Creative Europe fylder 10 år: Her er 10 projekter, der har boostet Europas kulturliv

Vi markerer Creative Europes 10-års jubilæum med et tilbageblik på nogle af de danske succeshistorier fra programmets levetid.

I år er det 10 år siden, Creative Europe-programmet så dagens lys. Mange projekter har i den tid udforsket mulighederne ved europæisk samarbejde og set, hvordan kulturen kan binde os sammen på tværs af landegrænser.

I dette indlæg sætter vi spot på 10 forskellige projekter fra både Creative Europe Culture og MEDIA, hvor danske kulturorganisationer har været med til at sætte et aftryk på europæisk kulturliv.

FZW Indie Nights 2017 (foto: Robin Aust)

1. En saltvandsindsprøjtning til musikkens vækstlag

Udfordring: Det er omkostningstungt for spillesteder at booke vækstlagsartister fra andre europæiske lande – og derfor er der en risiko for at morgendagens MØ, Rosalía eller Christine and the Queens aldrig får chancen for at træde ind på den internationale arena.

Løsning: Liveurope. Det Creative Europe-støttede projekt booster det musikalske vækstlag ved at give et beløb til spillesteder, der booker europæisk. På den måde får spillestederne dækket nogle af deres udgifter samtidig med, at de får et incitament til at holde fingeren på den europæiske musikpuls.

Spillestedet VEGA er den danske partner i projektet, der har været i gang siden 2014.

Læs mere om Liveurope.

Folkene bag PUBLIKUM, fra venstre: Lars Tvested, Niels Alberg, Rikke Flodin og Jesper Thomsen (foto: Will&Agency)

2. Publikumsanalyse med præcision - til inspiration

Kombinationen af big data og menneskelig indsigt er Will&Agencys bud på et nyt format til publikumsresearch, der passer til den danske og europæiske filmudviklingstradition.

Hvor de fleste udenlandske AI-platforme forsøger at foretage en automatiseret vurdering af, hvor succesfuld en film man kan forvente af et manus, anvender Will&Agency med platformen PUBLIKUM AI-teknologien anderledes ved at kortlægge, hvilke temaer en given film bør fokusere på i de antropologiske interviews, der er platformens kerne.

PUBLIKUM spytter således ikke bombastiske konklusioner og retningslinjer ud, men derimod originale, antropologiske vinkler udarbejdet til hver enkelt film. Indsamlet med præcision men serveret som inspiration.

Læs mere om PUBLIKUM.

Fra FUTURES-vandreudstillingen ”On the Verge” på Copenhagen Photo Festival 2023 (foto: Slots- og Kulturstyrelsen)

3. Talentfulde fotografer får karriereløft

Hvert år bliver omkring 100 talenter inden for fotografi fra hele Europa udvalgt til at deltage i FUTURES’ internationale talentudviklingsprogram. Her får de mulighed for at få sparring på deres arbejde fra nogle af branchens ypperste eksperter, deltage i master classes og udbygge deres internationale netværk.

Derudover holder projektet årligt en vandreudstilling, hvor alle, der har deltaget i talentudviklingsprogrammet kan søge om at være med. I 2023 blev vandreudstillingen afholdt hos projektets danske partner, Copenhagen Photo Festival.

FUTURES har eksisteret siden 2017 og består af 21 partnerorganisationer fordelt over hele Europa.

Læs mere om FUTURES.

BUSTER (foto: Yann Houlberg Andersen)

 4. Festivaler i voksen- og børnehøjde

Fonden De Københavnske Filmfestivaler står bag Danmarks største filmfestival CPH:DOX, dets tilhørende forum og marked for den internationale filmbranche, CPH:INDUSTRY, og workshoppen CPH:LAB. Siden etableringen i 2003 har CPH:DOX vokset sig til en position som en af verdens største dokumentarfilmfestivaler med et værdisæt der bygger på nysgerrighed, dialog, diversitet, relevans, kreativitet og engagement.

Fonden står også bag børnefilmfestivalen BUSTER, der hvert år tilbyder filmvisninger og kulturtilbud målrettet børn og unge fra 2-16 år. Festivalens målsætning er at skabe gode oplevelser og inspirere til leg, fællesskab og nysgerrighed med udgangspunkt i filmenes fantastiske universer.

Læs mere om CPH:DOX.

Læs mere om BUSTER.

Still fra VR-produktionen ”Øjet der ser” (foto: Medicinsk Museion)

 5. Museers digitale formidling får et løft

Digitale teknologier såsom virtual reality tilbyder unikke muligheder for at formidle kompleks viden på en måde, der skaber indlevelse blandt publikum. Det er guf for et museum, men desværre kan det være vanskeligt at komme i gang.

Derfor bragte projektet DigiTraining så at sige formidlingsmulighederne til døren hos museerne. Projektet bestod bl.a. af et opkvalificeringsforløb, som 84 europæiske museer deltog i. Ud af dem blev 3 museer – heriblandt danske Medicinsk Museion – udvalgt til at modtage en skræddersyet VR eller AR-produktion af projektets danske partner, XR-produktionsselskabet Khora.

Læs mere om DigiTraining.

