enda
Film

Camaraderies

Hanne Nielsen, Birgit Johnsen, Danmark, 2008

DK/Eksperimentalfilm

Hvad er lighederne og hvad er forskellene mellem spejdergrupper, indvandrergrupper, småbørnsforældre bevæbnede med terrængående barnevogne, unge i bil med dunkende høj musik, demonstranter, fodboldfans, politi og militær? Hvornår bliver gode kammerater til ekskluderende logedannelser. Og hvad sker der, når sociale handlinger og kompleksitet reduceres til talemåder?' Camaraderies' viser ikke noget simpelt billede, men demonstrerer gennem sin avancerede, rumlige konstruktion hvordan virkeligheden selv er komplekst konstrueret.
Grundoplysninger Credits
Original titel Camaraderies
Dansk titel Camaraderies
Instruktør Hanne Nielsen, Birgit Johnsen
Manuskript Hanne Nielsen, Birgit Johnsen
Fotograf Jan Rüsz
Klipper Hanne Nielsen, Birgit Johnsen
Lyd Aslak Mildh
Komponist Dvorak V/Marseliskvartetten, H.E.X.X. V/Martin Allin Strandgaard, Tjaikowskys 4. Symfoni V/Hans Andersen, Trust Me, I Am A Liar V/Annasaid
Produktionsland Danmark
Kommentar ''Camaraderies'' refererer til, at enhver gruppe i det offentlige rum markerer magt og indtager et rum i kraft af et fællesskab stillet over for det enkelte/ensomme sociale individ. Gruppen af betjente slår en social konflikt an, hvis de toner frem i panoramaet samtidig med en gruppe af demonstranter etc. Selv mødregruppen, der kommer rullende med 10 barnevogne, får manden på bænken til at flytte sig. Store grupper udgør pr definition en magt i det offentlige rum, hvor reglerne ikke er defineret, og hvor grænserne derfor synes usynlige. ''Camaraderies'' stiller spørgsmål til fællesskaber og venskaber som magtfaktorer, og omvendt hvornår magtrelaterede grupper kan ses som fællesskaber, hvorfra man henter sin identitet og selvforståelse. Vi snakker om sociale balancer, og gruppen og massen contra det ensomme eller enkeltstående individ. I første panorama i byrum ''flyder'' personer og objekter ind og ud i en mere eller mindre tilfældig rækkefølge og på kryds og tværs lader dramaet opstå, alt efter hvilke forestillinger, beskueren tillægger aktionerne. I næste panorama med faldskærmsudspringene og dansere er det et styret narrativt forløb. Komprimeringen af tid og aktion tegner og synliggør byens og stedets sociale og funktionelle karakteristik. Hvert panoramabillede sætter fokus på potentielle sociale og kulturelle magtbalancer. Oplevelsen af tid i panoramaet og forventninger set ud fra klicheer og sociale konventioner skaber narrationen og dramaet og giver dermed plads til beskuerens fortolkninger af scenariet, en filmisk tid og fillmisk narration antydes. Skæve hændelser med inspiration i ordsprog og vendinger skaber antydningen af en mærkelig verden, da de visualiseres ud fra ordenes egentlige betydning og ikke som de skal forstås.
Download PDF

Selskaber

Produktionsselskab Aarhus Filmværksted

Instruktion

Instruktion Hanne Nielsen
Instruktion Birgit Johnsen

Manus

Manus Hanne Nielsen
Manus Birgit Johnsen

Foto

Foto Jan Rüsz

Lys

Lyssætter Keith Jones
Lyssætter Lars Sønderskov Sørensen
Lyssætter Carsten Mei

Klip

Klip Hanne Nielsen
Klip Birgit Johnsen

Musik

Musik Dvorak V/Marseliskvartetten
Musik H.E.X.X. V/Martin Allin Strandgaard
Musik Tjaikowskys 4. Symfoni V/Hans Andersen
Musik Trust Me
Musik I Am A Liar V/Annasaid

Lyd

Lyd Aslak Mildh

Download PDF