Udgivet første gang 23. januar i forbindelse med verdenspremieren på Rotterdam Filmfestival
'Danmarks Sønner' udspiller sig i en ikke så fjern fremtid, hvor afgrunden mellem de politiske fløje i Danmark er større end nogensinde. Det nystiftede parti Nationalbevægelsen, med den stærkt nationalistiske politiker Martin Nordahl i spidsen, spås en jordskredssejr ved det kommende folketingsvalg. Imens nærmer årsdagen for et stort bombeangreb i København sig, og radikaliseringen spreder sig både i ghettomiljøerne, hvor 19-årige Zakaria bevæger sig ud på et farligt spor, og i den nynazistiske bevægelse Danmarks Sønner.
Men mens fremmedhadet eskalerer og får blodige konsekvenser, bliver det stadig mere slående, hvordan begge parters ekstremistiske retorik og terroraktioner bunder i det samme urinstinkt: kampen for overlevelse og retten til fortsat at være en del af Danmark.
"Det er så tydeligt, at det, der adskiller os, er det samme, vi har til fælles: Det er hverken kulturelt, religiøst eller socialt betinget, men at vi er mennesker, der gerne vil bevare retten til at leve. Hvis det virkelig brænder på, vil enhver gøre hvad som helst for at overleve og beskytte sin familie. Det er det omvendte i forhold til, hvad jeg hører til hverdag," fortæller Ulaa Salim, der spillefilmdebuterer både som instruktør og manuskriptforfatter.
For tæt på virkeligheden
'Danmarks Sønner' er et livtag med nogle af de mest aktuelle konflikter i Danmark – og Vesten i det hele taget. Manuskriptet har han arbejdet på i seks år, og undervejs har han bemærket, at den fremtidsprognose, han spåede år tilbage, gradvist har nærmet sig virkeligheden.
"Jeg skrev første udkast, inden jeg kom ind på Filmskolen, hvor grundidéen var den samme som nu. Dengang sagde folk, at det var utroværdigt eller overdrevet. Da jeg dimitterede, skrev jeg filmen færdig, og nu var den pludselig for tæt på virkeligheden. Det er en vild oplevelse, når man sort på hvidt kan se det politiske klima eskalere. Det bliver voldsommere, og det var en af grundene til, at jeg var nødt til at fjerne filmen fra nutiden," siger Salim.
Målet var at tage fat om nogle specifikke samfundsproblemer i Danmark og gøre dem universelle.
"Det er vigtigt for mig at lave film, som forholder sig til vores samfund. Det er der, jeg føler, at jeg har en stemme, og noget jeg vil sige. Jeg lavede denne film, fordi jeg gerne vil have, at vi stopper op og begynder at lytte til hinanden," fortæller instruktøren.
Vi er alle børn af det danske samfund
Det var også vigtigt for Salim at give nye perspektiver på de mange forskellige sider af Europas voksende xenofobi: Hverken Zakaria eller Martin Nordahl portrætteres som skurke, men mennesker drevet af den samme frygt for at miste deres plads i Danmark.
I en nøglescene medvirker Nordahl i talkshowet Natholdet og fremstår nærmest som hele Familien Danmarks politiker – sympatisk og morsom – til trods for hans rabiate holdninger. Det er absurd, siger instruktøren, men ikke desto mindre et rammende sindbillede på, hvordan ekstremisme normaliseres.
"Begge lejre tror jo på, at Danmark er ved at blive taget fra dem, og der er jo også noget sandt i mange af de ting, de siger. Du kan ikke redde hele verden, som Nordahl siger. Det er også sandt, når Zakaria problematiserer, hvor han hører til, hvis han ikke kan være her. Jeg har bare gjort verden så ekstrem, at publikum kan se at, 'gud, måske har de lidt ret i hver deres ende af spektret'."
På den måde er 'Danmarks Sønner' heller ikke en "indvandrerfilm". For jo mere man prædiker forskel, des større sandsynlighed er der for, at det bliver en selvopfyldende profeti, mener Salim.
"Filmen handler i langt højere grad om, at vi alle sammen er børn af det her samfund. Det kan godt være, at nogle ser anderledes ud, men i sidste ende er der ikke så stor forskel på os. Jeg vil jo gerne fortælle en film om dig – men som ser anderledes ud, end du havde regnet med.
Jeg er ligeglad med, hvilket politisk tilhørsforhold du har. Jeg er ligeglad med, hvilken baggrund eller køn du har. Film transcenderer alle de ting og handler i stedet om ægte følelser igennem en fælles oplevelse, uanset vores forskelligheder."
Løfte i samlet flok
Ulaa Salim ser det som "altafgørende", at der er kommet øget fokus på talentudvikling i den danske filmbranche – blandt andet med New Danish Screen, som har støttet filmen.
Sammen med producer Daniel Mühlendorph ejer Salim det nystartede produktionsselskab Hyæne Film. Her besluttede de sig for aldrig at tænke i begrænsninger – alt skal kunne lade sig gøre med den tid og de penge, man nu engang har.
"Når man diskuterer, om man kan få sprunget Nørreport i luften, så er det sgu meget fedt, at man har et hold, der ikke går ned med flaget, når idéen opstår."
Firma-mottoet er "beskedent storhedsvanvid". Man skal tro på sin film fra start til slut, og så skal man samtidig være kritisk over for sit eget arbejde.
Med 'Danmarks Sønner' ville Salim udforske den helt særlige energi, som opstår, når nye kræfter går sammen om deres første film. Derfor valgte han spillefilmdebutanter i de to hovedroller, mens alle nøglefunktionerne bag kameraet også består af debutanter.
"Det er lidt paradoksalt, at jo mere du laver film, des større er sandsynligheden for, at du ikke tager nogle anderledes beslutninger, fordi din erfaring siger dig, at det kan man ikke. Jeg ville gerne prøve at skubbe til dramaturgien og samtidig give plads til en ny generation og nye stemmer.
Generationerne 20-30 år før os fandt jo også hinanden og løftede i samlet flok – de var vel heller ikke 'nogen' dengang. Vi vil gerne være det sted, hvor unge talenter får lov til at lave film på deres måde og være sig selv 100 procent."