Kathrine Windfelds Ligestillingspris 2021 gives til dokumentaristen Eva Marie Rødbro, der har stået bag serien 'Prinsesser fra Blokken' og dokumentarfilmen 'I Love You I Miss You I Hope I See You Before I Die'.
Overrækkelsen skete ved afslutningen på Filminstituttets årlige seminar for dokumentarfilmbranchen, DOK21, den 4. november i Cinemateket i København.
Prisen blev overrakt af fotograf Søren Kuhn og filmproducer Karoline Leth, begge medlemmer af prisens bestyrelse, som desuden består af Filminstituttets direktør Claus Ladegaard og producer Malene Flindt Pedersen.
Juryen uddybede valget af årets prismodtager:
"Du skal have prisen i dag, fordi du med dine film 'Prinsesser fra Blokken' og 'I Love You I Miss You I Hope I See You Before I Die' har givet stemme til kvinder, som samfundet normalt enten fordømmer eller overser.
I 'Prinsesser fra Blokken' skildrer du en gruppe kvinder, som rigtig mange har fordomme om, men som få, der ikke er opvokset i Vestegnens boligbyggerier, kender.
Men pigerne er hverken ofre eller tabere. De er derimod en flok bramfrie, højtråbende damer, der giver fuck i, hvad folk synes om dem.
Vi kender dem som dem, der droppede ud, som de vilde piger, men i deres verden er de prinsesser – og det bliver de også i dit blik med alt, hvad det indebærer af lyserødt, hvide kaninpelse og champagne. Men også med al den sårbarhed og smerte der er tilstede i alle billeder.
I 'I Love You I Miss You I Hope I See You Before I Die', som havde verdenspremiere på IDFA i 2019, og som også blev vist på CPH:DOX i 2020, følger vi Betty med sine to børn og en familie på elleve i en forstad i Colorado.
Med en kæreste på afvænning og en fængselsdom hængende over hovedet er der ikke meget lys i horisonten for en ung mor i udkanten af det amerikanske samfund. Det er et hårdt liv – men i dit blik er der drømme og fællesskab, og man kan mærke din loyalitet over for Bettys valg igennem hele filmen.
Denne pris bliver givet til dig, Eva Marie Rødbro, som en hyldest til det, du har lavet, og i håbet om, at du vil blive ved med at rette kameraet mod originale, komplekse og oversete kvindeskikkelser, så vi kan få et mere nuanceret og fuldt billede af det samfund, vi er en del af."