Dansk spilfirma sætter fokus på fællesskabet

SPIL. Tanja Lind Tankred og Mira Dorthé grundlagde spilfirmaet Other Tales Interactive i 2016. Inden for de næste måneder udkommer de med deres første spil, 'Tick Tock: A Tale for Two', som har til ambition at skabe en fællesskabsfølelse. Inspirationskilderne tæller alt fra H.C. Andersen til 'Jumanji' og escape rooms.

Tanja Lind Tankred og Mira Dorthé mødte hinanden på kandidatuddannelsen i Game Design på IT-Universitetet i 2014. Fælles for dem begge var en baggrund inden for litteratur og lingvistik og en ambition om at udforske de nye måder, man kan fortælle historier gennem spilmediet. 

Sammen grundlagde de independent spilfirmaet Other Tales Interactive i 2016, og lige siden har de arbejdet på deres første spil, 'Tick Tock: A Tale for Two', som udkommer senere på året og er støttet af Det Danske Filminstituts spilordning. Her skal spillerne læse højt for hinanden og samarbejde om at løse diverse mysterier. 

Det var blandt andet deres fælles interesse for atmosfæriske narrative oplevelser som eksempelvis 'Firewatch', der fik dem til at ville lave spil sammen. Makkerparret beskriver firmaets vision som et "fokus på at fortælle historier på nye og spændende måder," og det lever 'Tick Tock' i den grad op til. 

Spillet er inspireret af de populære escape rooms, hvor en gruppe mennesker bliver låst inde i et rum og derefter forsøger at undslippe, såvel som den første 'Jumanji'-film og H.C. Andersens eventyr 'Nattergalen'. 

Ambitionerne med deres første spil er at skabe en fælleskabsfølelse, fortæller Tankred og Dorthé: 

"Vi håber på at give spillerne en social og historie-dreven oplevelse, hvor de måske endda kommer ud på den anden side og kender hinanden en smule bedre. Vores intention med spillet har været at skabe en følelse af fællesskab og en følelse af at løse en masse udfordringer sammen. Samtidig lægger vi også op til, at de to spillere dykker ned i historien sammen og hjælper hinanden med at sammenstykke den information, som de finder i deres to separate verdener."

Give noget at tænke over

Lige nu er spillet i den afsluttende fase, hvor det handler om at eliminere de sidste bugs og polere grafikken. Hvad fremtiden bringer er endnu uvist, men makkerparret fortæller, at de vil fortsætte med at lave narrative spil, hvor man kan opleve en sammenhængende fortælling – en oplevelse, man har lyst til at snakke om og diskutere bagefter. 

Det er netop dét, computerspil skal kunne, mener Tankred og Dorthé: 

"Et godt spil skal gerne gøre et indtryk på dig og få dig til at føle noget, når du spiller det. Det kan også efterlade dig med noget at tænke over bagefter. Det kan måske være, at du har konfliktfyldte følelser over at have truffet et svært valg for din karakter, eller du kan mærke sejrsrusen over at have bekæmpet en svær boss eller bare nyde at være i en helt rolig og nysgerrig tilstand ved at gå på opdagelse i fantastiske verdener."

Læs mere på Other Tales Interactive's Steam-side