Ved at øge bevidstheden om klimaforandringernes problemer og risici gennem forskellige aktiviteter, kan man bidrage til at ændre folks mentalitet og tilskynde til ændringer i retning af grønnere praksisser inden for de kreative og kulturelle sektorer – samt deres publikum.
Sådan skaber du opmærksomhed hos dine omgivelser:
- Organiser eller deltag i bevidstgørende events, fx konferencer/seminarer med fokus på bæredygtighed
- Deltag i arbejdsgrupper og netværk, hvor der skal udveksles erfaringer om strategier for bæredygtighed
- Udsted konkurrencer eller priser, der fremhæver og promoverer bæredygtige tiltag inden for den kulturelle og kreative sektor
- Organiser eller deltag i labs, der adresserer bestemte udfordringer inden for bæredygtighed, som den kulturelle og kreative sektor står overfor
- Bliv aktiv fortaler for for behovet for bæredygtig omstilling og øg dermed bevidstheden blandt politiske beslutningstagere om den kulturelle og kreative sektors forskellige behov vedr. bæredygtighed og bidrag derved til lovgivningsprocesser
- Udgiv eller bidrag til rapporter om bæredygtig praksis inden for din sektor
- Hav tilgangen til bæredygtighed og klimaforandringer med i de historier, I fortæller (film, tv, spil)
- Gør kampagner til en del af jeres events, fx premierer
I delrapporten The Good Environmental Practices Guide beskrives de otte punkter på side 33-34, og i Annex 2 (side 57 ff.) gives der konkrete eksempler på gode praksisser.
I rapporten finder du også forslag til tiltag inden for miljøstyring, transport, energiforbrug, affaldshåndtering og grønne indkøb.