For at en film kan anses som dansk i henhold til det regelsæt Filminstituttet er underlagt i forhold til forvaltningen af filmstøtten, skal den danske producent og filmproduktionen opfylde en række krav. Det drejer sig dels om de såkaldte nationale tilknytningskrav og dels om en række kunstneriske og kulturelle tilknytningskrav. Kravene er fastlagt i Filmloven og præciseret i Filminstituttets almindelige vilkår i henhold til gældende EU-lovgivning.
I det følgende beskrives dels den lovmæssige hjemmel for Filminstituttets afgrænsning af den danske filmstøtte, og dels en gennemgang af de specifikke tilknytningskrav, der skal være opfyldt, før en film er dansk i Filmlovens forstand.
Det lovbestemte regelsæt
Filminstituttet er en statslig styrelse, som blandt andet har til opgave at forvalte den danske filmstøtte.
Forvaltningen af filmstøtten skal i henhold til legalitetsprincippet ske i overensstemmelse med hjemmelsgrundlaget og det øvrige regelsæt, Filminstituttet er underlagt.
Hjemmelsgrundlaget for Filminstituttets forvaltning af filmstøtten og de opgaver Filminstituttet skal varetage er fastlagt i Filmloven, Vedtægten for Filmloven, gældende Filmaftale og Finanslov mv. samt øvrigt regelsæt, herunder EU-lovgivning.
Udgangspunktet for hjemmelsgrundlaget er Filmlovens §2.
For filmproduktion har Filminstituttet i henhold til Filmlovens § 2 til opgave at yde økonomisk støtte til udvikling, manuskriptudarbejdelse, produktion og lancering af danske film samt at udbrede kendskabet til danske og udenlandske film i Danmark samt at fremme salget af danske film i udlandet.
Det øvrige regelsæt, Filminstituttet er underlagt i forvaltningen af filmstøtten og i sin opgavevaretagelse i forbindelse hermed, findes blandt andet i Vedtægten til Filmloven, gældende Filmaftale og Finanslov. Samt endvidere det regelsæt EU har fastsat være gældende for medlemsstaternes støtte til filmproduktion.
EU lovgivning har forrang for national lovgivning, hvilket Filmlovens § 17, stk. 4 har taget højde for. Heraf følger nemlig, at filmlovens nationalitetskrav bortfalder, såfremt EU-regelsættet eller anden international lov og ret kræver dette.
Efter vedtagelsen Filmloven og Vedtægten til Filmloven har EU fastsat kriterier for filmstøtte til filmproduktion mv. i Kommissionens Filmmeddelelse, som de danske filmstøtteordninger skal overholde. Derfor skal en film for at kunne anses som dansk i henhold til det regelsæt, Filminstituttet er underlagt, ikke blot opfylde de nationale samt kunstneriske og kulturelle tilknytningskrav, der er fastlagt i Filmlovens § 17, men også de krav i ”Filminstituttets almindelige vilkår” af 15. september 2022, støttevilkår som enten erstatter Filmlovens bestemmelser eller præciserer disse, og som efter notifikation er godkendt af EU-Kommissionen i henhold til gældende EU-lovgivning ved tilsynssag SA.8506 (ex N 917/1996).
Krav om dansk tilknytning: Nationalt, kunstnerisk, kulturelt.
For at en film kan anses som dansk i henhold til det regelsæt Filminstituttet er underlagt, skal den danske producent og filmproduktionen opfylde de nationale tilknytningskrav, samt kunstneriske og kulturelle tilknytningskrav, der er fastlagt i Filmlovens § 17, og suppleret og præciseret i ”Filminstituttets almindelige vilkår” af 15. september 2022 i henhold til gældende EU-lovgivning på grundlag af EU-Kommissionens godkendelse ved tilsynssag SA.8506 (ex N 917/1996).
Udgangspunktet for de nationale tilknytningskrav og grundlaget for definitionen af, hvad der forstås ved en dansk film, findes i Filmlovens § 17 stk. 1, første punktum, som fastlægger, at der ved en dansk film forstås en film, hvis hovedproducent er dansk.
I Filmlovens § 17, stk. 1, andet punktum, findes Filmlovens kunstneriske og kulturelle tilknytningskrav, og heraf følger, at filmen - udover at have dansk hovedproducent - skal være indspillet på dansk eller rumme en særlig kunstnerisk eller teknisk indsats, som medvirker til fremme af filmkunst og filmkultur i Danmark.
Filmens hovedproducent
Filmens hovedproducent er den producent, der i enhver henseende har det økonomiske ansvar for produktion og finansiering af filmen og som ejer alle rettigheder til filmen. En film, der har dansk hovedproducent, betragtes nationalt og internationalt for en dansk majorfilm.
Koproduktioner
I henhold til Filmlovens § 17, stk. 3, kan en film, der er optaget ved samarbejde med en eller flere udenlandske producenter og mindst én dansk producent, betragtes som dansk under forudsætning af, at der er et rimeligt forhold mellem den danske og den udenlandske økonomiske indsats og indflydelse på produktionen og mellem indsatsen fra hver side i kunstnerisk eller teknisk henseende.
Bestemmelsen i Filmlovens § 17, stk. 3 indeholder hjemmel for Filminstituttet til at støtte koproduktioner med dansk hovedproducent, som nationalt og internationalt betragtes som en dansk majorfilm. Bestemmelsen indeholder endviderehjemmel til at støtte danske producenters deltagelse i en udenlandsk film med udenlandsk hovedproducent. Den danske producent er her minorproducent, og filmproduktioner som har denne finansieringsstruktur betragtes nationalt og internationalt som minorfilm.
En minorfilm kan betragtes som en dansk film forudsat, at kravene i Filmlovens § 17, stk. 3 er opfyldt, og såfremt den danske minorproducent opfylder de samme nationale tilknytningskrav, som er gældende for danske majorproducenter og -film.
Hvad er en dansk film i Filmlovens forstand og hvad er filmens oprindelsesland
Hjemmelgrundlaget for Filminstituttets forvaltning af filmstøtten er som beskrevet ovenfor fastlagt i Filmlovens § 2.
I henhold til Filmlovens § 2 har Filminstituttet til opgave at støtte danske film. Hvad der i henhold til Filmloven skal forstås ved dansk film fremgår af Filmlovens § 17 og omfatter, såfremt kravene hertil er opfyldt, såvel ko-produktioner med dansk hovedproducent (Majorfilm) og udenlandske film med deltagelse af en dansk producent (Minorfilm).
At en film er dansk i Filmlovens forstand indebærer derfor ikke nødvendigvis, at filmens oprindelsesland er Danmark.
En films oprindelsesland er det land, som hovedproducenten har sin nationale tilknytning til.