Public service puljen

TV 2 serien 'FAMILIER SOM VORES' er produceret af Zentropa Episode med støtte fra Public Service Puljen.

Public Service Puljen kan støtte udvikling og produktion af dansksprogede dramaprogrammer, dokumentarprogrammer og som noget nyt kulturprogrammer og lydprogrammer, herunder radioprogrammer og podcast.

Under medieaftalen for 2023-2026 er Public Service Puljen blevet moderniseret med nye vilkår af 5. september 2024 – se kolonnen til højre. 

Støtten kan ydes til enkeltstående tv-programmer og til serier, og det er også muligt at støtte tværmedielle projekter, der udkommer i flere formater eller versioner.

Formålet med støtten er at sikre produktion og udbredelse af programmer som i indhold, form og udtryk repræsenterer:
 
Originalitet i forhold til det traditionelle udbud af programmer, der udsendes på de kommercielle tv-stationer og streamingtjenester samt af udbydere af lydprogrammer i Danmark, og hermed bidrager til den kreative udvikling inden for dansk public serviceproduktion.

Betydning i den forstand, at programmet har kulturel og samfundsmæssig indvirkning eller bidrager til den almindelige offentlige debat.

Kvalitet i den forstand, at programmet har et højt kulturelt, fortællemæssigt eller produktionsmæssigt ambitionsniveau og normalt ikke vil kunne produceres på kommercielle vilkår.

Se oversigt over tidligere støttetildelinger under kolonnen til højre. 

Hvordan fordeles puljens midler?

Public Service Puljen har et årligt budget på ca. 48 mio. kr. 

Puljens midler er som udgangspunkt opdelt med 50 % til drama, 40 % til dokumentar, herunder kulturprogrammer, og 10 % til lydprogrammer. 

Der er et styrket fokus på programmer for børn og unge, hvortil 30 % af midlerne skal anvendes. 
 

Hvem kan ansøge?

Der kan ydes støtte til tv-stationer, streamingtjenester og udbydere af lydprogrammer, hvis programvirksomhed retter sig mod Danmark og er målrettet et dansk publikum.

Der kan også ydes støtte til uafhængige producenter. Ved en uafhængige producenter forstås produktionsselskaber og producenter, der er uafhængige af tv-stationer, streamingtjenester og udbydere af lydprogrammer, jf. Filminstituttet retningslinjer herfor.

Billedprogrammer skal produceres af et uafhængigt produktionsselskab.

Der kan blandt andet ikke ydes støtte til programmer, der produceres til DR, de regionale TV 2-virksomheder og de ikke-kommercielle lokale radio- og tv-stationer eller til modtagere af tilskud og programmer der produceres til modtagere af tilskud til udøvelse af public service programvirksomhed, jf. §§ 43 og 43a i Lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, eller modtagere af mediestøtte, jf. § 1 i Lov om mediestøtte.

Programmerne må ikke indeholde product placement eller afbrydes af reklamer. 
 

Krav til programmernes udsendelse

Når der ansøges om udviklingsstøtte er der krav om: 

En plan for distributionen af det færdige program til målgruppen, samt et Letter of Interest (LOI) om distribution og medfinansiering af den endelige produktion fra en tv-station, en streamningtjeneste eller en udbyder af lydprogrammer, som programmet skal udsendes på.

Når der ansøges om produktionsstøtte skal der været indgået en aftale om distribution til et dansk publikum, og programmere skal være sikret den bredest mulige distribution til et dansk publikum i forhold til målgruppe og distributionen skal foregå i medier og på platforme, som er udbredte og anvendes af den pågældende målgruppe. 

Et støttet program skal førstegangspubliceres senest 24 måneder efter tidspunktet for den sidst tildelte produktions- eller supplerende produktionsstøtte.

Førstegangsudsendelse skal ske på den tv-station, streamingtjeneste eller udbyder af lydprogrammer, som er støttemodtager, eller den tv-station, streamingtjeneste eller udbyder af lydprogrammer, som den uafhængige producent har indgået distributionsaftale med.

Det er et krav, at programmet er tilgængeligt i minimum 24 måneder efter førstegangudsendelsen på minimum én platform hos en tv-station streamingtjeneste eller udbyder af lydprogrammer, som er støtteberettigede. 
 

Hvad og hvor meget kan støttes?

For udviklingsansøgninger kan der ydes støtte til alle former for udviklingsomkostninger, som eksempelvis research, manuskriptudarbejdelse, casting, uopsættelige optagelser, produktion af pilot/dummy, publikumsinddragelse og distributionsstrategi.

For både udvikling og produktion kan Filminstituttets støtte normalt udgøre op til 50 % af det godkendte budget, medmindre der er tale om programmer til børn og unge. 

Filminstituttet kan i sjældne tilfælde bevilge en supplerende produktionsstøtte til igangværende produktioner. Betingelserne for dette fremgår af Public Service Puljens vilkår § 3.7. 
 

Hvordan ansøger man?

Puljen har 2 – 4 årlige ansøgningsfrister, som annonceres på dette website.

