"Noget af det vigtigste en filmproducer skal kunne, er at balancere mellem en dyb passion for at lave film og samtidig hæve sig lidt over det hele," siger Mikkel Jersin, der er dette års danske Producer on the Move i Cannes. "Man bliver ikke filmproducer medmindre, det er lysten, der driver værket, for indimellem arbejder man mindst 60 timer om ugen. Men sideløbende med følelsen af at det er et spørgsmål om liv og død at sætte denne her film i verden, er jeg også altid bevidst om, at jeg skal bevare det kølige overblik. Ellers kan man som producer ikke levere en god, kreativ løsning, når der opstår problemer. En dygtig producer er en omstillingsparat og pragmatisk menneskekender, der er god til at lytte," konstaterer han.
En europæisk erfaringsbank
35-årige Mikkel Jersin blev færdiguddannet fra Den Danske Filmskole i 2011 og kort efter headhuntet af Nimbus Film. Sidste år var han en af medstifterne af produktionsselskabet Snowglobe, som det internationale samarbejde er altafgørende for.
"Et tæt samarbejde mellem ikke mindst europæiske producere er en stor gave", siger Jersin. "Det er jo en enorm videns- og erfaringsbank: Der sidder helt sikkert en kollega derude, der har stået med lige præcis de samme problemer, du nu oplever, og derfor kan hjælpe dig med at løse dem."
"Der er langt flere fordele end ulemper ved internationalt samarbejde," siger Mikkel Jersin, der bl.a. har koproduceret Joachim Triers norsk-amerikansk-danske koproduktion "Louder Than Bombs". Foto: Jakob Ihre
"Når man optager i udlandet, skal man stole endnu mere på sine samarbejdspartnere end ellers," siger Jersin. "Og selvom der kan være nogle kulturelle udfordringer forbundet med at opgive sin 'hjemmebanefordel', så er det min klare erfaring, at der er langt flere fordele end ulemper ved internationalt samarbejde. Jeg har oplevet, at jeg ikke bare nåede mine mål, men mere til, når vi slog vores kompetencer sammen på tværs af grænserne."
Mikkel Jersin har blandt andet koproduceret norske Joachim Triers tredje spillefilm, "Louder than Bombs", mens Rúnar Rúnarssons San Sebastian-vinderfilm "Sparrows" fra sidste år er den første danske film på producerens cv. Under "Sparrows"-optagelserne på Island fik han i øvrigt mere end nogensinde brug for sin omstillingsparathed og evne til at holde hovedet koldt: "Vi blev ramt af alt fra vulkanudbrud og jordskred til valutakatastrofer," fortæller Jersin i et tonefald, der antyder, at han nu er blevet i stand til at se den gode historie i den hårde filmfødsel."
Vulkanudbrud, jordskred og valutakatastrofer var en del af udfordringerne på settet i Island under produktionen af Rúnar Rúnarssons San Sebastian-vinder "Sparrows". Foto: Sophia Olsson
Betaler sig at slanke budgettet
Om sine forventninger til Cannes-deltagelsen som Producer on the Move siger han: "Jeg håber meget på at møde ligesindede kolleger, der er samme sted i karrieren som jeg og på at udbygge mit netværk – meget gerne også med filmnationer, som herhjemme er ret upåagtede, som fx Georgien."
En af Snowglobes ambitioner er at producere film på en smidig måde: Blandt de vigtigste erfaringer Jersin har gjort sig i de forgangne fem år er nemlig, at det ofte betaler sig at producere billigere. "Hvis du er villig til at gentænke den originale plan med henblik på at spare lidt på budgettet, kan du til gengæld spare en masse tid, der ellers ville være gået med at jagte penge," siger dette års danske Producer on the Move.