Zentropa ville ikke eksistere uden MEDIA
Peter Aalbæk Jensen, direktør i Zentropa, som lige fra starten har modtaget støttekroner fra MEDIA, blandt andet igennem i2i-støtten:
”Zentropa er født i 1991 på omtrent samme tid som de europæiske støttesystemer – MEDIA såvel som Eurimages – og vi er kommet over skelsår og alder sammen. Det betyder, at vi har taget en masse børnesygdomme sammen, ligesom vi har delt en masse glæder og en masse besværligheder. Vi ville ikke eksistere, hvis ikke det var for MEDIA. Så er det bare sagt! Det kan godt være man kunne klare sig, hvis man var tysk producent i Tyskland eller fransk producent i Frankrig, men med vores profil er det uladsiggørligt uden MEDIA.
Vores film har virkeligt nydt fremme af, at man ønsker europæiske film distribueret, og vi er blevet hjulpet undervejs med at udvikle vores historier til at have en noget mere international appel. Og der har også været nogle særlige støttesystemer, der har kunnet hjælpe os med mellemfinansieringen. Det er altså ikke ét sted alene, vi nyder godt af MEDIA systemet. Det er over en bred front – fra den spæde idé til den færdige film kommer på lærredet.
Er der så en helvedes masse bøvl med det? Det var der jo, da vi startede, men dengang var vi heller ikke vant til at udfylde så mange papirer. I dag skal alt og alle have dem - om vi fotokopierer dem en ekstra gang til MEDIA, har ikke den store betydning! De krav, man stiller fra MEDIA-systemet, er nu også blevet nationale standardkrav, så det opfattes ikke som det store bøvl mere.
Der har været en masse snak i krogene om MEDIAs betydning efter 2013, og til det kan jeg kun sige, at uden MEDIA ville Zentropa ikke være i Danmark. Så ville vi være nødt til at rykke til et større land med bedre mulighed for indtjening.”
Det hele får et løft
Mette Søgaard, marketingschef i Camera Film, der igennem flere år har modtaget distributionsstøtte gennem MEDIA programmet:
”Når vi har besluttet os for at købe en film, betyder det rigtig meget, at vi får en support, der hjælper os til lige at give den der ekstra tand, som gør, at filmen bliver synlig. Når man får støttekroner, tør man satse lidt mere og lave en større markedsføring. For eksempel kan vi lave en cast-tur, så de danske journalister kan møde instruktøren. Vi får råd til at lave en større outdoor-kampagne – slet ikke på niveau med de store amerikanske film, men måske er der mulighed for at lave en buslangside, som man ikke kunne have lavet, hvis man selv sad med hele budgettet. Så jeg synes, at det hele får et løft.
Hvis vi ikke fik penge fra MEDIA programmet, ville vi købe færre europæiske film. Selvfølgelig er indholdet det, vi først tager stilling til. Men det er klart, at vi også kigger på, om vi kan få støtte, hvis det er en europæisk film. Og mulige støttekroner er også et argument sælgerne bruger, når de vil sælge os en film. Nogle gange siger vi alligevel nej, fordi vi skønner, at den ikke kan løbe rundt selv med MEDIA støtte. Hvis man ikke tror på filmen i hjertet, er det lige meget, hvor mange støttekroner den har med i bagagen.”
Et kvalitetsstempel
Karin Johansson-Mex, afgående direktør for Filmkontakt Nord, der modtager markedsføringsstøtte igennem MEDIA programmet. Derudover modtager virksomheden i år støttekroner fra MEDIA Mundus:
”MEDIA støtten har været altafgørende for, at vi har kunnet opnå det industrielle niveau, som vi har i dag. Det er ganske store midler, vi modtager, og uden dem ville det være meget svært for os at gennemføre Nordisk Panorama på samme professionelle plan, som vi gør nu.
Vi er en af de få organisationer, som har en tre-årig kontrakt med MEDIA, og det er jo et kvalitetsstempel ude i verden. Derudover er vi en af de 34 organisationer rundt omkring i Europa, som i år har modtaget penge fra MEDIA Mundus-puljen. Det er jo fantastisk, for det betyder, at vi kan udvikle et projekt koblet til interaktive dokumentarfilm, som det ellers ville have været svært at finde finansiering til.”