Nu får de danske biografgængere snart chancen for at stifte bekendtskab med den lovlydige og godhjertede abe Marco Macaco, der arbejder som strandbetjent på en tropisk ø, og som forsøger at vinde den skønne Lulus hjerte, når ikke han bekæmper en robot forklædt som et kasino. Filmen får premiere torsdag den 11. oktober i biografer landet over.
"Marco Macaco" nyder allerede inden da stor opmærksomhed, især fra et internationalt publikum. Filmen er i skrivende stund solgt til 15 territorier, og Marcos egen app er downloadet tæt på 70.000 gange på verdensplan. I spidsen står Rusland, hvor "Marco Macaco" får premiere til jul, med 37.000 downloads.
Rent word-of-mouth
Den store internationale opmærksomhed er en glædelig overraskelse for producer Thomas Borch Nielsen.
"Vores app var egentlig tænkt som et dansk fænomen. Vi har intet gjort for at markedsføre app'en internationalt. Det er rent word-of-mouth," siger han.
I Danmark er app'en blevet hentet 14.000 gange, og ifølge Thomas Borch Nielsen er det en kurve, der vil stige kraftigt, nu når markedsføringskampagnen for alvor er skudt i gang. App'en downloades i øjeblikket 3.000 gange om dagen på verdensplan.
Med "Marco Macaco"-app'en kan man blandt andet hjælpe Lulu og Marco med at optage og komponere musik med naturens lyde og bruge Marcos strømpistol til at sprænge grise og andet i luften. App'en indeholder også en trailer og fem teasers for filmen med dansk tale.
"Men det ser åbenbart ikke ud til at genere folk ude i resten af verden," siger Thomas Borch Nielsen.
Marco Macaco-app'en, der er gratis, er vurderet til 9 år og opefter.
"Marco Macaco" er instrueret af Jan Rahbek og produceret af Thomas Borch Nielsen for Nice Ninja. Peter Frödin har lagt stemme til aben Marco Macaco og har selskab af blandt andet Mille Hoffmeyer Lehfeldt, Tommy Kenter og Jess Ingerslev.
Læs interview med Jan Rahbek: "Jeg tror aldrig, jeg bliver træt af aber i film"