Digitale underholdnings-idealister

SPIL. Kong Orange er et nyt spilfirma, der bl.a. står bag iPhone-spillet "Heartbeats". Vi taler med firmaets ejer Esben Kjær Ravn for hvem "den fedeste underholdning bygger på enten viden, kunstneriske evner, musikalitet, teknisk snilde – eller det hele".

Hvem er I?
Vi er digitale underholdnings-idealister, der ønsker at give kilometer dybe oplevelser, når man spiller et spil. Med "vi" mener jeg min virksomhed Kong Orange og resten af isbjerget, der er et gennemført spraglet "kollektiv" af udviklere, musikere og kunstnere. Det primære for os er at underholde, og vi synes den fedeste underholdning i verden er den, der gror ovenpå et dybt fundament af enten viden, kunstneriske evner, musikalitet, teknisk snilde eller det hele på én gang og mere til.

Du skal på én gang forsøge at forstå det uendelige spektrum af potentielle brugeroplevelser, samtidig med du ved, at det er totalt umuligt. I det udviklingsrum er det fandme fedt at arbejde!

Hvordan vil I beskrive jeres profil?
Dyb underholdning er for os f.eks. "Mad Men", bogen "Rosens Navn" eller "Godfather". De produkter har det til fælles, at de er konstrueret til at underholde og fastholde. De prøver ikke at være skæve, kunstneriske eller quirky. Alligevel har de alle en dybde, du bliver mæt af. Og de bliver i dig, fordi du bliver forandret af at indtage dem. De nærer dit sind. Det er den slags, vi vil skabe (i al beskedenhed) som spil.

Serie

Vi bringer en serie portrætter af nyere danske computerspil-producenter. Se alle portrætter i serien:

Logic Artists: Taktiske 3D-rollespil til seriøse spillere

Investigate North: Udforskning i krydsfeltet mellem platforme

ThroughLine Games: Spillets meningsfulde symbiose

Italic: Mobile spil med høje kunstneriske ambitioner

MovieStarPlanet: Børn bestemmer retningen

BetaDwarf: De spil, verden mangler

Bedtime Digital Games: Vi bygger unikke spilverdener

Kong Orange: Digitale underholdnings-idealister


Om Kong Orange

Firmaet blev grundlagt af Esben Kjær Ravn i 2011 og har adresse i Viby J.

Har bl.a. udgivet iPhone-spillet "Heartbeats". Arbejder pt. med et komisk spil om Døden (tidligere "Let's Dance", nu med titlen "The Reaper"). Begge har modtaget støtte fra DFI / Spilordningen.

Læs mere om Kong Orange på kongorange.com.
Læs mere om Spilordningen.

Hvad har I lavet indtil nu?
I november brugte vi en god måneds penge og en tønde pulverkaffe på at skabe vores første rigtige udgivelse "Heartbeats". En blanding af en graphic novel og et puzzle game til iPhones. Det er en sci-fi-fortælling bygget op af en gammel mands minder i sekunderne før hans død - hans sidste hjerteslag. På trods af den sparsommelige produktion og et spil, der reelt set er ubalanceret og til tider hardcore svært, er "Heartbeats" totalt set en overvældende succes for os. Det har været featured i USA's App Store blandt Best New Games, det har været nomineret til en lang række priser ved Danish Game Awards, Nordic Game Awards (læs FILMupdates nyhed om nomineringerne) og senest Spilprisen og har endda været blandt månedens spil i Time Magazine. Det er vi totalt stolte af som debuttanter, og vi arbejder hårdt på at få noget meningsfuldt ud af den opmærksomhed, "Heartbeats" har givet os.

KongOrange_Heartbeats_fane
Framegrabs fra "Heartbeats".

Hvad har I gang I?
Vi er ved at færdiggøre et stort komisk spil om den dansende Død, der udkommer side om side med en bogbiografi om Døden. I spillet er du Døden selv, eller det vil sige en Død blandt de mange, der arbejder i Ministeriet for Død. Den Død, du styrer, kan bedst lide at danse, mens han arbejder. Din opgave er at få spillets gåder til at gå op, så folk dør som planlagt ifølge ministeriets og dine planer. Animationerne er udviklet af professionelle dansere, musikken er af en lang række rigtig stærke danske musiknavne, blandt andre Spejderrobot, Anna Lidell og Troels Abrahamsen og indholdet er researchet af historikere fra Aarhus Universitet. Spillet udkommer sammen med bogen næste år.

KongOrange_winter_reaper
Koncept-art fra spillet om den dansende Død, "The Reaper".

Hvad er det mest fantastiske ved at være spilproducent i Danmark og verden i 2015?
Det er sikkerheden forbundet med at leve i et land, hvor du ikke skal gå fra hus og hjem, fordi du tager en chance og bruger mange resurser og meget tid på at skabe en virksomhed, og det skulle gå galt. Det er fedt, at vi har en god uddannelse bag os og et stærkt sikkerhedsnet under os. Desuden er støttemulighederne i Danmark totalt unikke, og vi har været virkeligt heldige med at have nogle projekter, der passer godt til de støttemuligheder, der er. Sidstnævnte er også en stor del af grunden til, at vi har finansieret vores opstart indtil videre –kombineret med knofedt og vilje til at leve for ret lidt.

Hvad er det vanskeligste?
Der mangler risikovillig kommerciel kapital i Danmark, og hvis Kong Orange skal tage det endelige skridt ud af støtteordningernes drypvise finansiering, skal vi lukke en kommerciel investering eller lave et smask-hit, så vi selv tjener pengene til at finansiere det, vi vil. Vi knokler for begge dele!

Hvad ville I ønske, jeg havde spurgt om?
Hvorfor er det fedt at lave computerspil? I modsætning til alle andre underholdningsmedier, er der et brugsmønster og en brugerforventning til spil, der er så vild, at det er svært at forstå, og det er det fedeste ved at lave spil. Når folk spiller et spil, er de klistret til det i 1, 3, 10, 25 eller hundredvis af timer og de har en forventning om, at spillet kan fastholde dem fuldstændigt, mens de bruger tid på det. Læg dertil at hver spiller gør deres spiloplevelse totalt unik. Det er spilleren, der skaber spillet, bryder med dets logik og omkalfatrer indholdet efter deres temperament. Du skal på én gang forsøge at forstå det uendelige spektrum af potentielle brugeroplevelser, der er forbundet med det, du laver, samtidig med du ved, at det er totalt umuligt. I det udviklingsrum er det fandme fedt at arbejde!


Læs mere om Kong Orange på kongorange.com
Følg Kong Orange på Facebook, Twitter og Instagram
Hent "Heartbeats – A Graphic Puzzle" gratis i iTunes
Se en tidlig trailer fra spillet om Døden.

"Heartbeats" og Kong Oranges igangværende produktion om Døden (nu med titlen "The Reaper", tidl. "Let's dance") har begge modtaget støtte fra DFI / Spilordningen.