Instruktør, forfatter. Født 12/2 1879 (Peter Urban Bruun Gad), død 26/12 1947 - 68 år gammel. Gift 1º i 1912 med Asta Nielsen (ægteskabet opløst i slutningen af 1915), 2º i 1922 med den tyske skuespillerinde Esther Burgert Westenhagen (1896-1974). Søn af forfatterinde Emma Gad.
Uddannet maler, bla. hos den norske maler Fritz Thaulow (skuespillerinden Else Frölichs far) i Paris. Efter hjemkomsten fik han et kortvarigt engagement ved Dagmarteatret og kom derfra til Det ny Teater. Her mødte han Asta Nielsen med det helt specielle talent, som teaterdirektørene ikke rigtig forstod at forløse. Med hende for øje skrev han i 1910 manuskriptet til og instruerede 'Afgrunden', som skulle blive Astas store gennembrud som skuespillerinde og rent filmkunstnerisk et banebrydende værk. Inden da havde han snuset til filmmediet med en iscenesættelse for Kinografen, 'En Rekrut fra 64', der havde haft premiere godt en måned før 'Afgrunden'. 'Afgrunden' blev en kæmpe succes, og der gik ikke lang tid, før der var bud fra Berlin efter Asta og Urban. Han nåede dog at instruere Fotoramas 'Den sorte Drøm' i Århus med hende og Valdemar Psilander i hovedrollerne og yderligere 4 film hos Nordisk, inden filmeventyret i Berlin for alvor tog fart.
Parret Gad & Nielsen lavede 31 film sammen i Berlin. Asta blev 'Die Asta' - tysk films verdensstjerne og primadonna - som Gad skabte sine film om og for. Da de gik fra hinanden, og deres professionelle samarbejde ophørte, fortsatte han sin karriere i Tyskland med andre store stjerner. Fra 1916-21 instruerede han omkring 30 film. Herefter vendte han hjem - til København - og sluttede sin instruktørkarriere med en Fy & Bi-film hos Palladium: 'Lykkehjulet' havde premiere 2. juledag 1926 og satte punktum for en stor filmkarriere.
I 1922 havde Urban Gad fået biografbevilling til Metropolteatret i Mikkel Bryggers Gade, og efter et par bevillingsrokader og flytninger blev det til Grand Teatret, som han i løbet af sine 25 år som biografdirektør forvandlede fra en meget folkelig biograf til Københavns førende kunstneriske 'filmteater'. Han arbejdede alle årene sammen med sin kone Esther Urban Gad, som overtog ledelsen efter hans død.
Urban Gad var en flittig kronikør og tog gerne del i filmrelaterede debatter i dagbladene. Derudover forfattede han så tidligt som i 1919 det første egentlige teoretiske værk på dansk om filmkunst "Filmen: Dens Midler og Maal" (også udkommet på tysk), og i 1949 - efter hans død - udkom bogen "Klunketiden paa en anden Maade".
Abonnér på 'Nyheder fra Filminstituttet' og få seneste nyt om dansk film og Filminstituttets aktiviteter i din indbakke. Nyhedsbrevet udkommer 3-4 gange om måneden.