Fortsat i Europas top

TAL & FAKTA. Den nationale markedsandel var igen i 2013 blandt Europas højeste. Samtidig er danskerne et af de europæiske folk, der går mest i biografen, viser tal fra European Audiovisual Observatory.

2013 var endnu et godt biografår for dansk film med store publikumssucceser som "Kvinden i buret", "Jagten", "Alle for to", "Min søsters børn i Afrika" og "Spies og Glistrup". 

I alt blev der solgt 4,1 millioner billetter til danske film, hvilket udgør en markedsandel på 30,0 %. Kun to europæiske lande havde en højere hjemmemarkedsandel end Danmark – nemlig Frankrig og Italien med henholdsvis 33,3 og 31,0 %. Tyskland på fjerdepladsen havde en national markedsandel på 26,2 %. Dermed holder Danmark sin flotte tredjeplads fra sidste år.

Fald i Europa

Den europæiske biografmarked er faldet med 4,1 % fra 2012 til 2013. 

Danske biografer oplevede et til sammenligning et fald 0,2 %. 

Danskerne er stadig blandt de folk i Europa, der går mest i biografen.

European Audiovisual Observatory

Nationale markedsandele i Europa 2013

dansk-hjemmemarkedsandelKilder: European Audiovisual Observatory.

Danskerne er samtidig et af de folk i Europa, der går mest i biografen. Sidste år gik alle danskere i gennemsnit 2,4 gange ind i biografmørket. Kun tre nationer går mere i biografen end os, nemlig Island, Frankrig og Storbritannien.

Dette gjorde 2013 til endnu et rigtigt godt år for biograferne med i alt 13,6 mio. solgte billetter. En del af det gode resultat kan tilskrives, at alle danske biografer nu kan vise digitale film. Filmene kommer derfor ud i alle kroge af landet, mens de stadig er nye i modsætning til for få år siden, hvor man i nogle lokalbiografer kunne vente flere måneder på en film, fra den havde haft premiere.  

Billetter per indbygger 2013

Danskernes-biograflystKilder: European Audiovisual Observatory.

Tags: