Hvor stort er publikum bag streamingtjenesternes toplister?

VIDEO. Test din viden om børn og voksnes streamingforbrug, når vi præsenterer højdepunkter fra de nyeste data i vores værktøjer 'Hvor mange ser?' og 'Hvem ser?'. Er de nyeste streamingfilm og -serier set af lige så mange, som du tror?

Film (set fra 15 år+)

Netflix, Disney+ og blandt andet HBO Max har de seneste måneder haft eksklusive premierer på en række 'originals', altså egenproducerede film. Men hvordan er det så gået? Interessen er stor, men viden er utilgængelig. Vi har derfor spurgt danskerne, om de har set filmene, og præsenterer i videoen en unik viden, som strækker sig ud over de toplisteplaceringer, som tjenesterne selv bruger til at signalere filmenes popularitet. Hvor stort et publikum gemmer sig egentlig bag en placering på en top-liste?


Serier (set fra 15 år+)

Hvor mange har set 'Kamikaze' og 'The Tinder Swindler', og hvordan gik det egentlig med HBO Max' 'And Just Like That', en genoplivning af den ikoniske 'Sex and the City'? Den danske serie 'Kastanjemanden' (Netflix) er nu set af 1,3 mio. danskere, hvilket svarer til 29 % i alderen 15 år+, hvilket er samme niveau som TV 2's mindre omtalte, men lige så sete 'Hvide sande'. Hvor stort et publikum gemmer sig bag en placering på streamingtjenesternes serie-toplister?


Børn (7-14 år)

Børn i alderen 7-14 år elsker animation, og flere af de nyeste animationsfilm har en solid udbredelse blandt børnepublikummet. Men børn overskrider også grænser, og en femtedel har set 'The Squid Game' og en tiendedel har set 'Druk'. Børnene ser ikke kun nyt indhold, men også katalogserier som fx 'Friends', der fik en relancering hos HBO Max i efteråret 2021 og nu er set af knap 64.000 børn i alderen 7-14 år.


Filminstituttet måler løbende den faktiske udbredelse og publikumsprofil på et stort udvalg af danske og udenlandske film og serier. Der måles både på titler, der har haft én eksklusiv distributionsplatform som fx Netflix' 'originals', og på film og serier, som har haft flere distributionsvinduer i kombination – fx biograf og streaming eller flow-tv og streaming.

Publikum angiver selv, om de har set analysens listede film og serier eller ej, og man skal minimum have set tre afsnit af en serie eller hele filmen, før man tæller som en publikummer af det pågældende indhold.

Metode

Data i videoerne og i vores værktøjer 'Hvor mange ser?' og 'Hvem ser?' er baseret på data fra Filminstituttets nyeste undersøgelse om danskernes brug af et stort udvalg af film og serier. Den nyeste kvantitative dataindsamling fra marts 2022 er baseret på 2.500 interviews i et repræsentativt udsnit af befolkningen i alderen 15 år+ samt interviews med 1.200 børn i alderen 7-14 år. Data indsamles online via et repræsentativt danmarkspanel i samarbejde med analysebureauet YouGov.


Fokus #4 om streaming