"Charlotte Bruus Christensens fotografering er betagende god." "Charlotte Bruus Christensens billeder er ufravigelige og strålende". "Fotograf Charlotte Bruus Christensens elegant indrammede widescreen-kompositioner opretholder en vis distance i etableringen af handlingen og bærer vidne til de forfærdelige begivenheder med pinefuld klarhed."
Det skortede ikke på roserne til "Jagtens" fotograf Charlotte Bruus Christensen fra de internationale anmeldere i henholdsvis The Guardian, Screen og Hollywood Reporter. Alligevel var den 34-årige fotograf temmelig overrasket over at vinde den tekniske udmærkelse 'Prix Vulcain de l’Artiste Technicien' som den første dansker nogensinde. Den glædelige nyhed modtog hun til privat Cannes-fejring hjemme hos Thomas Vinterberg søndag aften.
"Jeg havde på ingen måde skænket det en tanke. Vi var alle sammen så optagede af, om filmen og Mads Mikkelsen vandt," siger Charlotte Bruus Christensen.
"Jeg var overrasket, fordi min fotografering i "Jagten" er meget minimalistisk. Kameraet gør ikke opmærksom på sig selv, men arbejder servicerende for historien. Mit gæt er, at juryen fandt kameraarbejdet præcist og netop har bemærket, at de ikke bemærkede det."
Fælles vision
Charlotte Bruus Christensen blev uddannet fotograf fra National Film and Television School i England i 2004, hvorefter hun blev i England og fotografererede en række kortfilm. Sammen med sin mand og kollega fra National Film and Television School, Stefan Mørk, instruerede hun også selv den prisvindende kortfilm "Between Us". Den – og hendes øvrige showreel på nettet - så Thomas Vinterberg og hyrede hende som fotograf på "Submarino" i 2010, der var hendes første spillefilm. De to havde et godt samarbejde, som de genoptog med "Jagten".
"Det var spændende at arbejde videre sammen og se, hvad man kan få ud af at kende hinanden. Denne gang behøvede vi ikke sætte ord på alting, vi forstod bare hinanden. Vi har en meget ens smag i forhold til, hvad kameraet skal gøre. Vores fælles vision var at skabe muligheder og frihed under optagelserne, og min opgave var at visualisere atmosfæren i rummet. Det er meget ærligt fotografi, der ikke gør opmærksom på sig selv – selvom der også er plads til visuelle referencer til "The Deer Hunter" og "Fanny og Alexander".
Historier fra virkeligheden
Udover samarbejdet med Vinterberg, der "kan få det bedste frem i folk", var Bruus Christensen tiltrukket af manuskriptet.
"For mig er "Jagten" et portræt af en mand, en landsby og en virkelighed, som publikum kan identificere sig med. Det er det, som jeg elsker at fotografere: Virkeligheden. Det behøver hverken være socialrealisme eller dokumentar, men man skal føle, at det her foregår. Jeg kan godt lide, når filmen er minimalistisk, samtidig med, at man kan få lov til at gå i dybden med en person og få publikum til at se alle de detaljer, som man omgås i hverdagen, men ikke graver ned i. Det kan man med billederne," siger Charlotte Bruus Christensen.
Musikalsk blik for bevægelserne
Ærlighed over for historien er en egenskab, som dokumentarfilminstruktør Pernille Rose Grønkjær genkender. Hun har arbejdet sammen med Bruus Christensen på filmen ”The House Inside Her” fra 2011.
”Charlotte Bruus Christensen er ekstremt ambitiøs og dygtig. Hun har evnen til at forvandle meget små ting til noget unikt og har et eventyrligt blik for bevægelserne. Hun er meget musikalsk i sin måde at skyde på. Det er ikke noget, der kan tillæres. Det er en del af talentet, der ligger i hendes bevægelser. Hun er meget historiefortællende – hun går op i at forstå universet, og det er meget afgørende for en film. Med "The House Inside Her" var hun virkelig med i skabelsen. Hun har en evne til at vælge projekter, der siger hende noget, og så er hun tro mod de historier, hun fortæller," siger Pernille Rose Grønkjær.
Næste gang man kan opleve Charlotte Bruus Christensen kameraarbejde er i Jonas Elmers improvisatoriske multiplotdrama "IRL" om fire hovedpersoner, spillet af Uffe Rørbæk, Sofie Gråbøl, Karen Rosenberg og Bo Carlsson, der søger efter kærligheden på internettet. Derudover læser Bruus Christensen manuskripter på livet løs og holder barselsorlov. Hun er for nylig blevet mor og optog således "Jagten" i ottende måned.
"At jeg kunne det, siger også noget om den fantastiske holdånd, der var på optagelserne. Jeg løftede ikke kameraet op én eneste gang. Den her pris går virkelig ud til hele holdet," siger Charlotte Bruus Christensen.