Det er ikke tilfældigt, at det er en abe, der har hovedrollen i Jan Rahbeks første spillefilm "Marco Macaco". Ligesom det ikke er tilfældigt, at aber tidligere har spillet en stor rolle i Rahbeks værker fra Filmskolen som "Space Monkeys" og "Mambo Grillen".
"Aber er det fedeste dyr. De har en lang tradition for at være med i film, tænk bare på King Kong, og så er de gode filmkarakterer," siger Jan Rahbek. Men hvad er det helt præcis aber kan?
"Aber er jo nærmest små karikaturer af mennesker. Man kan genkende sig selv i dem, og det, tror jeg, er grunden til, de bliver brugt så tit i film, " siger Rahbek og tilføjer: "Jeg tror aldrig, jeg bliver træt af aber i film!"
Aber er dog langt fra Rahbeks eneste inspiration. Han har i høj grad været optaget af at skabe et univers inspireret af exotica musik a la Martin Denny og Les Baxter, 60'er kitsch og b-film med store robotter. Resultatet er blevet Rahbeks første spillefilm, den musikalske action-komedie "Marco Macaco".
"Jeg håber, at filmen fanger noget af den varme og charme, man forbinder med barndommens tegnefilm. At den er lidt old school, men samtidig har noget moderne over sig," siger Rahbek.
Marco Macacos barndomskæreste, den yndige Lulu
Lad animationen fortælle historien
I "Marco Macaco" møder vi aben Marco, der arbejder som strandbetjent på en tropisk ø. Da han opdager, at barndomskæresten Lulu er vendt tilbage til øen, gør han alt for at vinde hende tilbage. Men hans planer bliver forhindret af den mystiske Carlo, som ankommer til øen og straks begynder at bygge et gigantisk kasino midt på Marcos strand. Lulu er fascineret af Carlo, og en jaloux Marco sætter straks en efterforskning i gang af Carlo og hans mystiske kasino.
På trods af et relativt lille budget er al animation lavet i Danmark, hvilket efterhånden snarere er undtagelsen end reglen. Og så er der lagt vægt på at lave god, fortællende animation, siger Rahbek. Han peger på, at mange af baggrundene er "håndmalet" i Photoshop i stedet for at være bygget i 3D.
"Jeg synes, computeranimerede film har en tendens til at se lidt kliniske ud. At "håndmale" baggrundene er en måde at gøre det mere personligt. Det krævede selvfølgelig mere arbejde end normalt, men jeg er glad for det valg, for det har haft stor betydning for hele filmens udtryk," siger Rahbek.
Det ligger i timingen
Som mange andre tegnefilm, vi ser i dag, er filmen henvendt til både mindre og større børn. Dog har Rahbek og hans kolleger forsøgt at finde en ny måde at tale til de ældre børn.
"Vi vil gerne ramme et ældre publikum end bare de helt små, dog uden at ty til det sjofle og drengerøvsagtige, som man ser i mange tegnefilm. I stedet har vi for eksempel arbejdet meget med timingen. Det sjove ligger jo i hele timingen. Både i stemmerne, men også i animationen og klipningen," siger Rahbek.
Efter næsten fire års arbejde med "Marco Macaco" er filmen nu klar til at indtage markedet på Cannes. Selv håber Jan Rahbek først og fremmest, at folk får en god oplevelse.
"I sidste ende håber jeg bare, at folk føler sig underholdt. At de har haft en sjov oplevelse i højt tempo og føler, de har fået noget for pengene," siger Jan Rahbek.
"Marco Macaco" er produceret af Thomas Borch Nielsen fra Nice Ninja. Peter Frödin har lagt stemme til aben Marco Macaco og har selskab af blandt andet Tommy Kenter, Mille Hoffmeyer Lehfeldt og Jess Ingerslev. Filmen har premiere til efteråret.
Nice Ninja er et animationsstudie grundlagt af Thomas Borch Nielsen og holdet bag "Disco Ormene". "Marco Macaco" er Nice Ninjas første spillefilm.