I en impressionistisk billedmontage skildres folk og skæbner på en banegård. Poul Martinsen har med et mobilt reportagehold fulgt livet på Københavns Hovedbanegård, hvor mennesker mødes og skilles, og hvor nogle aldrig kommer med toget. Menneskestrømmen glider gennem banegårdshallen i sin egen rytme, og med sig fører den temaer som kærlighed, ensomhed, kunstnerisk stræben, livet og døden. Som 'Sct. Hansaftenspil' var Oehlenschlägers programerklæring for den romantiske fornyelse af den danske litteratur, så udtrykker 'Under Uret' symbolsk Martinsens personlige credo for tv-dokumentarens universelle kvaliteter - gennem de sære eksistenser han empatisk lader komme til orde, og hvis isolerede liv glimtvis afdækkes i små sceniske perler hen gennem fortællingen. Et kunstnerisk højdepunkt i hans produktion.
Abonnér på 'Nyheder fra Filminstituttet' og få seneste nyt om dansk film og Filminstituttets aktiviteter i din indbakke. Nyhedsbrevet udkommer 3-4 gange om måneden.