Jesper Vidkjær Rasmussen, Danmark, 2009
4 min.DK/Kort fiktionFilmskolefilm
Original titel | Circo de Columbo |
---|---|
Dansk titel | Circo de Columbo |
Instruktør | Jesper Vidkjær Rasmussen |
Manuskript | Jesper Vidkjær Rasmussen, Mads Koudal |
Producent | Mads Koudal, Jesper Vidkjær Rasmussen |
Fotograf | Søren Hiorth |
Klipper | Dennis Bahnson |
Medvirkende | Mads Koudal, Thorbjørn Carl Hjalager |
Produktionsland | Danmark |
Kommentar |
Produceret på Århus Filmværksted. Prod. nr.: 3144. Mine intentioner med Circo de Columbo har fra starten været at lave en film, der handler om at miste en god ven, der har valgt at søge andre græsgange, og som man er ked af at miste. Jeg har skrevet den ud fra en periode i mit liv, hvor mange af mine tætte venner fra Århus pludselig valgte at rive pælene op og flyttede væk fra byen. Og hvor jeg på en måde følte, at jeg var den eneste tilbage i Århus. Samtidig er den også lavet ud fra en periode i mit liv, hvor tingene var gået i tomgang med 9-17 arbejde, og hvor jeg var ved at eksplodere indvendig for at droppe alt og vige hele mit liv til filmen. Alle de frustrationer gav mig inspirationen til at skrive den her lille film om to klovne, hvis karriere er gået i stå, og hvor den ene af parternes største drøm er at blive professionel klovn i Barcelona. Det har altid pirret min nysgerrighed at lave en film om klovne, der er ude af karakter, og som er totalt alvorlige. Jeg har altid syntes, at der gemmer sig et eller andet trist inde bag facaden af en klovn, og var som lille mere bange for klovne, end jeg syntes, de var sjove. Idéen med at bruge netop to klovne er for at vise bagsiden af medaljen af underholdningsbranchen, men i realiteten kunne rollerne også være spillet af et ægtepar, hvis ægteskab er kørt i rille. De to klovne er i mit hoved et billede af et slidt ægteskab, der har mistet gnisten. Den ene klovn er et billede af mig, da jeg følte mig fastlåst, og den anden klovn er et billede af mig, der var bange for at miste en god ven. Så filmen tager i bund og grund udgangspunkt i mit eget liv. At få barnligheden ind i filmen har også været en vigtig faktor, fordi diskussioner som klovnene har, er bygget ud fra virkelige hændelser, jeg har oplevet fra mit eget liv, hvor jeg selv og folk jeg kender har opført sig utroligt barnligt og skændtes om de mest ligegyldige emner. Grunden til at jeg har valgt at lade filmen foregå i det åbne landskab er for at vise håbløsheden, og den øde landevej, er et billede af de to klovnes liv og karriere, der er kørt af sporet og ingen vegne kommer. Intentionen med at blande de meget varme farver og glade cirkusmusik med klovnenes dystre udtryk og knap så glamourøse omgivelser, har jeg valgt at bruge for at vise bagsiden af en branche, som mange mennesker finder idylisk, men i virkeligheden ikke altid er det. |
Selskaber |
|
Produktionsselskab | Aarhus Filmværksted, Walk the Talk Entertainment |
|
|
Instruktion |
|
Instruktion | Jesper Vidkjær Rasmussen |
|
|
Manus |
|
Manuskriptforfatter | Jesper Vidkjær Rasmussen |
Manuskriptforfatter | Mads Koudal |
|
|
Produktion |
|
Producer | Mads Koudal |
Producer | Jesper Vidkjær Rasmussen |
Teknisk assistent | Morten Vind Nissen |
|
|
Foto |
|
Fotograf | Søren Hiorth |
|
|
Stills |
|
Stillfotograf | Carsten Fjellerad Christensen |
|
|
Klip |
|
Klipper | Dennis Bahnson |
|
|
Kostumer |
|
Kostumier | Susse Riber |
|
|
Makeup |
|
Sminkør | Susse Riber |
|
|
Lyd |
|
Lydmix | Lasse Løndahl Henriksen |
|
|
Medvirkende |
|
Klovn 1 | Mads Koudal |
Klovn 2 | Thorbjørn Carl Hjalager |
|