”Alle børn har rettigheder.” Sådan lyder overskriften på Børnekonventionen, som FN’s medlemslande vedtog i 1989. Nu får elever i grundskolen mulighed for at arbejde med børns rettigheder og FN's verdensmål med udgangspunkt i filmmediet i undervisningsmaterialet ’Krig, konflikt og kammerater’.
UNICEF, Filminstituttet og Skoletjenesten har sammen udviklet undervisningsmaterialet, der tager afsæt i den prisvindende dokumentarfilm 'Olegs krig - en barndom i krigens skygge'. Materialet rummer kreative filmopgaver og filmproduktion med fokus på Børnekonventionen og FN’s verdensmål.
’Olegs krig’ er instrueret af Simon Lereng Wilmont og handler om den 10-årige Oleg, der bor i det østlige Ukraine. Hans hverdag er meget anderledes end den, danske børn og unge kender. Oleg er barn i en krigszone, så baggrundsstøjen på værelset er hverken YouTube-videoer eller Spotify, men brag fra bombardementer. Samtidig viser filmen, at børn også har en del til fælles på tværs af landegrænser som fx at være nysgerrige og eventyrlystne, selv i en krigszone.
Børns rettigheder i en krigszone
UNICEF, der er FN's børneorganisation, har som mål at skabe de bedst mulige vilkår for børn, hvad end de bor i en flygtningelejr eller i en forstad i Danmark. UNICEF har mandatet til at sikre børns rettigheder i hele verden, sådan som det står beskrevet i Børnekonventionen.
Her fortæller UNICEF's nationalchef, Anne Mette Friis, om, hvilke konsekvenser det har for børn at være med i en krig - og hvordan 'Olegs krig' kan være et udgangspunkt for at beskæftige sig med det i skolen:
Levende billeder som sprog
Undervisningsmaterialet 'Krig, konflikt og kammerater' ligger frit tilgængeligt på Filminstituttets undervisningsplatform Filmcentralen, hvor skoler også kan streame ’Olegs krig’. Det har været centralt for Filminstituttet og Skoletjenesten, at opgaverne i materialet ud over filmanalyse også rummer filmproduktion relateret til FN’s verdensmål og Børnekonventionen. Målet er at styrke eleverne færdigheder i at omsætte holdninger og refleksioner til fortællinger i billeder og lyd – en erfaring, de kan trække på, hvis de fremover vil ytre sig gennem levende billeder.
Her fortæller Claus Hjort, der er leder i Filminstituttets afdeling Børn & Unge, om fordelene ved at bruge film i arbejdet med FN’s verdensmål:
Film styrker kulturforståelse
Baggrunden for undervisningsmaterialet er bl.a. resultaterne fra et international forskningsprojekt, ’Film: A language without borders’, som Filminstituttet deltog i sidste år. Rapporten konkluderer, at film kan styrke børn og unges kulturforståelse, identitet, empati og tolerance. Film er et godt udgangspunkt for at dele tanker og oplevelser og kan bidrage til refleksion over værdierne i et samfund og i en gruppe.
Rapporten peger bl.a. på, at mange af de børn og unge, der deltog i undersøgelsen, blev følelsesmæssigt berørt af de film, de så. De levede sig ind i karakterernes situation og mærkede, hvordan det er fx at blive udsat for diskrimination eller leve i et land i krig. Det var med til at styrke deres forståelse for mennesker, der lever under andre livsvilkår end dem selv.
Læs mere om forskningsprojektet 'Film: A language without borders'.