
”Fuck, det er badass,” siger en dreng fra syvende klasse, da han træder ind i FILM-X-studierne. Og det er ment som en kompliment. Sammen med sine klassekammerater indtager han nysgerrigt de nyrenoverede studier, der rummer både greenscreen og en række fysiske scenografier.
En FILM-X-guide samler klassen til en introduktion. Hun viser, hvordan man i et af studierne kan trække forskellige baggrunde frem, så scenografien bliver fx en dagligstue, et rumskib eller en cafe.
”Aj hvor nice,” siger en af pigerne, der sammen med sin gruppe vil lave en gyserfilm, som foregår i et sommerhus. Kort tid efter er de dybt optaget af at få replikker til at fungere, skabe spænding og klippe mellem forskellige kameravinkler.
Der er en intens stemning af samarbejde og koncentration, når eleverne kaster sig ud i at fortælle historier med levende billeder i FILM-X. Og det er ikke tilfældigt. FILM-X er blevet ombygget med det for øje, at studiernes indretning og teknikken skal styrke netop fordybelsen. Der er blandt andet sat lyddæmpende vægge op, og produktionsprocessen er optimeret både hvad angår optagelse, klipning og lyd.
Få et indtryk af FILM-X i denne lille film:
Desuden er der kommet helt nye studier og baggrundsfilm, så det er muligt at arbejde med en større variation af fortællinger, bl.a. flere realistiske fortællinger og genrer som science fiction og fantasy. De nye locations inkluderer fx en robåd på en sø, hvor man kan kæmpe mod søslangen fra ’Skammerens Datter’ – en scene, der udviklet sammen med Nepenthe Film.

Ændringerne i FILM-X er baseret på de erfaringer, de ansatte i filmstudierne har høstet gennem årene, fortæller Kari Eggert Rysgaard, der er undervisnings- og udviklingsleder i FILM-X:
”Stort og småt, som vi har noteret os i tidens løb, er taget med i renoveringen, så FILM-X er blevet forbedret på alle planer. Et af vores mål er, at produktionerne bliver mere filmiske og mindre filmet teater. Et andet mål er, at FILM-X skal appellere til både børn, unge og voksne. Vi har tidligere haft en overvægt af eventyrlige og magiske scenografier som tiltalte de yngste brugere. Nu har vi fået et større udvalg af realistiske scenografier, fx en togkupe og en amerikansk diner, som appellerer mere til unge og voksne.”
Samtidig er de mest populære scenografier i FILM-X bibeholdt og renoveret, heriblandt en grøn Morris Mascot, som er et sikkert hit blandt de besøgende. Baggrundsfilmene er genindspillet i højere teknisk kvalitet.

Nye kameraer og forbedret teknik
Al det, der 'bag kulisserne' i FILM-X, er også renoveret, bl.a. er alle kameraer udskiftet, og der er udviklet en helt ny tekniske platform. I udviklingen har der været fokus på, at systemet skal være såkaldt ’open source’, dvs. at det nemt kan deles med andre, som også er interesserede i at lave filmstudier til børn og unge, fx biblioteker.
Charlotte Giese, der er specialkonsulent på Det Danske Filminstitut, uddyber:
”I de år, FILM-X har eksisteret, har vi haft mange besøg af fagfolk, der arbejder med børn og unge i ind- og udland, og som ønsker at skabe en lignende kreativ filmpædagogisk ramme. Den interesse vil vi gerne imødekomme. Vores nye tekniske platform kan nemt bruges af andre, og vi deler også meget gerne vores erfaringer med filmpædagogik, drift og udvikling. Vi er i gang med at undersøge mulighederne for at etablere FILM-X-inspirerede studier i samarbejde med partnere rundt omkring i Danmark.”

Faste rammer og fri fantasi
”Hallo, er der et overskæg?”
I studie 5-6 i Cinematekets underetage er en gruppe tredjeklasseelever i gang med at klæde sig ud. Samtidig diskuterer de, hvad der skal ske i den film, de skal til at optage. Kasper er instruktøren i dag. Han tager en kjole og rækker den til en af de andre drenge: ”Så kan du være moren, Emil.”
Den er Emil med på. Han trækker kjolen over hovedet og sætter sig ind i bilen, som de skal optage film i. Nu skal familien på udflugt. Men det bliver ikke nogen almindelig tur, for der er en morder løs!
Kombinationen af faste rammer og fri fantasi ender med en velfungerende lille film. Børnene afslutter forløbet med at se filmen sammen på et stort lærred. FILM-X-guiden spørger, hvad det sjoveste og sværeste ved at lave film var, og børnene er ivrige efter at fortælle om oplevelsen.
”Det sværeste var at se ud, som om man sov. Min mund blev hele tiden fyldt med luft,” lyder et af svarene. Børnene er enige: Det kræver mange forskellige slags færdigheder at lave film.





