En parodi på fyrrernes amerikanske gangsterfilm, hvori instruktøren lader klip (se: filmuddrag) fra 18 amerikanske film noir-eksempler spille med i historien, der beretter om en privatdetektivs jagt på en ung kvindes opfinderfar, der er blevet kidnappet.
1: The Big Sleep (Sternwood mysteriet, Howard Hawks, 1946); 2: The Bribel; 3: Dark Passage (Flygtningen, Delmer Daves, 1947); 4: Deception (Bedrag, Irving Rapper, 1946); 5: Double Indemnity (Kvinden uden samvittighed, Billy Wilder, 1944); 6: The Glass Key (Storbyens hajer, Stuart Heisler, 1942); 7: Humoresque (Humoreske, Jean Negulesco, 1947); 8: I Walk Alone (Nat over New York, Byron Haskin, 1948); 9: In a Lonely Place (Manden uden hæmninger, Nicholas Ray, 1950); 10: Johnny Eager (Gangsterens sidste offer, Marvyn Le Roy, 1941); 11: The Killers (Den, der hævner, Robert Siodmak, 1946); 12: The Lost Weekend (Forspildte dage, Billy Wilder, 1945); 13: Notorious (Berygtet, Alfred Hitchcock, 1946); 14: The Postman Always Rings Twice (Postbudet ringer altid to gange, Tay Garnett, 1946); 15: Sorry, Wrong Number (Galt nummer, Anatole Litvak, 1948); 16: Suspicion (Mistanken, Alfred Hitchcock, 1941); 17: This Gun for Hire (Revolver til leje, Frank Tuttle, 1942); 18: White Heat (Hvidglødende, Raoul Walsh, 1949). Filmen blev kostume-designeren Edith Heads sidste film og er tilegnet hende og "alle de brillante teknikere og skabende mennesker, der arbejdede på fyrrernes og halvtredsernes film"
Abonnér på 'Nyheder fra Filminstituttet' og få seneste nyt om dansk film og Filminstituttets aktiviteter i din indbakke. Nyhedsbrevet udkommer 3-4 gange om måneden.