Optagelser af Storstrømsbroens tilblivelse. Broen forbinder Sjælland og Falster. Eller mere korrekt Masnedø og Orehoved. Filmen viser forskellige etaper af anlægsarbejdet: de omfattende jordarbejder, bygning og montering af strømpiller og paramentskasser, udlosning af stålkonstruktioner og samling og montering af brofag. Monteringen af brofagene sker ved hjælp af verdens største flydekran, bygget af Burmeister & Wain. Da Masnedø og Falster bliver landfast 3. december 1936, går broens bygmestre som de første over broen. Den officielle indvielse finder sted d. 26. september 1937.
Storstrømsbroen, som er 3.199 m lang og 9 m bred, er projekteret af Anker Engelund og udført af Dorman, Long & Co. (som medfinansierede projektet) ved Guy Maunsell og med Poul Middelboe som ledende ingeniør. Danske Christiani & Nielsen stod for broens betonkonstruktioner og jordundersøgelser. Det længste spænd er 136 m og den maksimale gennemsejlingshøjde er 26 m. Der er brugt 120.000 m3 beton, 20.000 ton jern og dertil 5.000 ton spunsjern, og flyttet 2 mio. m3 jord. Samlet pris omkring 35 mio kr. Broen fører en to-sporet vej og en enkeltsporet jernbane over Storstrømmen.
Abonnér på 'Nyheder fra Filminstituttet' og få seneste nyt om dansk film og Filminstituttets aktiviteter i din indbakke. Nyhedsbrevet udkommer 3-4 gange om måneden.