreblanding

Som referatet antydet er "Superbror" en genreblanding af realisme, eventyr og science fiction. Og det har været sjovt at arbejde med de muligheder for genreleg, der lå i manuskriptet, fortæller Birger Larsen.

"Vi satte os for at arbejde i spændet mellem Ken Loach’s "Kess" og Stanley Kubricks og Spielbergs science fiction film. For at visualisere det har vi f.eks. placeret drengenes hus tæt op af en landingsbane i en lufthavn. Flyverne, som brager lige henover huset, er en parallel til det S-tog, der altid kører forbi den dårlige lejlighed i socialrealistiske film. Og alligevel er det ikke helt realistisk med en landingsbane, der bogstavelig talt ligger i baghaven, så vi får med det samme etableret et univers, som på en gang ser ud, som om det findes, og alligevel er en biograffilmverden."

"Socialrealismen er enorm vigtig for den her film," understreger Birger Larsen. "Det socialrealistiske element betyder, at når meteoren lander, opleves det ikke som trylleri men som realiteter. Meteoren findes virkelig i børnenes grå og ikke så sjove hverdag. Vi var meget bevidste om, at vi ikke skulle lave et Harry Potter-univers, hvor der venter et mirakel rundt om hvert hjørne. Sådan er tilværelsen ikke for Anton og Buller - det er virkelig op ad bakke for de her to børn."

Læs hele interviewet med Birger Larsen i engelsk version