Hvordan opstod samarbejdet med Pawel Pawlikowski og Opus Film?
Christian Falkenberg Husum: Phoenix Film har været med til at udvikle projektet fra ide-stadiet, både kreativt og finansielt, siden 2009, hvor vores kreative producer Eric Abraham mødte Pawel Pawlikowski. De to blev enige om at lave en film sammen. Det er meget typisk for den måde, vi arbejder på: Eric Abraham går ind i projekter med instruktører, han synes godt om, og det udvikler sig ofte til faste samarbejder.
Der er bedre muligheder for at rejse penge til et polsksproget projekt i Polen. Vi besluttede os derfor for at finde en stærk polsk koproduktionspartner, der endte med at blive hovedproducenten – og her er Opus Film bare bedst.
Hvorfor syntes I, at "Ida" var et interessant filmprojekt?
Sofie Wanting Hassing: "Ida" fortæller en af de mindre kendte, men ikke mindre mørke historier fra Polen under anden verdenskrig. I Danmark kender vi mest til historien om holocaust og nazisternes udryddelse af jøderne og mindre til katolikkernes overgreb på jøderne.
CFH: Filmen handler om uretfærdigheder og familierelationer. Det er emner, som vi i Phoenix Film typisk bliver tiltrukket af. Når der kommer en så erfaren og prisbelønnet instruktør som Pawel Pawlikowski med så godt et projekt, kan vi ikke sige nej.
SWH: Phoenix Film arbejder vi i høj grad med con amore-projekter. Det er en strategi, som selskabet og Eric Abraham lagde fra starten. For os i Danmark er det fantastisk givende at få lov at arbejde med den slags film.
Den kreative producer Eric Abraham er engelsk, og filmen er polsk. Hvorfor har I overhovedet base i Danmark?
CFH: I forhold til sin størrelse er Danmark et af de bedste filmlande i verden. Vi har et af de stærkeste brands i øjeblikket, og vi er et af de eneste lande, hvor der stadig er penge til den type europæiske arthouse-film, som vi gerne vil producere.
I vores tidligere produktioner har vi primært udviklet projekterne i vores engelske søsterselskab Portobello Pictures. Eric bor i England, så på den måde ville det være oplagt at have base der, men lige nu er der bedre finansieringsmuligheder i Danmark. Desuden er England ikke medlem af Eurimages (international koproduktionsfond under Europarådet, red.), og den støttemulighed er vigtig for os. Derfor har vi nu rykket aktiviteterne til Danmark, og med "Ida" har vi i Phoenix Film for første gang fungeret som officiel dansk koproducent og har fået støtte fra Det Danske Filminstitut.
Det har altid været vores intention at øge aktiviteterne i Danmark, og nu overvejer vi aktivt at satse på samarbejder med danske instruktører og manuskriptforfattere.
Fortæl om valget af de danskere, som er med på filmholdet, nemlig komponist Kristian Eidnes Andersen og lyddesigner Claus Lynge.
CFH: Pawel Pawlikowski og producer Ewa Puszczynska var i København for at mødes med danske komponister og lydpost-studier, som jeg havde foreslået. Pawel er gammel musiker, så musik og lyd er vigtigt for ham. Kristian Eidnes Andersen er utrolig dygtig og erfaren. Han ramte filmens tone og havde en god kemi med Pawel.
SWH: I Danmark har vi en stærk tradition for lydefterarbejde og nogle virkelig kompetente kræfter på netop det felt. Vi har tidligere arbejdet sammen med Ministi Film og vidste, at vi hos dem ville få en lydside af bedste kvalitet. Filmen foregår i Polen i 1960'erne, hvilket kaldte på en vis autenticitet på lydsiden. Lydmixer Claus Lynge fortæller, at det var en af de mest udfordrende film, han har arbejdet på, netop på grund af filmens sarthed og lydlige transparens. Filmen er meget stille, hvilket gør, at alle lyde står frem og får en enorm følelsesmæssig vægt, som Claus fortalte. Der er ikke noget, man kan gemme sig bag. Det lyder måske meget enkelt, men det har været en stor udfordring for lydfolkene at få det hele til at gå op i en højere enhed.
Trailer