Det, vi i dag kalder moderne kunst, begynder med impressionisterne. I filmen præsenteres det billede, som gav retningen navn, Claude Monets "Impression, soleil levant" - indtryk af en solopgang. Videre følger malerier af Sisley og Pissarro og de øvrige kunstnere, som sluttede op om bevægelsen: Renoir med sine menneskeskildringer, Degas med motiver hentet fra opera og ballet, væddeløbsbaner og fortovscafeer og Toulouse-Lautrec, som blev en af sin tids skarpeste satirikere og på plakatens område står som nyskaber. Neo-impressionisterne (eller pointilisterne), der forsøgte at sætte impressionismen i system, repræsenteres af Signac og Seurat, og filmen slutter ved malerier af Cezanne og Gauguin, der begge strejfede det impressionistiske maleri, men senere fulgte andre tendenser i deres udvikling.
Abonnér på 'Nyheder fra Filminstituttet' og få seneste nyt om dansk film og Filminstituttets aktiviteter i din indbakke. Nyhedsbrevet udkommer 3-4 gange om måneden.