Den københavnske spiludvikler GuppyWorks har lanceret et nyt onlinespil. "GuppyLife" er et tilbud særligt rettet mod tween-piger, og det browserbaserede spil vægter omsorg over konkurrence.
"GuppyLife"-spilleren har ansvar for det lille virtuelle kæledyr Guppy. Hvis Guppyen skal have det godt, skal den have omsorg og opdrages, så den lærer nye tricks.
Spillet har dog mange forskellige dimensioner og kombinerer populære elementer fra andre spil med særlig appel til piger, f.eks. "The Sims", "Go Supermodel" og "Littlest Pet Shop". Der bydes også på tøj og boligindretning, pasning og leg med nuttede kæledyr og social interaktion med andre spillere.
Computerspil uden konkurence
I modsætning til f.eks. "Go Supermodel" hvor spilleren primært udstyrer sin egen figur, er der i GuppyLife lagt vægt på omsorgselementet, da det er pasning og opdragelsen af den lille Guppy, der er i centrum.
Peter Rosendahl, der leder GuppyWorks, mener at der er behov for et spil til piger, der dyrker nogle blødere værdier.
"I tidens løb har jeg set mange pigespil, der fokuserer på de hårdere værdier. Mange pigespil er mere maskuline og er meget konkurrenceprægede, så de understøtter den mere bitchede opførsel, hvor det er in at være grov ved hinanden og gemme sig bag anonymiteten på nettet," siger han til Politiken.
Spillet er gratis, men det kan koste penge at købe acessories og tøj.
Læs hele Politikens artikel.