Dog kan dokumentarprogrammer, der har modtaget udviklingsstøtte, ansøge om produktionsstøtte uden for ansøgningsfristerne. Betingelserne for dette fremgår af Public Service Puljens vilkår § 1.10.

Ansøgere skal benytte Det Danske Filminstituts Støtteportal. I kolonnen til højre her, findes link til portalen, vejledninger og oversigt over påkrævede ansøgningsbilag. 

Hvis det er første gang man som ansøger benytter portalen, er det en god idé at starte processen tidligt, da man bl.a. skal oprettes som ansøger. 

Teknisk support og spørgsmål til Filminstituttets Støtteportal kan stilles til: 

Mail: stoetteportal@dfi.dk
Tlf: 3374 3444
Telefontid: 09.00 - 15.00

Ansøgere bør gennemlæse Public Service Puljens vilkår grundigt inden ansøgning for at sikre sig at kunne leve op til kravene i hele støtteforløbet. 

Spørgsmål til puljens vilkår og processer kan stilles til:
 
Ane Mandrup
Afdelingschef, Dokumentar
Tlf. +45 2027 7872
anem@dfi.dk

Julie Linn Milling
Producer TV-dokumentar & koordinator for ordningen
Tlf. +45 3374 3633
julielm@dfi.dk

Malene Blenkov
Fiktionschef
Tlf. +45 4075 8100
maleneb@dfi.dk

Ole Wendorff-Østergaard
Producer TV-drama
Tlf: +45 3374 3480
olew@dfi.dk
 

Hvordan foregår sagsbehandlingen?

Støtten tildeles af Filminstituttets direktion på grundlag af en samlet indstilling fra Public Service Puljens styregruppe om tildeling af støttemidlerne ved de fastsatte ansøgningsrunder. Styregruppens indstilling ledsages af en produktionsmæssig og økonomisk vurdering af projektet samt en publikumsvurdering.

Styregruppen består af: Silje Riise Næss (Direktør i Talent Norge), Janus Køster-Rasmussen (instruktør og manuskriptforfatter), Sanne Juncker Pedersen (Redaktør for Publikumsudvikling / Filminstituttet), Christina Ramsø Thomsen (Projektredaktør New Danish Screen / Filminstituttet).

Efter de formelle ansøgningsfrister, går der ca. 5 uger til, at de prioriterede ansøgninger, som udvælges hertil, inviteres til projektsamtale, hvor der stilles opklarende og uddybende spørgsmål til projektet. 

Projekter, der ikke prioriteres af Styregruppen, modtager begrundende afslag, og projekter, der ikke opfylder puljens vilkår, modtager teknisk afslag. 

For de projekter, der indgår i Styregruppens prioritering af ansøgningerne ved den pågældende ansøgningsrunde, starter en videre proces med Filminstituttets producere om endeligt budget, finansieringsplan, støtteudmåling og eventuelt behov for supplerende eller opdaterede bilag til ansøgningen. 

Hvad sker der efter en bevilling af støtte?

Efter Styregruppens indstilling af støtte er godkendt af Filminstituttets direktion er den indstillede støtte endeligt bevilget, og der udfærdiges enten et Letter of Commitment (LOC) eller et støttetilsagn afhængig af projektets status. 

Støtten udbetales normalt i to rater til støttemodtagers NemKonto. 

Støttemodtager skal løbende underrette Filminstituttet om væsentlige forhold vedrørende produktionens forløb samt om væsentlige ændringer vedrørende produktionen, herunder bl.a. om udskiftning af projektets nøgledeltagere, skuespillere mv., ændringer i tidsplanen, ændringer vedrørende rettighedsforholdene til projektet eller manuskriptet, om økonomiske og finansielle forhold vedrørende projektet mv.

Der er desuden krav om en række afleveringer af eksempelvis statusrapporter, udviklingsresultater, pligtaflevering, credits, data for programmets udbredelse og endelige regnskaber. 

Se dokumentet ”Vejleding – opfølgning på støtte” i højre kolonne.  
 

 

Tidligere vilkår og vejledninger

Det fremgår af tilsagnsbrevet hvilke vilkår, der er gældende for tilsagnet.

Deadlines

Datoer er med forbehold for ændringer.
 

2025

1.runde
4. februar kl. 12
projektsamtaler 17., 18. og 19. marts

2.runde
22. april kl. 12
projektsamtaler 26., 27., og 28 maj

3. runde
18. august kl. 12
projektsamtaler 22., 23. og 24. september

 

Ansøgningstidspunktet for deadline-baserede støtteordninger er datoen for den deadline, der ansøges om støtte fra.

Kontaktpersoner

Ane Mandrup
Afdelingschef, Dokumentar
Tlf. +45 2027 7872
anem@dfi.dk

Julie Linn Milling
Producer TV-dokumentar & koordinator for ordningen
Tlf. +45 3374 3633
julielm@dfi.dk

Malene Blenkov
Fiktionschef
Tlf. +45 4075 8100
maleneb@dfi.dk

Ole Wendorff-Østergaard
Producer TV-drama
Tlf: +45 3374 3480
olew@dfi.dk