“Flugt”, “Apolonia Apolonia” og “Druk” (fotos: Final Cut For Real, Lea Glob, Henrik Ohsten)

 6. Film, der sætter Danmark på verdenskortet

I 2018 modtog produktionsselskabet Final Cut for Real produktionsstøtte til den animerede dokumentarfilm ”Flugt”. Filmen havde premiere på Sundance 2021, hvor den vandt hovedprisen i kategorien World Cinema: Documentary. Derefter gik filmen sin festival-sejrsgang og slog i 2022 dansk rekord ved at være nomineret til hele 3 Oscars.

Danish Documentary Production modtog produktionsstøtte til ”Apolonia Apolonia” i 2017. Filmen er et hudløst portræt af en ung kunstner, der kæmper med sin kunst, kærlighed, venskab, seksualitet, repræsentation og kvindens rolle i en kunstverden domineret af patriarkat og kapitalisme. Filmen vandt hovedprisen på verdens største dokumentarfilmfestival IDFA i 2022.

I 2016 modtog Zentropa udviklingsstøtte til Thomas Vinterbergs ”Druk”, der ikke alene blev en publikumssucces herhjemme med over 800.000 solgte biografbilletter, men også vandt Oscar for Bedste Udenlandske Film i 2021.

Model for ACED – Audience Centred Experience Design (credits: Adeste+)

7.  Metode til publikumsudvikling inspireret af design thinking

Mange kulturinstitutioner drømmer om at nå de målgrupper, de har svært ved at få fat i. Men hvad skal der til? Det har projektet Adeste+ et kvalificeret bud på. Og det handler om at sætte publikum først.

Partnerskabet bag projektet udviklede modellen ACED – Audience Centred Experience Design – et 8-trinsforløb, som museer, teatre, spillesteder og andre kulturinstitutioner kan bruge til at skabe de organisatoriske forandringer, der er nødvendig for at nå nye målgrupper.

Center for Kunst og Interkultur var med til at udvikle ACED, som blev testet af på flere kulturinstitutioner undervejs, bl.a. Nørrebro Teater og Statens Museum for Kunst.

Adeste+ fandt sted i 2018-2022.

Nysgerrig på ACED? Få adgang til værktøjet, læs casestudier og bliv en del af fællesskabet på ACEDs hjemmeside.

”Ride of Passage” (foto: The Animation Workshop / VIA University College)

 8. Animation i verdensklasse

VIA University College’s The Animation Workshop i Viborg er kreativt centrum for uddannelse og efteruddannelse af animationsfolk, ikke kun fra Danmark, men hele verden, med tilbud som Animation Sans Frontières, Creative Simulation Technologies, 3D Character Animation og ANIDOX:LAB.

Med kurset 3D Character Animation uddannes animatorer, instruktører, illustratorer og CG Artists i grundprincipperne omkring udvikling af 3D karakterer med fokus på kropsbevægelser (hos både tobenede og firbenede).

Læs mere om 3D Character Animation.

Se årgang 2023's showreel.

Grace Goodwin fra European Music Business Task Force II holder oplæg for resten af gruppen (foto: Aneta Gaidamovic)

9.  Task Force til musikbranchen

Musikbranchen er under forandring. Digitaliseringen og den teknologiske udvikling medfører helt nye måder at producere og forbruge musik på. Så hvordan skal branchen udvikle sig?

European Music Business Task Force er et projekt, der skaber rammerne til at finde svar på det spørgsmål ved at give et hold branchefolk fra hele Europa tid og rum til at videndele, reflektere og finde nye løsninger.

Projektet er ledet af det danske musikproduktionscenter Promus og har fundet sted i to ombæringer: Første version i 2021-22 og anden version i 2023-24.

Læs mere om European Music Business Task Force.

Udpluk af europæiske film i danske biografer med støtte fra Creative Europe (credits: Scanbox, SF Film, Nordisk Film, Grand Teatret, Mis. Label Aalborg, Angel Distribution)

 10. Film, der krydser landegrænser

Danske distributører modtager årligt Creative Europe-støtte til at investere i og markedsføre europæiske film til de danske biografer. Det har gennem årene gjort det muligt for danskerne at opleve film som ”Force Majeure”, ”Nick Cave: 20.000 dage på Jorden”, ”Shaun the Sheep” og ”Kærligheden kender ingen grænser” i biografmørket landet over. Omkring 4 mio. biografbilletter har de europæiske film solgt i Danmark.  

Støtten til distributører betyder naturligvis også at danske film bliver vist i europæiske biografer. Dermed har biografgængere rundt om i Europa haft fornøjelsen af bl.a. ”Antboy”-trilogien, ”Minna og drømmebyggerne”, ”Ternet Ninja”-filmene og ”Retfærdighedens ryttere”.


Siden 2014 har Creative Europe investeret i europæisk kreativitet ved at støtte projekter for at fremme kulturel mangfoldighed, promovere forskellige kunstneriske udtryk og øge det økonomiske potentiale indenfor de kreative erhverv under mottoet "Pushing boundaries".

I anledning af Creative Europe's 10-års jubilæum har EU-Kommissionen publiceret en video, som kan ses her.